גייתנר מזהיר: ב-16 במאי ארה"ב לא תוכל להנפיק יותר אג"ח

שר האוצר האמריקני לקונגרס: מנעו שיתוק כלכלי בארה"ב ופגיעה באזרחים, "העדר פיתרון יביא למשבר כלכלי חמור עם פוטנציאל להיות קשה יותר מזה שאנחנו רק עכשיו יוצאים ממנו"

שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר מזהיר מפני קצה גבול הגירעון המדיני אליו מתקרבת ארה"ב בצעדי ענק וצפויה להגיע אליו ב-16 במאי, בעוד 7 שבועות בלבד. הגבול של הממשל האמריקני עומד על 14.29 טריליון דולר, ברגע שהממשל יגיע לגבול זה, לא יוכל להנפיק יותר אג"ח.

משמעות הדבר היא שיתוק כלכלי שניתן להימנע ממנו אם הקונגרס יאשר להרחיב את מסגרת הגירעון. לטענת גיינתר זו תהיה "פגיעה קשה" באזרחים האמריקנים מאחר והממשל ייאלץ להשהות מתן שירותים כמו תשלומי ביטוח לאומי.

"ככל שיקח יותר זמן לקונגרס לפעול, אנחנו מסתכנים בכך שמשקיעים מקומיים ומכל העולם יאבדו את האמון ביכולת הממשל לעמוד בהתחיבויות שלה", כתב גייתנר במכתב ששלח לראש הסנאט הארי רייד.

האזהרות של גייתנר הן בעקבות ויכוחים בין הדמוקרטים והרפובליקנים לגבי התקציב עליו יש להסכים עד ה-8 באפריל, תאריך בו יפוג תוקפו של התקציב הזמני עליו מתקיימת ארה"ב כעת.

לדבריו של סטנלי קולנדר מחברת Qorvis Communications, המלחמה על התקציב תושפע מתגובת השווקים והמצביעים. "אם הרפובליקנים יקבלו את המצב מבלי להתלונן הם יהיו מוכנים להתפשר פחות וכך גם הדמוקרטים", אמר קולנדר.

בינתיים המחוקקים שוקלים קיצוץ של 33 מיליארד דולר בתקציב המדינה, עד כה עבר חוק לקיצוץ של 10 מיליארד דולר לשנה הפיסקאלית הקרובה. "בדרך כלל למחוקקים יש מרווח תמרון אך כשלא יהיה ניתן להנפיק אג"ח ככל הנראה המצב יסתכם בהשהיית תשלומים לא הכרחיים של הממשלה" אמר כריס רופקי,כלכלן בכיר בבנק Tokyo-Mitsubishi UFJ.

במידה ולא יגיעו להסכמה על התקציב, משרד האוצר האמריקני ייאלץ להשתמש באמצעי חירום שיכולים להחזיק עד 8 שבועות בלבד, הוסיף גייתנר.

עוד ציין גייתנר כי הקונגרס צריך לשמור על השירותים ההכרחיים ולהימנע מ"שאלות לגבי היכולת שלנו להגן על האינטרסים הלאומיים שלנו". ארה"ב תאלץ להתמודד עם שיעור ריבית גבוה יותר על האג"ח ותאלץ להפסיק או לעכב תשלומים לצבא, גמלאים וכו', אמר גייתנר. "העדר פיתרון יביא למשבר כלכלי חמור עם פוטנציאל להיות קשה יותר מזה שאנחנו רק עכשיו יוצאים ממנו".