לוקחים ללב ולריאות

ממש כמו הטור, הסרט לא קורא ללגליזציה של הגראס אלא מביא מגוון דעות וקצת צחוקים

"מריחואנה", יום ה' 23:00, ערוץ ההיסטוריה

בואו נדבר קצת על מספרים, אחרי הכול מדובר בעיתון כלכלי. ובכן, 100 מיליון אמריקנים הודו שהתנסו בו, וכ-20 מיליון, לטענתם, משתמשים בו באופן קבוע. אנחנו מדברים על הקנביס, גראס, מריחואנה - יו ניים איט.

כשמביאים בחשבון את העובדה שאנשים נוטים לשקר כשמדובר בפעולות לא חוקיות, גם כשאלה נסקרות בשאלון אנונימי, הרי שהמספרים הם, ככל הנראה גבוהים עוד יותר. מה זה אומר בכסף? כ-36 מיליארד דולר בשנה במחזור עסקים סביב המריחואנה (שוב, מדובר בהערכה זהירה, כל מי שצופה ב"העשב של השכן" יודע שחלק מהסוחרים לא ממש מקפידים על דיווחים סדירים לשלטונות המס), לא מעט עבור סם שאינו נחשב ליקר במיוחד, ואם זה נשמע לכם הרבה, קבלו את המספר הבא: כ-100 מיליארד דולר הוציא כבר הממשל האמריקני על המלחמה בסם - לא בכלל הסמים, אלא בקנביס לבדו.

אם נחזור לסטטיסטיקה שמראה כי בערך כל אמריקני בוגר שני התנסה בשימוש, הרי שלא מדובר בהצלחה גדולה במיוחד של הממשל. הסרט הזה, ממש כמו הטור הזה, לא קורא ללגליזציה של הקנביס, אלא מביא דעות לכאן ולכאן מפי רופאים, חוקרים, משתמשים - וכמובן, לא מעט כאלו שעושים צחוק מכל העניין. אלא שעם כל הכבוד לקומיקאים, נדמה שאת הדו-פרצופיות של המערכת כלפי הקנביס, ביטא בזמנו ביל קלינטון שהודה שעישן - אבל לא לקח לריאות...

"ארץ נהדרת", יום ו' 21:20, ערוץ 2 קשת

זו הפעם השלישית בעונה הנוכחית שבה אני נדרש ל"ארץ נהדרת" ולתכניה, ואולי זו ההוכחה שמשהו טוב מאוד קורה לתוכנית הזאת בעונתה השמינית. במשך עונות ארוכות, הצליחה ארץ נהדרת לכוון בעיקר למטרות גדולות: "הפילוסים" - הערסים המצויים שכל אחד מכיר, ה"ליטל מעתוקיות" - הפרחות חסרות הביטחון העצמי, לובה הקופאית הרוסייה, חזקי - מדריך הטיולים והחנון האשכנזי האולטימטיבי, זה שמדבר ברוך ונועם, עד שמתפרץ בבת-אחת, היח"צן בעל הנטיות ההומוסקסואליות ועוד: נשים, מזרחים, רוסים, הומואים.

לפעמים זה היה מצחיק מאוד, אבל העובדה שמדובר במטרות קלות, הפכה את הצחוק למשהו שנשכח כמה שניות אחרי הפאנץ'. השנה הפנו ב"ארץ נהדרת" את הזרקור אל הקהל הביתי שלהם, זה שתמיד מחה שאין שם די סטירה, עד שחטף אותה לפנים: ההורים שמתייחסים לילדים שלהם כסוג של גאדג'ט, ולהיפך, ההורים הצפוניים של קשת ליבליך, ובתוכנית האחרונה - ריאליטי "הישרדות שואה", מעין מתיחה שהכתה פעמיים: פעם אחת בקהל שמוכן לעשות הכול כולל הכול כדי לזכות ב 15 דקות התהילה שלו, ופעם שנייה ביוצרים חסרי הגבולות, האנשים שהם החברים של יוצרי "ארץ נהדרת" ופורמטים שנוצרו עבור "קשת", אותו הזכיין ממש.

זה היה מזעזע, זה היה מרשים, זה היה מדהים. לא פוליטי ברמה של שמאל-ימין, בלי מבטאים או חיקויים. ככה סתם, פתאום משומקום, אגרוף לבטן, ולפיכך נדמה שמגיע ליוצרי התוכנית הזאת לשמוע את שתי המילים שייחלו להן למרות הצלחת התוכנית: סטירה במיטבה.