יזמי פרויקט נווה-צדק: עמותת נווה-צדק פוגעת בתושבים

יזמי תוכנית נווה-צדק: "ההתנגדות היא לא ממניעים עניינים וככל הנראה למטרת סחיטה כספית" ■ עמותת נווה-צדק: "עיריית ת"א ויזמים שונים מקיפים את השכונה בעשרות תוכניות"

יזמי תוכנית נווה צדק (פרויקט ווייט סיטי) הכוללים את חברת צמח המרמן , יורוקום נדל"ן ומשקיעים בלגיים תוקפים היום (א') את אנשי עמותת נווה צדק בטענה כי ההתנגדות שלהם איננה לגטימית.

"חבל שגורמים אשר התנגדויותיהם נדחו בהליך תקין, מעמיק, שקוף ודמוקרטי של דיונים והצבעות בוועדות וברשויות המוסמכות, מנסים בהעדר טענות אובייקטיביות וענייניות, להשמיץ את קידום התוכניות המיטיבות עם המרחב הציבורי ומשרתות את השכונות הגובלות", אמרו היזמים.

היזמים עומדים על כך שבתמורה לתוספת של 10 קומות, שאושררה שוב בסוף השבוע בוועדה המקומית ועתידה להגיע בימים הקרובים לדיון בועדה המחוזית, יושקעו עשרות מיליוני שקלים בשיפור משמעותי של השכונה ורווחת התושבים. את הדברים אמרו היזמים לאחר שבשבוע שעבר הם הואשמו על ידי עמותת נווה צדק בכך שאין הם מקדמים את התוכנית לבית הספר בשכונה.

היזמים מצידם, תוקפים את העמותה וטוענים כי "בהתנגדותה לתוכנית היא פוגעת בתושבי שכונה וזאת לא ממניעים עניינים וככל הנראה למטרת סחיטה כספית, כפי שנעשה אך לאחרונה בפרויקט אחר הגובל בנווה צדק. מעיון בתוכניות עולה כי על פי התוכנית החדשה בית הספר החרדי יועבר לאתר אחר בין השאר מכיוון שרוב תלמידיו באים אליו מהסעות מבני ברק. במקומו תהיה תוספת של שטחים ציבוריים בית ספר יסודי כאמור לעיל לטובת דיירי השכונה".

במסגרת התוכנית לבניית מגדל המגורים צריכים היזמים לפנות שטח של כ-7 דונם הכולל בית הספר באזור שבו לומדות כיום תלמידות מבני ברק. היזמים מסבירים כי: "מבנה בגודל של 2,500 מ"ר יוותר במקום בתאום עם הגורמים המקצועיים בעיריית תל אביב לשימוש כבית ספר יסודי לרווחת ילדי השכונה עם מימוש התוכנית. בתמורה, היזמים יבנו בית ספר בבני ברק על חשבונם שישמש את הבנות שנוסעות כיום כל יום לבית הספר בתל אביב. בניגוד לטענות המסולפות שפורסמו לאחרונה, כל השטח שמתפנה נשאר ציבורי. היזמים אינם מקבלים ולוא מ"ר אחד של זכויות בניה בשטח המתפנה , אשר כולו מופנה למרחב הציבורי ולרווחת הציבור".

עוד מוסיפים היזמים ואומרים כי "על פי התוכניות שאושרו בעבר ואותם מקדמים היזמים מזה 20 שנה בשיתוף ובתיאום עם הגורמים המקצועיים בעיריית תל אביב, בוועדה המקומית ובוועדה המחוזית, רחוב יצחק אלחנן יהפוך מרחוב צר של 11 מטר לשדרה ברוחב של 27 מטר שתכלול שבילי אופניים, מדרכות רחבות להולכי רגל, קולונדות ושדרת עצים שתחבר את שדרות רוטשילד לטיילת החוף של תל אביב. בכך יינתן פתרון לעומסי התנועה מהם סובלים תושבי שכונת נווה צדק ושבזי. בנוסף היזמים בונים גני ילדים, בית כנסת, ומפתחים שטחים ירוקים וגינות ציבוריות לטובת הציבור, כולם כבר בביצוע".

תגובת העמותה: היזם מקבל תמורה על הכשרת השטח

בתגובה לדברי היזמים, נמסרו הדברים הבאים מעמותת התושבים למען נווה צדק: "עמותת התושבים למען נווה צדק פועלת זה שנים בדרישה לתכנון כולל של השכונה והסובב אותה, בעת שעיריית תל אביב ויזמים שונים מקיפים את השכונה בעשרות תכניות שונות ונפרדות להקמת מגדלים. כחלק מהמאבק בתכנית של עיריית תל אביב להפוך את נווה צדק למובלעת מוקפת במגדלים ובכבישים, נאלצת העמותה להתמודד עם כל תכנית בנפרד. במקרה של תכניות יצחק אלחנן, יש לזכור כי היזם אינו מכשיר את השטח הציבורי מרוחב ליבו, אלא מקבל על כך תמורה נאה - כ-13 מיליון דולר בזכויות בניה עודפות. גם העמותה שמפעילה את בית הספר בית יעקב, שהייתה אמורה להתפנות מן המבנה ללא תמורה בעוד כשנה וחצי, הודות ליוזמת היזם, תקבל בניגוד לכללי המינהל התקין וללא מכרז כדין הטבה בסך כ-11 מיליון דולר בדמות העתקת בית הספר לבני ברק".

עוד מוסיפים ואומרים אנשי העמותה: "טענת היזמים כאילו נותרים 7 דונם בהם ניתן להקים בית ספר אינה נכונה גם היא, שכן התקן מחייב 9 דונם לפחות להקמת בית ספר שיענה על צרכי התושבים. למעשה, נראה כי ההטבות כולן מגיעות לכיסי היזם ולכיסי העמותה מבני ברק. התושבים נותרים עם שני בניינים בני למעלה משלושים קומות שעומדים כחומת ענק חזותית בין נווה צדק לכרם ישראל ועם שטח ציבורי שאינו מספיק כדי לענות על הצורך הבסיסי של הקמת בית ספר לילדי השכונה, ואילו העירייה נותנת רוח גבית למהלך נותרת עם היטל השבחה מופחת, שלו שולם במלואו יכול היה לשרת את כל תושבי העיר. חיזוק לטענותינו התקבל בהצבעה בוועדה המקומית, בה שלושה חברי קואליציה בכירים הצביעו נגד התכנית ואחד נוסף נמנע. במצב דברים זה, בו העירייה מתגלה כגורם שפועל במנוגד לאינטרס הציבורי, אין לנו אלא למצות את מלוא טענותינו בהליכים המקובלים".