חקלאים לבג"ץ: להפסיק את הספסרות בהקצאות המים

"עתירה זו עניינה בספסרות המים העצומה בהיקפה, הנעשית במימי המדינה ע"י חלק קטן מתושביה ומעשירה את כיסם על חשבון כלל אזרחי ישראל, תוך פגיעה במשאב יקר ומצומצם זה"

המאבק בספסרות בהקצאות המים לחקלאים מגיע לבית המשפט העליון: שני חקלאים ממושב תלמי-אליהו, שמעון מגן ודוד בלחסן, עתרו בימים האחרונים לבג"ץ נגד שר התשתיות עוזי לנדאו ושרת החקלאות אורית נוקד, בדרישה שאלה יתקינו תקנות "שימנעו את הספסרות במימי המדינה".

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד אמנון גלברט, נדרש בג"ץ להורות עוד כי האגודות השיתופיות החקלאיות לא יוכלו לשמש כתאגידי מים, המספקים מים לחברי האגודה, מאחר שלדעת העותרים מדובר בניגוד עניינים.

"עתירה זו עניינה בספסרות המים העצומה בהיקפה, הנעשית במימי המדינה על-ידי חלק קטן מתושביה", נכתב בעתירה, "ומעשירה את כיסם על חשבון כלל אזרחי ישראל, תוך פגיעה במשאב יקר ומצומצם זה. רשויות המדינה מודעות למצב אך הן מעלימות עין ממנו מסיבה לא ברורה".

פרשת הספסרות במים ובקרקעות חקלאיות של מינהל מקרקעי ישראל במושבים פורסמה בסדרת כתבות ב"גלובס", האחרונה שבהן ב-20 במארס 2011.

על-פי נתוני רשות המים, צריכת המים בישראל הסתכמה ב-2009 בסך של 1.81 מיליארד מ"ק, מתוכם 22% מים שפירים לחקלאות, 22% מי קולחין לחקלאות ו-12% מים אחרים למטרות חקלאות. מדובר במים מסובסדים לחקלאים, הנמכרים להם במחיר נמוך משמעותית ממחיר המים לצריכה ביתית.

האגודה השיתופית של תלמי-אליהו, נטען בעתירה, מקבלת מכסת מים על-פי מספר המשקים החקלאיים, ואולם רק 30%-40% מבעלי הנחלות עוסקים בחקלאות. אלא שהאגודה, המשמשת תאגיד מים, אינה מדווחת לרשות המים על כך כדי שמכסת המים שלה לא תקטן, אלא שהיא מעבירה את מכסות המים הפנויות לחקלאים הפעילים, תמורת תשלום. (בג"ץ 2467/11).