"באמת שלא הייתם צריכים": מהן המתנות המועדפות לחג?

קדחת המתנות לפסח בעיצומה: מחקר שערכה Buzzilla מגלה כי רבים רואים בתרבות המתנות טרחה, מחפשים מתנות עם אמירה אישית ומעדיפים שוברים או פריטים שלא תופסים מקום

אם לשפוט על-פי הדיווחים של גולשי האינטרנט - קערה לסלט או מפת שולחן לא יהיו המתנות המועדפות לפסח, לא בקרב המארחים ולא בקרב המתארחים. את מקומם של אלה תופסות מתנות ללא נפח כמו שוברים וקופונים, מתנות מתכלות ומתנות עם נגיעה אישית.

ממחקר של חברת Buzzilla, המתמחה במחקרי תוכן צרכניים במדיה החברתית, עולה כי פחות מ-15% מהגולשים מתכננים להביא מתנה "קונבנציונלית", כמו כלים וטקסטיל לבית. רוב הגולשים מעדיפים מתנות בעלות ערך מוסף, כאלה שנעשו בעבודת-יד ומתנות שלא תופסות מקום בבית. גם לנגיעה האישית במתנה, מייחסים הגולשים חשיבות רבה.

לפי פילוח סוגי המתנות בשליש מהדיונים עולה כוונה להביא מתנות בעלות ערך מוסף (10%), מתנות שנעשו בעבודת-יד או הכוללות נגיעה אישית (19%), ומתנות ללא נפח (שוברים).

ב-10% מהדיונים הוזכרה כוונה להביא ספרים, 13% דיברו על כלים וטקסטיל לבית (מה שהוגדר כמתנה קונבנציונלית), 12% הזכירו את כוונתם לקנות מתנה לילדים, וכ-10% הזכירו מתנות הקשורות באופנה (ביגוד וטיפוח).

המחקר בוצע מניתוח 880 דיונים ברשת, כאשר כל דיון כולל את כל התגובות שעלו בעקבותיו, מכאן שלמעשה מדובר באלפי התייחסויות למתנות החג.

המידע נוטר במערכת ייחודית המזהה הודעות ותגובות בפורומים, בבלוגים, בטוויטר ובפייסבוק (בפרופילים המתירים את המידע נגיש לכולם). בניגוד לסקרים או לקבוצות מיקוד, שיטת המחקר מבוססת על התבטאויות אותנטיות.

הדיונים משקפים התלבטויות, דעות ועצות לגבי רכישת מתנות למארחים ולאנשים שמחוץ למשפחה הקרובה. מרבית השיח נערך בפורומים (67%), המהווים במה להתייעצות בבחירת המתנה או במה להדרכה ליצירת מתנה עם נגיעה אישית.

הבלוגים (25%), טוויטר (3%) ופייסבוק (5%) מהווים בעיקר מקור לדיווח בנוסח "קיבלתי עוד אגרטל, מישהו רוצה? " או "שוב קניתי לחמותי אגרטל. מגיע לה".

מרבית המשתתפים בשיח הווירטואלי בנושא זה הן משתתפות, ששמות דגש על מתנה שתבטא תחושת של הכרת-תודה.

מאחר שמסע חיפוש המתנה בין החנויות העמוסות, כשלא בדיוק יודעים מה רוצים מקבליה, נתפס כ"עול", רבים מעדיפים להעניק מתנות "תוצרת בית" כמו יצירות אמנות או מאפים.

מתי קונים?

המתנות שנהוג לרכוש ראשונות על ציר הזמן עד לארוחת החג, מיועדות למטפלת, גננת ולעוזרת הבית, וערכן כ-20-50 שקל.

בדיון סביב השאלה איזו מתנה מביאים לעוזרת הבית, עולות דעות שונות באם להוסיף כסף לתשלום הקבוע, או ש"לא להניח שכסף נוסף הוא האופציה הטובה ביותר", כותבת גולשת שרכשה "מפת שולחן מקסימה". אחרים דנו בסוגיה האם סבונים ומוצרי טיפוח הגוף הם מתנה אינטימית מדי להעניק למי שמחוץ למעגל המשפחתי.

המתנות הגדולות והמושקעות יותר, המוענקות בערב הסדר, נרכשות רק בשבוע שלפני החג. המחיר הממוצע הוא כ-100 שקל למתנה. הרצון להביא מתנה מקורית שתעיד על הטעם האישי של נותן המתנה מתבטא ברבים מהדיונים.

הקופונים פולשים לזירה

לדברי יואב פרידור, מנכ"ל Buzzilla, שוברים וקופונים מאתרי הקנייה החברתיות חודרים גם לענף המתנות לחג. "מהלך הרוח שבשיח החברתי ברשת עולה כי בעידן של שפע בו המארחים לא צריכים עוד חפץ שיעלה אבק בבית, מתנה בעלת ערך אבל שלא תופסת נפח עולה כאלטרנטיבה נפוצה. מתנות אלה כוללות כרטיסים לתיאטרון או שובר לארוחה, והן עשויות לשמח יותר את מקבלי המתנה ולהציג את נותניה באור של מביני עניין".

כאן נכנסים אתרי הדילים היומיים לתמונה. אחרי שהמכורים כבר הצטיידו בערימת קופונים, האתרים מפתים לרכוש את הקופון כמתנה.

מכיוון שמגוון הדילים היומיים כוללים תחומים רבים, ככל הנראה תצליחו למצוא מתנה שתתאים - משובר הנחה לרשתות אופנה או קוסמטיקה, עבור בשובר למסעדה ועד כרטיס להופעה.

כיצד יתמודדו המתארחים עם מתנה במעטפה בלי אריזה מושקעת? בשיחות הדגישו הגולשים כי עצם העובדה שהמתנה עצמה כי "חתיכת נייר שהודפס במדפסת הביתית", הרי שאינה מרשימה כמו מתנה פיזית ארוזה.

גם הידיעה כי המתנה נרכשה בהנחה גדולה עשויה אמנם לתרום לכיס אבל לא לרושם - והגולשים הביאו חשש מכך שהם יצטיירו כקמצנים: "אנחנו אוהבים למצוא דרכים יצירתיות כדי לקבל הנחות לעצמנו, אבל לא להחצין אותן באופן גלוי ולהגיש אותם כמתנה".

ומה יקבלו הילדים של המארחים? בדרך-כלל מדברים הגולשים על מתנה אחידה ולא יקרה.

מתנות
 מתנות