קרדיט סוויס: "ארצות הברית אפילו לא קרובה להתרוששות"

השווי הנקי של בתי האב בארה"ב הינו כ-57 טריליון דולר לעומת זאת החוב הציבורי מסתכם בכ-12 טריליון דולר ■ העודף מקיזוז שני הנתונים משקף 303% מהתמ"ג - רמה היסטורית גבוהה

למרות שלאחרונה מתרבים הכלכלנים מהזרם המרכזי אשר מעלים טיעונים לוגיים ביחס למצבה הפיננסי של ארה"ב, כלכלני קרדיט סוויס טוענים בעבודת מחקר שערכו כי "ארצות הברית אפילו לא קרובה להתרוששות".

על פי המחקר שערכו בקרדיט סוויס השווי הנקי של בתי האב בארה"ב הינו כ-57 טריליון דולר. לעומת זאת החוב הציבורי, כולל זה של המדינות ושל הרשויות המקומיות מסתכם בכ-12 טריליון דולר. אם נמזג את המאזנים מתוך הנחה כי בתי האב בסופו של דבר עומדים באופן אחראי בהחזר חובותיהם, נגיע לשווי נקי כולל של כ-45 טריליון דולר לבתי האב האמריקנים. שווי זה משקף כ-303% מהתמ"ג ומצוי בטווח העליון מבחינה היסטורית, אשר מאז החל להמדד בשנת 1952 נע בטווח שבין 250% ל-300% מהתמ"ג. לדברי עורכי המחקר רק בשנות בועת ההי טק ובועת הנדל"ן נרשם יחס גבוה מהרמות הנוכחיות.

"אין ספק כי למכתיבי המדיניות יש הרבה עבודה לעשות עד שיגיעו להסכמות ביחס למדיניות הפוליטית המתאימה לטיפול בהפחתת ההעברות ההוניות הבין דוריות שכמוהן לא נראו עוד, הקשורות להתחייבויות לתוכניות פנסיוניות ישנות ולגל החדש של יוצאים לפנסיה (צאצאי הבייבי בום). אך בסיכומו של דבר - המקורות מצויים, וכפי שאנו רואים זאת - גם הפוליטיקאים יגיעו לפתרונות".

"כמובן שכל מי שמבין בשוק ההון ועובד למעשה במערכת המוניטרית המודרנית יודע כי האמירה הזו מגוחכת מיסודה, אך בקרדיט סוויס משתמשים במחקרם בהנחות עבודה מסורתיות והעובדות שעליהן הם מסתמכים מזכירות יותר את מה שאנו שומעים לעיתים קרובות מפוליטיקאים" אומר קולן רוש המגדיר עצמו כקפיטליסט פראגמטי במאמר באתר ביזנס אינסיידר.