גאדג'טים ירוקים: היישומים שכבר לא דורשים שימוש בנייר

אנחנו כבר קוראים ספרים ללא נייר, טסים באמצעות כרטיסי טיסה וירטואליים וצופים בתמונות במסגרת דיגיטלית ■ "גלובס" בודק לאן עוד יגיע הטרנד שאולי יציל את יערות הגשם

כבר שנים חולמת תעשיית האלקטרוניקה על נייר אלקטרוני, כזה שיגיע בעובי שלא עולה בהרבה על זה של נייר עיתון ויאפשר לבצע איתו שימושים שונים, כמו לגלגל את העיתון ולהכניס אותו לכיס בסיום הקריאה. שימושים לנייר אלקטרוני לא יחסרו - הוא פשוט יהפוך למסך שאפשר להתאים לגודל המבוקש באותו רגע, למשל, לצורך צפייה בסרט.

בכלל, יצרניות האלקטרוניקה הבידורית אוהבות לקשר את עצמן לעולם של גאדג'טים ירוקים השומרים על איכות הסביבה, כמו טלוויזיות בטכנולוגיית LED הצורכות פחות חשמל, וטלפונים סלולריים או מחשבים ניידים המיוצרים מרכיבים שמזהמים פחות את הסביבה.

למרות שאנחנו ככל הנראה צורכים יותר חשמל ממה שצרכנו פעם, חלק מהמוצרים שאנחנו מחזיקים כבר היום בידיים שלנו עוזרים לסביבה לחסוך בנייר.

ובינתיים עד שהנייר האלקטרוני יגיע, בדק"גלובס" אילו מכשירים שאנחנו משתמשים בהם כבר היום מחליפים את השימוש בנייר, ומה נראה בעתיד הלא רחוק:

ספרים אלקטרוניים: מהפכה בהתהוות

מלבד עיתון, המוצר השני שבאמצעותו אנחנו צורכים כמויות של נייר הוא ספרים. כמויות הספרים שאנו קונים מצטברות לאוסף בלתי מבוטל של נייר, שאותו כנראה גם לא נמחזר. אבל אחרי אלפי שנים של קריאת ספרי נייר, אנו בפתחו של עידן חדש שהחל לפני שנים ספורות - קורא ספרים דיגיטלי.

הקוראים האלקטרוניים קיימים כבר מספר שנים, כאשר הדגם המוכר ביותר - קינדל של אמזון - יצא לשוק בסוף 2007. בהיותה ענק שיווקי, היום אמזון היא אחת החברות הגדולות המתמחות בספרים אלקטרוניים בזכות הקינדל, כאשר זו אחת מהמתנות המבוקשות ביותר בחג המולד, למשל.

הקינדל, אגב, לא היה השחקן היחיד בשוק. הדגם המתחרה של סוני היה בשוק הרבה לפניו, אך שתי הענקיות לא הצליחו לדחוף את הקטגוריה הזו קדימה. ההפתעה הגיעה כאשר אופרה ווינפרי הודיעה בתוכניתה שלה שהקינדל הוא כרגע הגאדג'ט הכי אהוב עליה בעולם. ווינפרי לא הפסיקה לשבח את המכשיר בתוכנית האירוח שלה, בה אירחה את מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס.

לדברי ווינפרי, היכולת להוריד ספרים חדשים בכל מקום שירתה אותה מצוין בזמן שהמתינה במטוס להמראת הטיסה וראתה פרסומת בעיתון. היא סיפרה שהורידה את הספר ממש לפני ההמראה וכך יכלה לקרוא את הספר במהלך הטיסה.

ווינפרי לא התעלמה מהמצב הכלכלי הקשה בארה"ב בזמנו ואמרה: "למרות שהקינדל יקר, זו לא הוצאה חסרת ערך, מכיוון שהיא מחזירה את ההשקעה. הספרים זולים יותר, ויש כאן גם חיסכון בדפים".

בסופו של דבר, לא ברור כמה ווינפרי תרמה למכירות של הקינדל, אבל בטוח שהיא הצליחה לתרום לחשיפה התקשורתית שלו.

בארץ: התחום בחיתוליו

בניגוד לעולם, בו נמכרים דגמים שונים של אמזון, סוני ובארנס אנד נובל, בישראל שוק הספרים האלקטרוניים מתרכז בעיקר במכשיר בשם "עברית", הכולל גם חנות ספרים וגם מוצר.

הקהל הישראלי עדיין לא התמכר לספר הדיגטלי, אך הסיבה היא כנראה בעיקר המחיר: ה"עברית" עולה היום 900 שקל, בעוד שהקינדל עולה באתר אמזון מעבר לים 480 שקל בגירסה הכי זולה שלו.

בתחילת מאי תצא גירסה מבוססת פרסומות בעלות של 390 שקל.

תמונה שווה אלף דפים: משיתוף תמונות ועד מסגרת דיגיטלית

עולם הצילום הוא אחד העולמות שבהם המהפכה, שהחלה עם חדירת הצילום הדיגיטלי לפני כעשור - חוללה את השינויים הגדולים יותר, החל מהעובדה שהמונח "פילם" נשמע היום כמו פרה-היסטוריה, ועד העובדה שהאלבום המסורתי הולך ונעלם.

מסגרת דיגיטלית

כבר כמה שנים שאנחנו רואים את המסגרות הדיגיטליות נמכרות בחנויות, כאשר המחירים עומדים על כ-500 שקל.

למסגרת הדיגיטלית יש שני יתרונות משמעותיים על פני המסגרת הרגילה: ראשית, היא יכולה להציג מאגר גדול מאוד של תמונות, ואפילו קליפים וקטעי סאונד. שנית, אפשר לאחסן את כל התמונות שפיזרנו בחדרים שונים במקום אחד. חלק מהמסגרות היותר מתקדמות מציעות חיבור אינטרנטי אלחוטי, המאפשר שליחת תמונות למסגרת ממקום אחר, כך שאם להורים יש מסגרת כזו, ניתן לשלוח להם תמונות מהטיול ישירות למסגרת.

אחסון ושיתוף תמונות

דרך אחרת להימנע מהדפסת תמונות היא באמצעות שיתוף בדרכים שונות - דרך פיקסה, דרך פייסבוק ודרך הסלולרי. אפליקציית BUMP, למשל, מאפשרת לבעלי אייפונים לשתף תמונות וסרטונים באמצעות הצמדת שני מכשירים זה לזה.

בעתיד: תלת-ממד

כבר היום אפשר לשמוע על ניצנים של מסגרות תמונות דיגיטליות הפועלות עם מסכי תלת-ממד ללא משקפיים, המאפשרים להציג את התמונה בחוויה עם ממד נוסף.

כרטיסים ותשלומים: הכול שמור בנייד

לאט לאט אבל בעקביות הופך הטלפון למחליפו של הארנק. כבר היום, כאשר רוצים לקנות פחית שתייה במכונה אוטומטית, אפשר לשלם עם הסלולרי באמצעות חיוג למספר טלפון, ויש אפילו אפליקציות שמאפשרות לבצע צ'ק אין לטיסה או לקנות כרטיסים לסרט קולנוע ולוותר על כרטיסי הנייר שצריכים להדפיס בבית או במכונה אוטומטית.

הרעיון בשני המקרים הוא דומה, מבצעים את הרכישה דרך אפליקציה בטלפון, וכאשר מגיעים לסדרן בקולנוע או לדיילת בכניסה למטוס, מראים להם את מסך הטלפון עליו מופיע אישור או ברקוד לאותו מקום.

בעתיד: עסקת תשלום מיידית

בעתיד אולי נוכל להיפטר לגמרי מכרטיסי כניסה למקומות, כאשר הטלפון יגיע עם שבב NFC המאפשר לבצע עסקאות תשלום במקום. אפליקציות אחרות אפילו יאפשרו להיפטר מכרטיסיות קרטון בבתי-קפה המאפשרות לצבור רכישות של לקוחות קבועים במטרה לצבור כוס קפה בחינם. כל המידע יהיה שמור על הסמארטפון.

טאבלטים (מחשבי לוח): עיתון על מסך מגע

אחד המוצרים הנחשקים בעולם הוא האייפד 2. אפל הצליחה להחזיר לשוק את קטגוריית הטאבלטים, שבעצם יצרה נקודת ממשק חדשה של הצרכן עם מסך מגע גדול שהולך איתו לכל מקום. חוץ מאפל יש בשוק יצרניות נוספות, כמו מוטורולה וסמסונג, שמציעות טאבלטים משלהן הפועלים על מערכת ההפעלה של גוגל - אנדרואיד.

האייפד, ובעצם הטאבלט, פתח יכולת חדשה ונוחה מאוד לקריאת עיתון אלקטרוני דרך אפליקציה. גופים שונים בעולם ובישראל מציעים לקרוא את העיתון היומי בדפדוף פשוט ונוח בבוקר בשולחן עם הקפה, בצורה יותר נוחה משימוש במחשב נייד.

קריאת עיתון אלקטרוני בטאבלט, דומה יותר לצורה שבה מחזיקים מחברת או עיתון רגיל, כך שאופן השימוש לא משתנה בהרבה, אבל התוכן הופך ליותר עשיר, כי ניתן לשלב בתוך הכתבות בעיתון האלקטרוני גם קליפים, סאונד ואפילו להעביר שידורי וידיאו ישירים מאירועים חיים.

GPS במקום מפות: מדריך שיחור גם באייפון ובאייפד

מכשירי ה-GPS הייעודיים, שכבר התחלפו בתוכנות ניווט הפועלות בתוך סמארטפונים, החליפו לגמרי את המפות שעזרו לנו להגיע ליעדנו בכבישים. רבים כבר שכחו מה הן מפות ולמה החזיקו באוטו כל-כך הרבה ספרים עם כבישי ישראל.

תוכנות הניווט מאפשרות גם לנווט בחו"ל בצורה נוחה בהרבה ויש תוכנות GPS, כמו זו של חברת Waze, המאפשרות לקבל דיווחים על עומסי תנועה ומידע על תאונות דרכים, שוטרים ומקומות שונים בדרך. בעתיד נראה יותר שיתוף המידע בין נהגים - כמו שיתוף וידיאו על הנעשה בדרכים או היכולת לדעת בין אנשים שנפגשים איפה הם נמצאים בדיוק.

היבט נוסף הוא זה של אפליקציות של מדריכי טיולים, המאפשרות לחסוך בספרים כשרוצים ללמוד על אתר תיירותי בזמן שנמצאים בדרכים. כזו היא האפליקציה של שיחור - "שיחור דיגיטל", שנבדקה לאחרונה על-ידי "גלובס".

כבר ביציאה משדה-התעופה של ברלין ניתן היה להתרשם מהאפליקציה, כאשר - היא חיפשה אירועים הנערכים קרוב לשדה התעופה וזיהתה כנס מקעקעים בינלאומי הנערך בסביבה. היא סיפקה את המיקום המדויק של הכנס ומפת הגעה, לצד פירוט מספר הימים שיתקיים, רקע כללי וגם מספר טלפון לקבלת פרטים נוספים.

יתרונה של האפליקציה, שאושרה ממש לאחרונה על-ידי אפל, הוא בעובדה שהמידע ניתן למטייל בעברית. יתרון משמעותי נוסף: המפה פועלת אוף-ליין וחוסכת את עלויות הגלישה היקרות בחו"ל.

האפליקציה ידידותית למשתמש (גם כשמדובר בטכנופובים המשתמשים לראשונה בחייהם באייפון. כן, כמוני).

היא קיימת כעת ל-8 ערים: ברלין, פראג, אמסטרדם, רומא, ברצלונה, פריז, לונדון וניו-יורק, ומורכבת משני חלקים. החלק החינמי כולל מידע כללי על יעד הביקור: מזג-אוויר, טלפונים חשובים, אירועים חשובים, אמצעי תחבורה, ויזות נדרשות ועוד.

החלק השני, שעלותו 15 דולר בתשלום חד-פעמי, משמש למעשה מדריך צמוד וכולל מגוון רחב של תחומים. התייר המשתמש באפליקציה יכול לקבל בכל נקודה נתונה מגוון של מידע: מסעדות, אירועים, בתי-מלון, אתרים תיירותים ואטרקציות לילדים.

מדריך לתורים קצרים

האפליקציה מבוססת על שימוש ב-GPS שמזהה את מיקום המטייל ומספק מידע ממוקד באזורו, וגם מסמנת לו את מסלול ההליכה ממקום הימצאו למקום אליו הוא מעוניין להגיע.

כך לדוגמה, אם מתעורר בקרב המטייל רצון לאוכל איטלקי, ניתן באמצעות האופציה "בקרבתי" להגדיר טווח מרחק ולבקש לקבל בטווח זה את כל המסעדות האיטלקיות, כולל מידע על כל אחת מהמסעדות. האפליקציה מציגה את מיקומו הנוכחי של המטייל ואת הדרך הקצרה ביותר להגעה למסעדה הנבחרת.

עוד מספקת האפליקציה אפשרות למסלולים שונים, המבוססים כמובן על מדריכי שיחור. מסלול אחד, למשל, כולל את האתרים שחובה לראות ומתאים במיוחד לתיירים שהגיעו לזמן קצר, ומסלולים אחרים רחבים יותר, ומתאימים לאלו שהגיעו לזמן ארוך יותר.

בנוסף, האפליקציה עושה שימוש בטכנולוגיית Augmented Reality, שבאמצעותה ניתן לראות בצורה מוחשית את הסביבה בה נמצאים. כך לדוגמה, אם עומדים מול בניין מסוים לו חשיבות תיירותית ומעוניינים לדעת מה הוא אותו בניין - מרימים את המכשיר מולו, הטכנולוגיה מזהה את הבניין, מספקת עליו רקע וגם מציגה אטרקציות נוספות באזור.

"בעתיד", מספר מיכאל שיחור, "יש כוונה לשלב את כל 40 הערים שעליהן יש לחברה מדריכים, ולתרגמה לשפות נוספות".

"אני מודע למחיר הלכאורה גבוה של האפליקציה" אומר שיחור, שמציין כי פיתוחה ארך למעלה משנה ובעלויות גבוהות, "המחיר הממוצע של אפליקצה של אייפון הוא יותר נמוך, אבל המידע שאנחנו נותנים באפלקציה מתעדכן כל הזמן, ולפעמים הטיפים שהיא מכילה חוסכים הרבה יותר כסף. כך לדוגמה האפליקציה מסבירה למשתמש כי בשדה התעופה של ברלין ניתן לרכוש כרטיס לשימוש רב פעמי למשך שבוע לתחבורה הציבורית", הוא מציין. "אני בוחן את הערך של האפליקציה מול האלטרנטיבה. כרגע אין אלטרנטיבה טובה יותר. מדובר באפליקציה שמתבססת על מאגר נתונים ענק שמתעדכן כל הזמן".

לדברי שיחור, האפליקציה תוכננה על מנת להתאים לקהל הישראלי. "הקהל הישראלי, למשל, לא אוהב לעמוד בתור. העלנו לאפליקציה את מדד הצפיפות שיש לנו במדריכים. זה מדד שמספק מידע לגבי מידת הצפיפות באתרים שונים לפי שעות היום. בנוסף הישראלים אוהבים טיפים. הם אוהבים יעילות. מעריכים מידע לא שגרתי ואתה זה אנחנו מספקים להם".

עוד מציין מיכאל כי האפליקציה פותחת במסגרת הרחבת פעילות כללית של פעילות החברה למעגלים נוספים. לדבריו, החברה תאפשר בחודשים הקרובים רכישה של כל מוצרי התיירות ואפשרויות מימוניות.

לא מוותרים על הספר

האם האפליקציה בסופו של דבר תהפוך את המדריכים למיותרים? לדברי שיחור, אין כל כוונה כזו. "רק לפני שנה השקנו את סדרת המדריכים החדשה, אחרי פיתוח שנמשך כ-3 שנים ועלה כסף רב, וזאת מתוך אמונה בעתידו של הספר. האפליקציה היא עוד מדיום שבאמצעותו יעבור המידע, היא לא תחליף. יש אנשים שיעדיפו לצרוך את המידע בספר, אחרים דרך הסלולר ואחרים באינטרנט. המהות היא המידע".

* עינב בן-יהודה היתה אורחת חברת שיחור בברלין.