נעצרו 10 חשודים בגביית דמי תיווך מופרזים מעובדים סיניים

לראשונה: מדינת ישראל נלחמת בגביית דמי תיווך מעובדים זרים ■ בין החשודים: בעלי תאגידי כוח-אדם בענף הבניין ■ ההיקף הכולל של דמי התיווך שנגבו: עשרות מיליוני שקלים

‎‎באיחור של שנים ארוכות, מדינת ישראל החליטה להילחם בסוד הגלוי ביותר בתחום יבוא העובדים הזרים לארץ: גבייה בלתי חוקית של דמי תיווך מהעובדים הזרים, בסכומים שמגיעים לעתים עד 25 אלף דולר עבור התענוג לעבוד כאן.

רשות המסים הודיעה היום (ד') כי בתום חקירה סמויה שארכה חודשים, בה השתתפו גם חוקרים מהיחידה לפשיעה כלכלית במשטרה ונציגים של רשות האוכלוסין, נעצרו 10 חשודים, בהם בעלי תאגידי כוח-אדם בענף הבניין. בשעות הצהריים הם יובאו להארכת מעצר בפני שופט בית משפט השלום בראשון-לציון.

על-פי החשד, המעורבים גבו כספים בסכומים גבוהים ממהגרי עבודה סיניים שהופנו לעבודה בבנייה, בניגוד לחוק שירות התעסוקה בתוך ביצוע עבירות מס, לרבות העלמת הכנסות מהמדינה, שימוש בחשבוניות פיקטיביות ותשלומים, או גבייה "בשחור" מעובדים זרים - כל זאת בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

על-פי החוק, עבור הזכות לעבוד בישראל ניתן לגבות מעובד זר סכום של 3,400 שקל בלבד, אולם על-פי החשד, מכל עובד נגבו סכומים שהגיעו לעשרות אלפי שקלים.

בשעות הבוקר, עם המעבר לחקירה הגלויה, בוצעו מעצרים וחיפושים בבתי החשודים, במשרדיהם וכן בחנויות להמרת כסף. בחקירה עלה חשד לביצוע עבירות של עושק, הלבנת הון, עבירה על חוק שרות התעסוקה - איסור גביית כספים מעובדים, ועבירות לפי פקודת מס הכנסה.

"החקירה היא פרי מאמץ משותף של מספר משרדי ממשלה וגופי אכיפה בישראל, ונועדה למגר את תופעת גביית היתר מהעובדים הזרים, והעלמות מס בתחום של תאגידי בניין העוסקים בכוח-אדם זר שרובו עובדי בניין מסין", כך לפי רשות המסים.

‏יצוין כי דמי תיווך בלתי חוקיים נגבים על-פי הידוע גם מעובדים זרים שנכנסים לארץ לצורך עבודה בחקלאות ובסיעוד, אולם דמי התיווך הגבוהים ביותר נגבים מעובדי הבנייה המגיעים מסין.

הסיבה לכך היא יכולת ההשתכרות הגבוה יחסית של העובדים בענף הבניין, כאשר שכר היסוד שלהם עומד על כ-5,000 שקל בחודש, אולם בתוספת שעות נוספות או "חלטורות" בסופי שבוע הם מגיעים להכנסה גבוהה יותר.

בענף החקלאות, לצורך השוואה, העובדים מקבלים שכר מינימום ולפי חלק מהעדויות גם פחות.

העובדים הסינים נוטלים הלוואות מהבנקים או מגורמים בשוק האפור בסין כדי לשלם את דמי התיווך, מתוך תקווה כי יחזירו את החוב אחרי שנה אחת של עבודה - מתוך 5 שנים שבהן הם רשאים לעבוד בארץ.

‎‎ככה נעלמו הרומנים

‏גורם בכיר בענף הבנייה, ששוחח עם "גלובס", אמר כי מדובר בסוד הכי גלוי בענף הבנייה, וכי דמי התיווך שגובים תאגידי כוח-האדם מהסינים הם הסיבה לכך שכבר לא מביאים לארץ פועלים מרומניה.

"הרומנים לא יכלו לשלם יותר מ-2,000 דולר דמי תיווך, אז העדיפו את הסינים, שיכולים לשלם יותר", כך הוא סיפר. זאת, אף על-פי שהעובדים הרומנים נחשבו בשנות ה-90 לעובדים מיומנים מאוד, לפחות יותר מהסינים.‏‎‎‏