אירופה ננעלה בעליות: הנפקת אג"ח מוצלחת לפורטוגל וספרד

המדדים ננעלו בעליות של עד 3% ■ סוני אריקסון ופז'ו סיטרואן ריכזו עניין על רקע דוחות חיוביים ■ באסיה: מדד הניקיי הוביל את המגמה החיובית במסחר והוסיף לערכו כ-1.76%

המסחר בבורסות באירופה התנהל היום (ד') במגמה חיובית, כאשר מדד הדאקס הוביל את המגמה וננעל בעלייה של 3%, בהובלת המניות הטכנולוגיות של חברות אשר הציגו דוחות חיוביים. גם שאר המדדים המובילים ביבשת ננעלו בעליות של כ-2%. המסחר ביבשת התנהל כשברקע חששות המשקיעים בעקבות הורדת דירוג האשראי של אירלנד ועל רקע החששות מחדלות פירעון של יוון ופורטוגל והשלכותיה על הכלכלות של המדינות המובילות ביבשת ובראשן גרמניה. עם זאת ספרד ופורטוגל הנפיקו אג"ח מדיני ועמדו בסכום היעד שרצו לגייס, זאת תוך העלאת הריבית.

כאמור, במהלך יום המסחר הצליחו פורטוגל וספרד לגייס את סכומי היעד שהציבו לעצמם באג"ח ממשלתיות. ספרד מכרה אג"ח בשווי 3.37 מיליארד אירו (4.9 מיליארד דולר) בריבית של 5.47% כשבחודש הקודם הריבית עמדה על 5.16%. כמו כן, פוטרוגל גייסה מיליארד אירו באג"ח לטווח קצר אך גם היא נאלצה להעלות את הריבית ל-5.53% לעומת 5.12% בחודש הקודם.

הנתונים הראשוניים של מדד מנהלי הרכש בגוש האירו הראו אמש כי הפעילות הכלכלית ב-17 מדינות האיחוד המשיכה להאיץ באפריל בהובלת המגזר היצרני. מדד ה-PMI עלה ל-57.8 נקודות לעומת 57.6 נקודות במארס, הכלכלנים ציפו כי המדד ירד ל-57 נקודות. נזכיר כי רמה הגבוהה מ-50 נקודות מעידה על התרחבות בפעילות הכלכלית.

"אנו ממשיכים להאמין שהמגמה של שוק המניות היא מגמה עולה" אמר קולי סמרה, מנהל לקוחות בחברת Charles Schwab. "נראה שהמניות האירופאיות מתומחרות באופן אטרקטיבי".

מניות במוקד

יצרנית הטלפונים הסלולריים סוני אריקסון ריכזה עניין על רקע דיווחה אמש על רווח למרות הצפי כי תציג הפסדים, וזאת על רקע מכירות חזקות של מודלים יקרים יותר. הרווח הסתכם ב-11 מיליון אירו לעומת צפי האנליסטים כי החברה תציג הפסד של 27.1 מיליון אירו. נציין כי ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אז נהנתה החברה מרווחי הון כתוצאה מהחזרי מס, רשמה החברה ירידה ברווחיה מרמה של 21 מיליון אירו.

יצרנית הרכב פז'ו סיטרואן , השנייה בגדולה בתחום ביבשת אירופה, ריכזה עניין על רקע פרסום דוחותיה לרבעון הראשון, המציגים עלייה של 10% בהכנסותיה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הכנסותיה של החברה לרבעון הסתכמו ב-15.41 מיליארד אירו (22.17 מיליארד דולר), בהשוואה ל-13.99 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד. החברה היכתה את תחזיות האנליסטים שציפו להיקף הכנסות של 14.89 מיליארד אירו בלבד.

יצרנית הבירה הייניקן גם כן משכה תשומת לב המשקיעים, גם כן על רקע דיווחיה לרבעון הראשון. החברה דיווחה על רווח נקי של 151 מיליון אירו (217 מיליון דולר), זאת בהשוואה לרווחים של 218 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד.

המסחר באסיה נסגר במגמה חיובית; מדד הניקיי זינק ב-1.7%

המסחר בבורסות אסיה נסגר היום (ד') בעליות בכלל המדדים המובילים, כאשר מדד הניקיי הוביל את המגמה החיובית כשהוא מוסיף לערכו 1.76%. תשומת לב המשקיעים הייתה נתונה, בין היתר, למסחר בוול סטריט, אשר הסתיים אמש בעליות קלות על רקע דוחות חיוביים, כאשר החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית גם היום, בשיעור מירבי של כ-1%. עוד השפיעה על המשקיעים גם הסגירה החיובית בבורסות אירופה אמש והמסחר במגמה חיובית גם היום, חרף הורדת דירוג האשראי של אירלנד ועל רקע החששות מחדלות פירעון של יוון ופורטוגל. נציין כי מחירי החוזים על הנפט בבורסת הסחורות בניו יורק ממשיכים לעלות כאשר חבית נסחרת במחיר ממוצע של 109 דולר לחבית. מחירי הזהב מאמירים לשיא חדש ורוצים את רף ה-1,500 דולר לאונקייה.

היקף המסחר ביפן הצטמצם בחודש מארס האחרון ב-78.9% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, כאשר היקף המסחר עמד על 196.5 מיליארד יין (2.38 מיליארד דולר), כך נמסר ממשרד האוצר במדינה, ששיקף את השפעת אסונות הטבע שפקדו לאחרונה את המדינה, בראשם רעידת האדמה והצונאמי שהתרחשו ב-11 למארס.

גם היקף הייצוא מיפן נפגע על רקע האסונות, כך נמסר ממשרד האוצר, כאשר היקף הייצוא בחודש מארס קטן ב-2.2% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. נציין כי תעשיית ייצוא הרכבים ספגה את הפגיעה המשמעותית ביותר, עם צמצום של כ-27% בהיקפי הייצוא בהשוואה לחודש מארס בשנה שעברה.

נציין כי ביפן מתכונננים לפתיחת עונת הדוחות בשבוע הבא, כאשר האסטרטגים אולי מקווים לסימנים של שיפור, אך הם מתכוננים לחדשות רעות על רקע הפגיעה שהסבה רעידת האדמה הגדולה בתולדות יפן לכלכלה בכלל ולחברות היפניות המובילות בפרט.

ה-IMF מזהירה מהתחממות השווקים - והמשקיעים מודאגים

עיני המשקיעים נישאו היום בחשש גם לעבר הבורסה בוול סטריט, לאחר שבתחילת השבוע שינתה סוכנות הדירוג S&P את תחזית הדירוג של ארה"ב ל"שלילית" והזהירה קרן המטבע הבינלאומית (ה-IMF) מפני התחממות יתר של השווקים המתעוררים. שינוי תחזית הדירוג, שעלולה לגרום לכלכלה האמריקנית שנחשבת לכלכלה מספר 1 בעולם לאבד את הדירוג החוב הריבוני המושלם "AAA", מגביר את הדאגה בשווקים ברחבי העולם והשפיע כבר אתמול גם על הבורסות באסיה.

כאמור, ה-IMF הזהירה אמש מפני התחממות יתר של השווקים המתעוררים, בהודעת קרן המטבע הבינ"ל צויין כי בעוד הצמיחה צפויה להמשיך להיות חזקה בכלכלות של המדינות הנחשבות למתעוררות המשתייכות ל-G20, וביניהן גם הודו, הלחצים אינפלציוניים הולכים וגוברים וישנם סימנים של התחממות יתר ברבות מהן. הקרן ציינה כי עליית מחירי המזון קשורה גם במדיניות המעודדת ייצור ביו-דיזל, על חשבון גידול סחורות למאכל.

סקטור הרכב מוסיף לרכז עניין

יצרניות הרכב טויוטה והונדה ריכזו היום עניין על רקע ירידה בביצועיהן עקב השפעת האסונות האחרונים ביפן על תקינות תהליכי הייצור של החברות במפעליהן במדינה.

סמסונג הדרום קוריאנית משכה את תשומת לב המשקיעים על רקע תביעתה של חברת אפל כי הראשונה העתיקה מהאייפון והאייפד בקו המוצרים שלה, הגלקסי, הנשענים על תוכנת האנדרואיד של גוגל. התביעה הוגשה בארה"ב ביום ו' האחרון.