פישר נועד עם גייתנר בוושינגטון: 'יש מקום לדאגה בארה"ב'

(עדכון) - "ארה"ב לא יכולה להמשיך עם הגירעון הענק", אמר נגיד בנק ישראל לאחר שנועד עם שר האוצר האמריקני ■ הביע אמון במטבע האירו על אף האתגרים העומדים בפני כלכלת האיחוד

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, נפגש אמש (ו') עם שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, בוועידת האביב של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי שמתקיימת בוושינגטון.

בין הנושאים שעלו בשיחה: מאמצי בנק ישראל לבלום את ירידת שער הדולר ובעיית הגירעון התקציבי של ארה"ב.

בפאנל במסגרת הוועידה הביע פישר את אמונו באירו למרות בעיית החובות הכרונית שעימה מתמודדות חלק ממדינות "הרובד השני" בגוש האירו, כיוון ופורטוגל. "המטבע יוסיף לשרוד", אמר פישר.

הנושא הרשמי של הפאנל, בחסות מכון ברטלסמן, היה "תרגיל לוליינות: מציאת איזון בין צמיחה לאינפלציה".

פישר חלק על הדעה, שלפיה אין זה נבון לאכוף שער ריבית אחיד על כל מדינות הגוש בגלל הפערים העמוקים שמפרידים בין המדינות האיתנות לחלשות, ובמילים אחרות: גרמניה אינה יוון.

לדבריו, הבנק המרכזי האירופי (ECB) יוכל להמשיך ולהנהיג שערי ריבית אחידים לכל מדינות האיחוד מפני שהחלטותיו מבוססות על נתוני כל הגוש ולא על אלה של המדינות הבודדות. המדינות החלשות לא ייפגעו מפני שהן יכולות להישען על שפע האשראי שעומד לרשות כל מדינות הגוש.

פישר הביע דאגה מההשפעה השלילית של הצמיחה החלשה בארה"ב על הכלכלה הגלובלית: "נחמד לדבר על עלייתה של סין, אבל השווקים הפיננסיים שם שונים לחלוטין. מבחינה זו, ארה"ב היא מדינה חיונית (לשוק הגלובלי) ולכן יש מקום לדאגה".

"השאלה האם ארה"ב יכולה לעשות סדר בביתה מטרידה אותנו", אמר פישר. "אי אפשר לקיים גרעונות בקנה המידה שלו אנו עדים (בארה"ב) בשנתיים שחלפו".