גולדמן זאקס: "פורטוגל - האחרונה בגוש שתפנה לסיוע"

(עדכון) - ספרד יצאה מכלל סכנה ■ ראש ממשלת פורטוגל פנה לאיחוד האירופי בבקשה לחבילת חילוץ ■ בגולדמן צופים שכמחצית ממימון החבילה תגיע מקרנות באירופה והשאר מה-IMF

"פורטוגל צפויה להיות המדינה האחרונה בגוש האירו שתבקש חילוץ בינלאומי לאחר שהממשלה הצטרפה אתמול ליוון ואירלנד שכבר ביקשו סיוע", מעריכים כלכלני גולדמן זאקס.

אחרי קריסתה של פורטוגל ובקשתה הרישמית לסיוע, אמש, העלו מומחים באירופה חששות כבדים משרשרת דומינו של קריסת כלכלות אירופה אשר מקורה ביוון ואירלנד, שהכריזו על פשיטת רגל בשנה שעברה. עיני המשקיעים נישאו לעבר ספרד, אשר יצאה מסכנה מוחלטת כאשר ביצעה מכירה פומבית מוצלחת על האג"ח שלה, בשווי כולל של 4.1 מיליארד אירו. נציין כי הבנקים בספרד מושקעים בעת הנוכחית ב-98.3 מיליארד דולר בכלכלה הפורטוגלית, אולם נראה כי חבילת החילוץ שתוזרם לפורטוגל עתידה לאושש גם את השוק הספרדי.

"הסיכון מהתפשטות המשבר לספרד נעלם לגמרי, השוק הספרדי נעשה באחרונה פעיל ותחרותי הרבה יותר", הכריזה היום שרת הכלכלה הספרדית הלנה סלגאדו. גם אנליסטים בכירים בשוק הצביעו על מכירת האג"ח המוצלחת כסממן חיובי ליציאתה של ספרד מהמשבר העמוק שפקד אותה - "הצלחת מכירות האג"ח מעידה כי המשקיעים לא מעריכים כי המצב בספרד חמור כמצבה של פורטוגל", הסבירו אנליסטים בכירים מ- Cortal Condor במדריד.

"אנחנו לא מצפים שעוד מדינה בגוש תזדקק לסיוע כלכלי", אמר פרנצ'סקו גרזרלי, כתב האנליסט הראשי של גולדמן זאקס בלונדון בדו"ח שהוציא ללקוחות. גרזרלי ציין כי הוא לא צופה שמחזיקי האג"ח של אירלנד ופורטוגל יספגו "תספורת", לעומת זאת הוא צופה הארכה במועד פירעונן של האג"ח הממשלתיות של יוון.

נזכיר כי ראש ממשלת פורטוגל, חוזה סוקראטס, פנה אמש למנהיגי האיחוד האירופי וביקש את עזרתם בגיבוש חבילת חילוץ עבור מדינתו שנקלעה למשבר חובות חמור. על פי הערכות בעולם, על אף שטרם החל משא ומתן מסודר לגובה חבילת החילוץ, מדובר בסיוע שעשוי להגיע לכ-80 מיליארד אירו (כ-115 מיליארד דולר).

כבר משעות הבוקר, החלו דיווחים באשר לאפשרות שפנייה רשמית תיעשה למוסדות האיחוד היום מצד הממשלה בפורטוגל וזאת לאור ההערכות כי אין באפשרות המדינה להתמודד בעצמה עם החוב התופח.

בגולדמן זאקס צופים שכמחצית מהמימון של פורטוגל לבוא מקרנות באירופה, והשאר יבוא מקרן המטבע הבינלאומית. "האיחוד האירופי עשוי לנצל את ההזדמנות כדי ליישר את ההלוואות חילוץ שיעורי פורטוגל ואירלנד עם אלה של יוון".