שובו של מוריס טלנסקי

הפרקליטות חששה שטלנסקי לא ישוב לארץ ולכן זימנה אותו לעדות מוקדמת, אך הוא דווקא חזר

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, טוען כי הפרקליטות - בהחלטתה לזמן את מוריס טלנסקי לעדות מוקדמת בבית המשפט ב-2008, עוד לפני הגשת כתב האישום נגדו - הפילה ראש ממשלה מכהן.

זו טענה חמורה, שהפרקליטות הודפת שוב ושוב. אנחנו לא הפלנו את ראש הממשלה, הם אומרים, זו הייתה המערכת הפוליטית שהכריחה את אולמרט לפרוש. אנחנו רק קיבלנו את ההחלטות המשפטיות שנראו מתאימות באותו זמן.

אם הפרקליטות הייתה נמנעת מלזמן את טלנסקי לעדות מוקדמת, אמר פרקליט המדינה משה לדור באחרונה, "אין מצב שהוא היה נענה להזמנה ומגיע לבית המשפט ומוסר עדות".

האמנם? טלנסקי אכן נמנע מלשוב לישראל ולהשלים את חקירתו הנגדית. ואולם, בשקט בשקט, ממש בהיחבא, שב טלנסקי לביקורים משפחתיים בירושלים. ולא רק זאת, אלא שבמהלך ביקורים אלה הוא אף זומן למסור עדות משלימה במשטרה, אף שחקירת פרשת טלנסקי הסתיימה מזמן, והמשפט נגד אולמרט בעיצומו.

מזומנים במעטפה

לפני כחודש, במהלך גביית אחת העדויות במשפט אולמרט באמצעות ועידת וידיאו, הוזכרה העדות שנגבתה מטלנסקי במשטרה לפני קרוב לשנה. זה היה במהלך עדותו של רפי דה-לה-פונטיין, המתגורר בסן פרנסיסקו.

דה-לה-פונטיין עבד מספר שנים בחברת קולטק, שאחד מבעליה היה טלנסקי. זה לא מפתיע במיוחד, מאחר שאשתו, נעמי פרידלנד, היא בתו של צביקה פרידלנד, שהיה שותפו של טלנסקי בחברה.

דה-לה-פונטיין אישר בחקירתו הנגדית לעו"ד רועי בלכר, סנגורו של אולמרט, כי הפרידה בין טלנסקי לקולטק הייתה בטונים צורמים. אחרי שטלנסקי עזב את חברת קולטק הגיע רואה חשבון אחר, שגילה כי חשבונות החברה טופלו עד אז בצורה חובבנית.

לדברי בלכר, הממצאים העלו כי טלנסקי השקיע בחברה 829 אלף דולר, אף שהיה אמור להשקיע 1.250 מיליון דולר, ואף שהצהיר כי השקיע 1.4 מיליון. 450 אלף דולר נרשמו על-ידו כהוצאות של החברה, כשבפועל היו אלה הוצאות אחרות. לדעת בלכר, הדברים מעמידים שוב את טלנסקי כאדם בלתי אמין.

החשיבות המרכזית בעדותו של דה-לה-פונטיין נגעה לאירוע שבו ראה, לדבריו, את טלנסקי מכניס כמות גדולה של דולרים במזומן למעטפת פדקס, ששמו של אולמרט היה רשום עליה.

דה-לה-פונטיין זכר ששאל את טלנסקי אם ככה הוא שולח כסף, בלי מכתב נלווה ובלי ביטוח. טלנסקי השיב לו, לפי עדותו: "תן לי ללמד אותך איך עושים עסקים, אני גורם לדברים האמיתיים לקרות". לדברי דה-לה-פונטיין, "אף פעם לא ראיתי מישהו שולח ככה כסף. זה היה נראה לי מאוד טפשי".

טלנסקי נשאל על כך בחקירתו ב-2010, ואמר כי בכלל לא שלח לאולמרט מזומנים, אלא גזרי עיתונות שעסקו בראש הממשלה לשעבר. "תאמין לי, להאמין לטלנסקי זה לא דבר קל בשבילי", אמר בלכר בגילוי-לב.

עדותו של טלנסקי מ-2010 לא הוגשה לבית המשפט, וסביר להניח שהוא גם לא יזומן להעיד שוב. למה? כי אז תצטרך הפרקליטות להסביר כיצד עד המפתח מגיע כל אימת שהוא מוזמן, בניגוד לרושם שיצרה בעת שזימנה אותו לעדות מוקדמת.