עלות ההתערבות בלוב לארה"ב: 550 מיליון דולר ב-10 ימים

מבצע "שחר האודיסיאה" נמשך וגובה ממשלם המסים בארה"ב סכומים אדירים ■ דובר הממשלה בטריפולי הבהיר: "לא נקבל את התנאים שמציעים המורדים ונמשיך להיאבק"

ההתערבות במשברים בעולם הערבי ותמיכה במהפיכות דמוקרטיות היא אמנם ערך מרכזי בתפיסת מדיניות החוץ האמריקנית, אך כעת מתברר כי מדובר בפריבילגיה יקרה מאוד.

על-פי בדיקה שערכה סוכנות הידיעות בלומברג, 10 ימי המבצע הראשונים של "שחר האודיסיאה" - מבצע התקיפה הבינלאומי של כוחות הברית כנגד שליט לוב מועמר קדאפי, עלו למשלם המיסים בארה"ב לא פחות מ-550 מיליון דולר.

מדובר בסכום הכולל את סגירת השטח האווירי מעל לוב ואכיפת הסגר האווירי, שיגור טילי טומהוק, הפצצת מערכות ההגנה האוויריות של לוב, טנקים ותחזוקת נשק באזור.

נתונים אלה מצטרפים לאווירה ביקורתית קשה בארה"ב כנגד המבצע; סקרים שפורסמו בסוף השבוע בתחנות טלוויזיה ובעיתונים היומיים בארה"ב מצביעים על כך שמרבית הציבור בארה"ב (בין 65 ל-80 אחוזים) כלל לא יודע מה מטרת הפעילות הצבאית בלוב. אחוז דומה של נשאלים טענו כי לפי התרשמותם - גם הממשל בוושינגטון לא הגדיר באופן ברור את מטרות ההתערבות הפוליטית באזור.

בתוך כך הודיעה לוב הלילה כי היא דוחה את ההצעה להפסקת אש שהגיעה מהמערב בטענה כי "התנאים מגוחכים". על פי דובר הממשלה בטריפולי, מוסא איברהים, המורדים מבקשים מהממשלה למעשה "לסגת מערים מרכזיות ולהשאיר אותם בידי קבוצה אלימה של אנשים חמושים ללא מנהיגות מרכזי ועם קשר לאל קעאידה". לדבריו, "השלטון בטריפולי נחוש להמשיך ולהגן על האזרחים בלוב".