"לצעדי הריסון של פישר השפעה נמוכה על מחירי הדירות"

כלל פיננסים בתגובה לריבית: "הפעלת המגבלות החדשות של בנק ישראל נועדה לשמור על יציבות פיננסית של המערכת הבנקאית" ■ רונן מנחם: "ההתנסחות של בנק ישראל על צעדי הריסון מתריעה ולא שגרתית"

עם פרסום הודעת הריבית של בנק ישראל היום התקבלו התגובות בשוק: "אנחנו שמחים על כך שהנגיד החליט להותיר את הריבית ברמתה כדי לא להחליש עוד את הדולר אך עדיין מצפים לפתרון פיסקלי או מוניטרי לבעיית שער החליפין", כך אמר היום (א') שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בתגובה להחלטת הריבית של בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה. עוד הוסיף כי היצוא לא יודע לעבוד בשערים כאלו ונסיגות ביצוא ישפיעו על כל הפעילות המשקית.

בכלל פיננסים מעריכים כי העלאת ריבית או אי העלאה לא היו שונים אחת מהשנייה. "שתי הבחירות הן דרכים שונות לאותו מקום, לריבית של כ-4% בסוף השנה", מעריכים בכלל פיננסים. עוד מציינים כי הפעלת המגבלות החדשות של בנק ישראל על המשכנתאות נועדה בעיקר כדי לשמור על יציבות פיננסית של המערכת הבנקאית וההשפעה שלהן על מחירי הדירות נמוכה ביותר, כיוון שלא מפחיתה כמעט את התשואה נטו המגולמת ברכישת דירה. למרות זאת, מעריכים בכלל פיננסים כי היא עשויה להאט מידי את קצב העלאת הריבית כיוון שגם בה היה אלמנט של שמירה על יציבות המערכת הפיננסית ולא רק של ריסון מחירים טהור.

רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי ציין כי תמונת המצב מבחינת הצורך בהידוק המדיניות המוניטארית לא השתנתה במידה ניכרת. "בנק ישראל יוסיף להעלות את הריבית, כשעל גובה ההעלאה ועיתויה ישליכו רבות שערי החליפין של השקל", מעריכים בבנק מזרחי. בהתייחס להודעת בנק ישראל בעניין הצעדים שינקטו בשוקי הדיור והאשראי אומרים בבנק מזרחי כי ההתנסחות של בנק ישראל מתריעה ולא שגרתית מבחינת בנק ישראל, אך לא ברור כיצד תתקבל, שכן רבים העריכו כי הגבלות נוספות תוכרזנה כבר כעת.