צרפת: גאידמק זוכה מרוב העבירות בפרשת "אנגולה גייט"

גאידמק הורשע בעבר יחד עם איש העסקים פייק פלקון במכירת נשק לאנגולה באופן לא חוקי ונדון ל-6 שנות מאסר ■ עונשו הומתק ל-3 שנות מאסר ■ השר לשעבר שארל פסקה זוכה מכל אשמה

בית הדין לערעורים בצרפת הפך היום (ו') החלטה של ערכאה משפטית נמוכה יותר והקל בעונשו של האוליגרך היהודי ארקדי גאידמק בפרשת "אנגולה גייט", תוך שהוא מזכה אותו מרוב העבירות ומותיר עבירה קלה יחסית של אי-דיווח.

גאידמק הורשע בעבר, יחד עם איש העסקים הצרפתי פייר פלקון, במכירת נשק לאנגולה באופן לא חוקי, ונדון ל-6 שנות מאסר.

השר הצרפתי לשעבר שארל פסקה הורשע במעורבות בפרשה, ובית המשפט לערעורים זיכה אותו לחלוטין.

עונשו של גאידמק, שנשפט שלא בפניו, נחתך בחצי ל-3 שנות מאסר. עונשו של פלקון הומתק מ-6 שנות מאסר ל-30 חודשי מאסר; הוא הורשע במכירת נשק באופן לא חוקי ובמתן שוחד.

במוקד הפרשה עמד האישום לפיו גאידמק ופלקון עמדו בראש רשת למכירת נשק סובייטי לממשלת אנגולה בשנות ה-90, במהלך מלחמת האזרחים שאירעה במדינה. פסקה (84) הואשם במעורבות ותיווך בפרשיית השחיתות. הוא הורשע ונדון לשנת מאסר על-תנאי. היקף עסקאות הנשק עליו דובר נאמד ב-790 מיליון דולר.

המשפט כלל בשנת 2009 לא פחות מ-42 נאשמים, רבים מהם צרפתים שכיהנו במשרות ממשלתיות בעבר.

כאמור, בית הדין לערעורים זיכה לחלוטין את פסקה, שטען בערעור כי קיבל כספים מגאידמק מטעמי כבוד בלבד. פסקה האשים גם את נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק ואת שרת החוץ הנוכחית של צרפת איליין ז'ופ, בכך שגררו אותו לפרשה והזיקו לקריירה שלו.