קופת המזומנים של אפריקה ישראל עלולה להתרוקן בקרוב

בחודש ינואר הודיעה אפריקה כי תרכוש את החזקותיו של שותפה, אלכסנדר חלדיי, בחברה הבת אפי פיתוח ■ בדיקת "גלובס" מגלה כי אפריקה תתקשה לשלם לחלדיי וגם אם תצליח - היא תמצא עצמה עם קופת מזומנים כמעט ריקה ■ החברה פנתה לבנקים לקבלת מימון ביניים

בחודש ינואר האחרון, פחות משנה לאחר הסדר חוב חסר תקדים בהיקפו, דיווחה אפריקה ישראל כי היא רוכשת ב-129 מיליון דולר את החזקותיו של שותפה, אלכסנדר חלדיי, בחברה הבת אפי פיתוח , שבה משמש חלדיי כמנכ"ל.

מתוך סכום זה, 84 מיליון דולר הם תשלום מזומן שיועבר לידי חלדיי עד ל-2 במאי, כשהיתרה תתקזז מול ההלוואה שהעמידה לו אפריקה ערב ההנפקה, כדי לממן את חלקו בהון העצמי של אפי פיתוח. היקף העסקה, בעיתוי הנוכחי, גרם להרמת גבות בשוק ההון: מהיכן יש לאפריקה שלאחר הסדר החוב סכום כה גדול כדי לרכוש בו את מניות חלדיי ובמילא, האם השקעה כה גדולה במניות החברה הבת היא הייעוד הטוב ביותר שנמצא לכספי החברה?

בואו ננסה לעשות את החשבון: על פי דוחות ה"סולו" של אפריקה ישראל, נכון לסוף דצמבר 2010, היה בידי החברה הון נזיל (מזומן, השקעות זמן קצר וני"ע סחירים) בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל. הסכום הזה כולל גם מניות של החברות אלון גז ואלון USA, שבהן הסחירות נמוכה, וקיים קושי לממשן במחיר השוק.

לאחר תאריך המאזן פרעה אפריקה את כל אג"ח כ"ה ב-1.1 מיליארד שקל, ובחודש הבא היא תידרש לתשלום ריבית חצי שנתית בגין אג"ח כ"ו בגובה של כ-120 מיליון שקל. זאת ועוד: על פי הסדר החוב שנחתם עם הבנקים, לחברה תשלומי ריבית רבעוניים של כ-5 מיליון שקל.

כלומר, אפריקה נדרשת לשלם למחזיקי האג"ח ולבנקים ריביות של 260 מיליון שקל בשנה. החל משנת 2012 יחל תשלום הקרן לבנקים, ומשנת 2013 ועד שנת 2026 תשלום הקרן למחזיקי האג"ח. לכך צריך להוסיף גם את העובדה שלחברת ההחזקות יש גם עלויות "הנהלה וכלליות" גבוהות, שהסתכמו אשתקד בכ-60 מיליון שקל (בתוך ההוצאות האלה נכללים בונוסים שמנים למנהלים בכירים).

אז האם אחרי כל זה נשאר לחברה מספיק כסף כדי לשלם לחלדיי קרוב ל-300 מיליון שקל? התשובה היא שגם בהנחה שכל הכסף הנזיל במאזן חופשי ועומד לרשות אפריקה ישראל, אז בניכוי התשלומים למחזיקי האג"ח והבנקים, יישארו בקופת החברה רק כמה עשרות מיליוני שקלים בודדים. כלומר, סכום שרחוק מלהספיק.

מקור נוסף לתשלום עשוי להגיע מהחברות הבנות: אפריקה מגורים, המתעתדת לרכוש את החזקות אפריקה ישראל בשני פרויקטים תמורת 25 מיליון שקל אחרי תשלום מס, או דניה סיבוס, העומדת בפני מימוש החזקותיה בחברת נתיבי היובל (כביש 431) תמורת 168 מיליון שקל. אפריקה גם צפויה לקבל הזרקת מזומן מידי בעל השליטה בה, לב לבייב, שעל פי תנאי הסדר החוב אמור להזרים לה כ-100 מיליון שקל בהנפקת זכויות בחודש הבא.

אלא שגם בהינתן כל התרחישים הללו, עתידה אפריקה ישראל להישאר עם יתרת מזומן קרובה לאפס, לאחר שתרכוש את חלקו של שותפה הרוסי. מבדיקת "גלובס" אמנם עולה כי החברה פנתה למערכת הבנקאית בבקשה לקבל מימון ביניים לעסקה, אך גם אם מימון כזה יתקבל, בעינה עומדת השאלה האם רכישת מניות בחברה בת, שממילא נשלטת כבר על ידי אפריקה, הוא הייעוד הטוב ביותר לכ-300 מיליון השקלים הללו?

מאפריקה ישראל נמסר כי "בהיותה חברה ציבורית היא נוהגת לדווח על מהלכיה כמקובל, וכשיהיה לה מה לדווח היא תעשה זאת כנהוג".