מאזדה והונדה מדווחות: הצונאמי ביפן שוטף סקטור הרכב

האסון ביפן מגולם בדוחות: מאזדה הפסידה של 62.8 מיליארד ין; צניחה של 38% ברווח של הונדה ■ ברקע: קיצוץ של 30% בייצור של טויוטה והורדת דירוג הסקטור ע"י S&P

יותר מחודש לאחר האסון ביפן, נהפכים סימני הפגיעה של רעידת האדמה בתפוקות הייצור אצל יצרניות הרכב הגדולות בעולם, לנתונים של ממש: ענקיות הרכב מאזדה והונדה מדווחות על תוצאותיהן הכספיות לרבעון הראשון של 2011, והנתונים לא מעודדים.

מאזדה, יצרנית הרכב החמישית בגודלה ביפן, דיווחה על תוצאות שליליות עם הפסד נקי של 62.8 מיליארד ין בשלושת החודשים האחרונים, זאת בהשוואה לרווח של 9.9 מיליארד ין ברבעון המקביל אשתקד.

ממאזדה נמסר כי חלה ברבעון ירידה של 1.3% במכירות ל-607.8 מיליארד ין בהשוואה ל-616 מיליארד ין ברבעון האחרון של 2010. הרווח התפעולי עומד על 10.6 מיליארד ין, בערך מחצית מהרווח התפעולי שח 20.5 מיליארד ין אותו הציגה ברבעון המקביל בשנה שעברה. סך הרווחים של מאזדה ב-12 החודשים האחרונים נאמדים ב-60 מיליארד ין.

צניחה ברווחיה של הונדה; קיצוץ בייצור של טויוטה

הונדה, לעומת זאת, מדווחת על צניחה של 38% ברווח הנקי ברבעון האחרון. יצרנית הרכב השלישית בגודלה ביפן דיווחה על רווח נקי של 44.55 מיליארד ין, זאת בהשוואה ל-72.18 מיליארד ין ברבעון המקביל בשנה שעברה. מכירותיה של הונדה לרבעון נפלו ב-2.9% ל-2.213 טריליון ין בהשוואה ל-2.290 טריליון ין ברבעון האחרון של 2010.

גם מצבן של שאר יצרניות הרכב הגדולות לא מעודד על רקע האסון ביפן. כך, למשל, נזכיר כי טויוטה דיווחה זה מכבר שתפוקות הייצור העולמיות של החברה נפגעו ב-30% וכי תפסיק הייצור ברבים ממפעליה בארה"ב ובאירופה.

ברקע הדוחות, יש לציין כי כבר בשבוע שעבר הורידה השבוע סוכנות הדירוג S&P את הדירוג למניות סקטור הרכב. זאת, עקב הפגיעה האנושה שספגו מערכי הייצור של יצרניות הרכב הגדולות בעולם, אשר מפעליהן מצויים ביפן ונפגעו מהאסון. בדוח של S&P הורידו האנליסטים את הדירוג של שש מיצרניות הרכב הגדולות, ביניהן טויוטה, ניסן, הונדה ומיצובישי.