מצטיידים: ארה"ב תממן לישראל 4 סוללות "כיפת ברזל"

חבילת הסיוע הצבאי השנתי של 3 מיליארד דולר עוכבה בגלל חילוקי דעות בקונגרס על התקציב הפדרלי ל-2011 ■ ישראל עשויה לבקש מארה"ב סיוע נוסף להרחבת הפרישה של המערכת

ארה"ב תעביר לישראל בימים הקרובים, קרוב לוודאי בתחילת השבוע הבא, 205 מיליון דולר למימון פרישת סוללות של מערכות "כיפת ברזל", כפי שהבטיח נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אשתקד. כך מסרו ל"גלובס" מקורות בוושינגטון.

העברת הכספים לישראל התעכבה מפני שהקונגרס לא היה יכול לגבש תקציב לשנת הכספים 2011, שהחלה ב-1 באוקטובר אשתקד. למעשה, בית-הנבחרים אישר את הסיוע ל"כיפת ברזל" בדצמבר 2010, כחלק מהצעת חוק למימון כל פעולות הממשל ב-2011. אבל הפער בין גרסת בית-הנבחרים לגרסת הסנט היה גדול מדי.

רק בסוף השבוע שחלף, קצת יותר משישה חודשים לאחר תחילתה של שנת הכספים, הצליח הקונגרס לגבש תקציב פדרלי ל-2011, ובו גם הסיוע ל"כיפת ברזל" וכן, בנפרד, חבילת הסיוע הצבאי השנתית לישראל, בסך שלושה מיליארד דולר, ופריטי סיוע נוספים.

לפי הערכות שנעשו אשתקד, 205 מיליון דולר יספיקו למימון ארבע סוללות "כיפת ברזל". המקורות אמרו, כי אין להוציא מכלל אפשרות, שישראל תבקש מארה"ב סיוע נוסף להרחבת הפרישה של המערכת. פרישת ארבע הסוללות לא תסתיים לפני תחילת 2012, במקרה הטוב. כרגע פרושות ישראל שתי סוללות: האחת ליד באר-שבע, האחרת ליד אשקלון.

לדברי המקורות, העובדה ש"כיפת ברזל" עברה טבילת אש והוכיחה את יכולתה המבצעית הגבירה מאוד התעניינות של ממשלות זרות במערכת. הם אמרו, כי בעתיד עשויה "כיפת ברזל" להיות אחד מכוכבי היצוא של התעשיות הביטחוניות בישראל, אך זה לא יקרה בעתיד הקרוב. כדברי אחד המקורות: "עניי עירך קודמים". בכל מקרה, "כיפת ברזל" היא פרוייקט משותף של רפאל ורייתיאון, וכל עסקת יצוא פוטנציאלית תהיה טעונה של ארה"ב.

בדצמבר, לאחר שבית-הנבחרים את הסיוע ל"כיפת ברזל", אמר ציר בית-הנבחרים סטיב רותמן, כי הסיוע למערכת הוא "הדוגמה העדכנית לכך שיחסי ארה"ב - ישראל מעולם לא היו חזקים יותר כשמדובר בשת"פ מודיעיני, צבאי וביטחוני". לדבריו, "הסיוע הוא מסר ברור, לבעלי בריתנו כמו גם לאויבינו", אמר המחוקק.

חבילת הסיוע ל"כיפת ברזל", ליירוט טילים בטווח קצר, נוספת לסיוע האמריקני המתמשך ל"חץ" ליירוט טילים ארוכי טווח ול"שרביט קסמים" ("קלע דוד") ליירוט טילים בטווח בינוני. כל חבילות הסיוע לטילים נוספות לסיוע הצבאי השנתי שמעניקה ארה"ב לישראל.