עובד ב-FDA ובנו מואשמים שהרוויחו 3.6 מ' ד' ממידע פנים

השניים עקבו אחרי אישור בקשות לתרופות וקנו מניות של החברות המייצרות ■ ה-SEC הגיש תביעה בגין ביצוע סחר בלתי חוקי קודם לפרסומן של 27 הודעות לציבור

כימאי שמועסק במינהלת התרופות והמזון של ארה"ב (FDA), ובנו מואשמים כי השתמשו במידע פנים על אישורי תרופות כדי לרשום רווחים של יותר מ-3.6 מיליון דולר. הפרשה מנחיתה מהלומה מביכה על ה-FDA, הרגולטור של תעשיית הבריאות האמריקנית.

אתמול (ג') הגישה רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) תביעה משפטית נגד צ'נג יי ליאנג בן ה-57 ונגד בנו בן ה-25, אנדרו, בגין ביצוע סחר בלתי חוקי קודם לפרסומן של 27 הודעות לציבור על 19 חברות בורסאיות.

"התנהלותו של ליאנג הייתה מחושבת, סדרתית ומזיקה באופן חמור. ליאנג היה סוחר סדרתי על סמך מידע פנים שהפר פעמים רבות את אמון הציבור כדי לעשות רווחים לעצמו", נאמר בתביעה שהגישה ה-SEC.

משרד המשפטים מאשים את השניים גם בקשירת קשר, בהפרת חוקי הסחר בניירות ערך של ארה"ב ובביצוע מרמה באמצעים אלקטרוניים כדי להרוויח 2.27 מיליון דולר בעסקאות שקשורות לחמש חברות תרופות בתקופה שבין נובמבר 2007 למארס 2011. הסכום כולל מיליארד דולר מאישור ה-FDA לתרופה של ונדה פרמסיוטיקל, Fanapt, לטיפול בסכיזופרניה.

פרשה נדירה

מידע על תרופות מרשם עשוי לחולל תנודות חדות במחירי המניות והוא ניצב במרכזן של פרשות אחרות של סחר על סמך מידע פנים. עם זאת נדירות פרשות שבהן מואשם עובד ממשלה בשימוש במידע ממקום עבודתו לביצוע פעולות כאלה.

דוברת ה-FDA, מייגן סקוט, אמרה שה-FDA משתפת פעולה עם הרשויות בפרשה. עם זאת, ציינה סקוט כי אין ביכולתה למסור פרטים על האופן שבו ישפיע הדבר על מדיניות ה-FDA. "נבחן את המצב וננקוט כל צעד הולם", אמרה סקוט.

לפני שנתיים נקטה ה-SEC צעדים למניעת סחר על סמך מידע פנים, לאחר שהיו"רית שלה העלתה חששות ששני פרקליטים של ה-SEC סחרו במניות על בסיס מידע פנים. אף על פי שמעולם לא הוכרז על ממצאים להוכחת סחר על סמך מידע פנים, משתמשת כעת ה-SEC בתוכנית מבוססת-מחשב כדי לעקוב אחר כל אחזקות המניות של עובדיה.

גישה למידע חסוי

ליאנג עובד במשרד להערכת איכות תרופות חדשות של ה-FDA מ-1996, והייתה לו גישה למערכת המעקב הפנימית של ה-FDA אחר בקשות לאישור תרופות חדשות. משכורתו השנתית עומדת על 122,744 דולר, על פי מסמך שהוגש לבית המשפט.

ליאנג יכול היה לעקוב אחר מידע חסוי ולדעת האם ומתי עומדת ה-FDA לאשר בקשות מסוימות לשימוש בתרופות. הוא ובנו השתמשו בכמה חשבונות ברוקרים כדי לבצע עסקאות, אמרו נציגי התביעה. אחד החשבונות נפתח בשמה של אמו בת ה-84 של ליאנג, המתגוררת בסין, לדברי ה-SEC.

כדי לממן את פעילות הסחר על סמך מידע הפנים, השתמשו ליאנג ובנו בקו אשראי שכנגדו הם משכנו את בית המגורים הראשוני שלהם, וברווח שעשו מהעסקאות הם רכשו נכס נוסף, על פי המסמכים שהוגשו לבית המשפט.

השניים השתמשו בכסף גם לרכישת מכוניות, לתשלום עבור נסיעות ולתשלום חשבונות בכרטיס אשראי, אמר משרד המשפטים.

בינואר התקינו החוקרים תוכנה במחשב של ליאנג כדי לבצע צילומי מסך שחשפו שהוא אוסף מידע על אישורי תרופות, כולל התרופה של קליניקל דאטה לטיפול בדיכאון, Viibryd.

ב-18 בינואר, דקות ספורות לאחר צפייה במסמך פנימי שכלל המלצה לאישור, בוצעו באמצעות כמה חשבונות בשליטת ליאנג ובנו עסקאות שבמסגרתן נרכשו קרוב ל-5,000 מניות, אמרו נציגי התביעה. בסופו של דבר רכשו השניים 50 אלף מניות לפני ההודעה, שיצאה ב-21 בינואר, ורשמו רווח של יותר מ-379 אלף דולר לאחר שהמניה זינקה ב-67% בתגובה להודעה הציבורית על האישור.