רון אייכל: ניכרת התקררות בנדל"ן; מחירי הדירות ייבלמו

האסטרטג הראשי של מיטב: סיכוי גבוה שהריבית במשק לחודש מאי תישאר ללא שינוי על 3%

קיים סיכוי גבוה להותרת הריבית לחודש מאי ללא שינוי. עם זאת, הפתעה במדד או עלייה מחודשת בציפיות האינפלציה תזרז העלאת ריבית נוספת. כך אומר רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, בסקירתו השבועית.

ההעלאה האחרונה והמפתיעה בשיעור הריבית (0.5% בשבוע שעבר) הביאה להורדת הלחץ מפני העלאות ריבית באופן מיידי (בהחלטה למאי). עם זאת, "סעיף הדיור במדד מארס, ומחירי הדירות (שלא נכנסים למדד) יהוו משקל מכריע בעת ההחלטה הקרובה לחודש מאי. כלומר, אין לפסול העלאת נוספת במידה ויחולו התפתחויות שליליות בסביבת האינפלציה".

בנוגע לשוק הנדל"ן מציין אייכל כי לחץ הביקושים ירד בחודש פברואר, אך עם ירידה בהיצע הדירות. זווית נוספת לבחינת מידת ה"לחץ" בשוק היא מספר חודשי ההיצע. יחס זה, מחושב כיחס שבין מספר הדירות שנותרו למכירה בסוף החודש לבין מספר הדירות שנמכרו במהלך החודש. למעשה, מספר זה מייצג הוא מספר החודשים שיידרש בכדי למכור את כל מלאי הדירות במשק, בהנחה שלא יתווספו דירות חדשות למכירה.

מספר זה עמד בחודש פברואר על 8.4, לעומת 7.9 בחודש שעבר ונתון זה נמצא במגמת עלייה. כלומר בחודש פברואר נרשם שיעור מכירה נמוך של דירות, באופן יחסי, להיצע הקיים בשוק בהשוואה לחודש הקודם (וגם למחצית השנייה של 2010). יותר מכך, קיים קשר הפוך בין חודשי ההיצע למחירי הדירות. אמנם, "עדיין לא ניתן להצביע על שינוי מגמה ברור בחודשי ההיצע אך המשך העלייה בחודשי ההיצע בחודש פברואר, בהחלט מספקת אופטימיות זהירה לגבי בלימה מסוימת במחירי הדירות בחודשים הקרובים".

בנוגע לשוק האג"ח מעריכים כלכלני מיטב, לאחר הירידה המרשימה בציפיות האינפלציה ועל רקע העובדה כי האינפלציה הצפויה בשלושת החודשים הבאים (מארס - 0.3%, אפריל - 0.8%, מאי - 0.3%) - כלומר 5.7% במונחים שנתיים היא גבוהה למדי, לעומת ציפיות אינפלציה של 3.4% לשנתיים, ישנה עדיפות לאפיק הצמוד.

"בתקופה הנוכחית אנו מעדיפים שילוב של תיק ממשלתי קצר (לשונאי סיכון - איגרת חוב ממשלתית עם ריבית משתנה הינה מקום טוב להיות בו) עם איגרות הקונצרניות בעלות מח"מ ארוך. שילוב זה ייצר מח"מ סינטטי המגלם תוספת נאה של תשואה לעומת האג"ח הממשלתי".