דיווחים: מובארק נחקר אודות עסקת הגז עם ישראל; הכחיש והטיל האחריות על שר הנפט לשעבר

(עדכון) - גם בישראל: העמותה לדמוקרטיה מתקדמת פנתה היום ליועץ המשפטי בדרישה לפתיחת חקירה בנוגע להסכמי הגז ■ עוד הדלפות מהחקירה עם מובארק אודות ייצוא הגז וקשריו עם בן-אליעזר ■ מובארק: משרד האנרגיה הגיש לי דוח שהמחיר שמציעה ישראל הוגן

פרשת מכירת הגז המצרי לישראל במחיר שכביכול נמוך יותר מהמחיר העולמי עדיין מעוררת עניין רב במצרים. הציבור המצרי מאשים את הממשלה הקודמת ואת המעורבים בעסקה בבגידה באינטרסים של המדינה, והנאשמים זורקים את האחריות אחד על השני.

התובע הכללי במצרים הודיע כי מובארק יועמד לחקירה לגב מכירת הגז המצרי לישראל במחיר מוזל "לרעת האינטרסים של המדינה". בהודעת התובע צוין כי מצרים הפסידה 714 מיליון דולר בגלל עסקה זו.

עיתונים ואתרי חדשות בעולם הערבי הדליפו היום עוד פרטים מהחקירה שלכאורה התנהלה אתמול עם מובארק אודות עסקת הגז וקשריו עם שר התשתיות לשעבר, בנימין בן-אליעזר בקשר לאותה עסקה.

לפי הדיווחים, מובארק הכחיש את ההאשמות נגדו והטיל את האחריות על שר הנפט לשעבר סאמח פהמי והוועדות הטכניות במשרד האנרגיה. לדבריו, ישנן ועדות במשרד האנרגיה שאחראיות לקבוע את מחירי הגז. "הוועדות האחראיות הגישו לי דוח לפיו המחיר שמציעה ישראל תואם את המחירים העולמיים", אמר מובארק בחקירה.

בית משפט במצרים הורה אתמול על הארכת מעצרו של הנשיא המודח חוסני מובארק ב-15 ימים נוספים. עיתון ניו-יורק טיימס ציין היום כי הארכת מעצרו באה בעקבות ההחלטה לחקור את הנשיא המודח אודות מעורבותו בעסקת ייצוא הגז הטבעי לישראל.

שר הנפט המצרי לשעבר אמר מוקדם יותר השבוע בחקירות: "ההסכם למכירת גז לישראל הוא באחריות מובארק ושר הממשלה המצרי לשעבר - אין לי שום קשר לזה". השר לשעבר מואשם באחריות להסכמים לייצוא גז ל-7 מדינות, כולל ישראל, במחירים נמוכים מדי.

נזכיר כי לפני כחודש וחצי, דיווח העיתון "א-ג'רידה" הכווייתי כי ברשותו מסמכים שחושפים כי בניו של מובארק קיבלו לכאורה יחדיו עמלה של 7.5% (250 מיליון דולר) מעסקת ייצוא הגז לישראל. העיתון מתאר את החשיפה כאחת השערוריות החמורות ביותר שאירעו בתקופת שלטונו של מובארק.

לפי אותו דיווח, מסמכים סודיים שהגיעו לעיתון מראים כי בינואר 2005 התנהל משא-ומתן סודי בעיר שארם א-שייח' בו הושלמו פרטי ההסכם ייצוא הגז ממצרים לישראל, והוחלט איך יחולקו העמלות בין "המתווכים" - שר הנפט המצרי סאמח פהמי, איש העסקים חוסיין סאלם (שותף בספקית הגז המצרית EMG) ושני בניו של מובארק.

כידוע, יותר מ-40% מהגז הטבעי בישראל מגיעה ממצרים במסגרת הסדר שנחתם בסמוך להסכם השלום בין המדינות ב-1979. קבוצות אופוזיציה מלינות מזה זמן רב על כך שהגז הטבעי נמכר לישראל במחירים מועדפים שאינם תואמים את המחירים בשוק - באופוזיציה טענו אף לאחרונה גורמים שונים כי תמורת המחיר המוזל שהוענק לישראל ע"י הממשלה המצרית - זכה מובארק עצמו לשוחד מבכירים בישראל.

גם בישראל מבקשים לפתוח לאלתר חקירה לגבי כשירות עסקת הגז עם מצרים

בעקבות הדיון שהולך ומתחזק במצרים אודות עסקת הגז עם ישראל, גם בישראל החלו להשמע קולות לחקירת הנושא. העמותה לדמוקרטיה מתקדמת בישראל פנתה היום ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתיחת חקירה בנוגע להסכמי הגז ישראל-מצרים.

"מצרים הינה מדינה שכנה לנו שיש עימה הסכמי שלום ויש להתייחס אליה ככזו. בשבועות האחרונים מתעצב במצרים השלטון החדש שהחליף את שלטונו של הרודן חוסני מובארק. אנו מבקשים ממך לפתוח לאלתר בחקירה הנוגעת לכשרות עסקת הנפט בין ישראל למצרים. אנו סבורים שלעם בישראל, כמו גם לעם במצרים, מגיע לדעת את האמת בנוגע לנושא כה חשוב שיכול להשפיע רבות על יחסי שתי המדינות בעתיד", נכתב בפנייה ליועץ המשפטי, יהודה וינשטיין.

בעמותה פירטו את השאלות שלדעתם צריכות להיבדק:

"האם הוענק לרודן חוסני מובארק שוחד, באופן מודע, על ידי בכירים בממשל בישראל, במטרה שימשיך למכור לישראל גז במחיר הנמוך בהרבה משוויו בשוק העולמי? כיצד התייחסו השלטונות בישראל למחיר הנמוך (באופן חריג) של הגז המצרי שנמכר לנו, והאם המחיר הנמוך לא הדליק נורות אזהרה בקרב דרגים מקצועיים בישראל? האם הטענה על תעדוף גורמים מסוימים, בשל קשרי הון-שלטון, יש בה מן הצדק?", המליצו ליועץ.