צפו: 20 המיליונרים שהצמיח ענף הנדל"ן בישראל ב-2010

"גלובס" יצא לבדוק מה מאפיין את שיאני השכר בתחום - וגילה, בין היתר, שאם אתה רוצה להרוויח הרבה כנדל"ניסט, כדאי שתתכנן קריירה בחברה שעיקר פעילותה בחו"ל

טבלת השכר של כל החברות הציבוריות, שעובדה בידי "גלובס", בלטה נוכחותם של מנהלים בענף הנדל"ן: שמונה מעשרים המקומות הראשונים ברשימה ההיא, נתפסו על ידי נדלניסטים מובהקים, ושניים מהם: זוהר לוי, יו"ר חברת הנדל"ן המניב סאמיט, ודוד עזריאלי, התיישבו בצמרתה.

לוי, יו"ר חברת סאמיט, האלמוני יחסית, הגיע למקום הראשון בזכות עלות שכר שנתי שנגעה ב-38 מיליון שקל; זאת, תוך שהוא משאיר הרחק מאחור את דוד עזריאלי, שהסתפק בעלות שכר שאפילו לא הגיעה ל-25 מיליון.

20 אנשי הנדל"ן, המרוויחים את השכר הגבוה ביותר בענף, ממוקמים כולם בין 100 המרוויחים הגדולים במשק כולו. כולם עובדים בחברות נדל"ן, אולם התקשינו למצוא מכנה משותף נוסף ביניהן. יצאנו לחפש משמעות למספרים שבטבלה: מי האנשים שעושים את הכסף הגדול, מה מאפיין אותם, מה ניתן ללמוד על מי שהגיע למקום מכובד בצמרת השכר והמסקנות מוגשות כאן לפניכם.

לא כדאי להיות אישה

רשימת 20 הגדולים של ענף הנדל"ן מתאפיינת בנוכחות גברית מובהקת: רוית ברניב, יו"ר שיכון ובינוי (בשליטת שרי אריסון שנודעת ביחסה התומך והמקדם נשים) היא הנציגה היחידה של המין הנשי ברשימה שלנו, וגם היא פותחת רק את העשיריה השנייה (וממוקמת במקום ה-26 בטבלת המרוויחים בכל השוק). עלות השכר של עופר קוטלר, המנכ"ל שכפוף לה, גבוהה ב-10%.

הבדידות הנשית של ברניב בפסגה מפתיעה, לאור העובדה שבבורסה יש צמד נדל"ני-נשי בולט: סגי איתן ושרון שוופי, המנהלות את נכסים ובנין ואת החברה הבת שלה, גב ים מבית IDB. אף אחת מהן לא הגיעה לרשימת ה-20, וזה מפתיע עוד יותר כי יו"ר נכסים ובניין, רפי ביסקר דווקא התמקם במקום ה-19, עם עלות שכר שנתית בגובה 4.6 מיליון שקל. ועוד דבר: אם מוסיפים לחשבון ששכרו בפועל של ביסקר מגיע גם מתוקף תפקידו כיו"ר משותף בשופרסל וכדירקטור בחברת כור, הרי שהשכר שמשלמת לו הקבוצה כמעט כפול.

לא חשוב מה גובה הרווח

כל הבכירים שמופיעים ב-20 המקומות הראשונים ברשימה, עובדים בחברות שהרוויחו ב-2010, אבל אין בכך כדי להעיד על דבר, שכן לא הצלחנו לזהות כל קשר בין גובה הרווחים שהניבה החברה, לגובה השכר ששילמה לבכיריה. זוהר לוי שבראש הטבלה הוא יו"ר חברה שהרוויחה 125.7 מיליון שקל - לא הרבה יותר מ-107 המיליון שהרוויחה אשטרום נכסים בניהולו של מוטי סלע, שנמצא במקום ה-20. מתחת לזוהר נמצא עזריאלי, שהקבוצה שייסד הרוויחה כמעט פי 10 מסאמיט של זוהר.

יש לסייג ולומר בזכות חברות הנדל"ן שהן עצמן אינן רואות ברווח הנקי, נתון מייצג שמשקף את הרווחיות האמתית שלהן.

בעל שליטה נהנה יותר

רק שישה מ-20 שיאני השכר בחברות הנדל"ן הם בעלי שליטה בחברות שמהן הם מושכים שכר או דמי-ניהול; ועדיין, רובם מתרכזים באופן לא מפתיע בחלקה העליון. היוצאים מן הכלל הם נתן חץ במקום ה-12 וחנן מור במקום ה-16. מעניין לגלות שאף "בן של" או "בת של", לא צצו בערוגת 20 המובילים את השכר בענף, ועם זאת ניתן לסכם ולומר שבצמרת יש אמנם יותר שכירים מבעלי-בית, אבל שבעלי שליטה מקבלים בסוף היום, הרבה יותר.

שיאני השכר בחסברון הנדלן הציבוריות ב 2010
 שיאני השכר בחסברון הנדלן הציבוריות ב 2010

המודל המניב, מניב גם שכר

מחצית ממקבלי השכר הגבוה במיוחד, הם אנשי נדל"ן מניב. אומנם יזמי המגורים לא נפקדו מהרשימה, אולם השחקנים המובהקים בתחום ממוקמים לכל היותר במקום 16. זה מעיד שגם במודל העסקי השמרני שמציע התחום, עדיין הבכירים בו יכולים לגרוף כסף גדול, למרות שוויתרו לכאורה על חלומות ההתעשרות המהירה שמציעה היזמות בתחום המגורים, במיוחד במצוקת הדיור הנוכחית בישראל.

שיאן מעניין מבחינה פילוח העיסוקים, הוא יהודה אלימלך, מנכ"ל שיכון ובינוי SBI. אלימלך הוא נציג יחיד מתחום התשתיות, ויושב במקום טוב באמצע רשימת חבריו בענף, ומקומו לא נפקד מהרשימה הכללית: 23 בין כל שיאני השכר במשק.

הכסף הגדול מגיע מחו"ל

למרות השיח הציבורי הלוהט על מחירי הדיור המנופחים בארץ, שמעוררים ציפייה לניפוח כיסי מי שעוסקים בתחום בישראל, 20 שיאני הנדל"ן מגיעים בעיקר מחברות שמביאות את הכסף הגדול מהשקעות בחו"ל. למעשה, נדיר למצוא בין המרוויחים הגדולים, מנהלים שמועסקים בחברות שמשחקות רק במגרש המקומי, ואלו שכן - ממוקמים בתחתית רשימת ה-20, כמו אבי מוסלר, מנכ"ל אמות.

לא חשוב אם החברה גדולה או קטנה

הגם שבראש הטבלה ניצב מנהל בחברה קטנה יחסית, מאיישים אותה בעיקר בכירים בחברות גדולות: מנחם עינן, שסיים את תפקידו כמנכ"ל קבוצת עזריאלי, קיבל שכר בעלות 9.7 מיליון שקל, המייצגים פחות מ-0.8% מהשווי שבו נסחרת הקבוצה בבורסה. גזית גלוב, עקפה את עזריאלי הגדולה ממנה, והכניסה לא פחות מ-5 בכירים שעלו לה יותר מ-50 מיליון שקל ביחד. כל חמשת השיאנים, בכירי חברת גזית גלוב, ניצבים גם במקום טוב - בעשירייה השנייה - בטבלת מקבלי השכר הגבוה בכל מגזרי המשק.

זוהר לוי, המרוויח הגדול מכולם, הוא חתנו של היזם יעקב אנג'ל, והתמקם בראש הטבלה כתוצאה מסדרת גלגולים בהסכמי השכר שלו, שסידרו לו דמי ניהול שמנים מסאמיט ומהחברה הבת, סאמיט גרמניה. אלו כבר הספיקו לעורר את תשומת לב רשות ני"ע, אבל גם לאחר שזו דרשה הבהרות, נותרו בידיו אופציות למניות בשווי נדיב.

אם לא די בכך, לוי נמצא במקום הראשון חרף העובדה שוויתר על מחצית מדמי הניהול, אותם אמור היה לקבל לפי הסכמי השכר המקוריים שלו.

אולם לא צריך למהר ולהסיק מכך שרק חברות גדולות משלמות היטב ושלוי מסאמיט, הוא מקרה נדיר. הנה גם חנן מור ואבי מאור, היו"ר והמנכ"ל של חברת חנן מור, ששווי השוק שלה קטן, מושכים ביחד, דמי ניהול ומענק בגובה 5 מיליון שקל - סכומים השווים לשמינית משווי השוק של החברה כולה.

תהיה גבר, תרוויח - הנוסחה לשכר גבוה בחברת נדל"ן

מנתוני 2010 קשה כאמור לאפיין מודל שיסלול עבור מי שמתכנן קריירה בענף, את הדרך הבטוחה לשכר שיא בחברת נדל"ן. המכנה המשותף המובהק ביותר של שיאן הנדל"ן הוא הג'נדר - זה גבר. אם אתה גבר, כדאי לך לעבוד בחברת נדל"ן מניב, שעיקר רווחיה מגיעים מחו"ל. אתה לא חייב להיות בעל שליטה, כדי להרוויח טוב, אבל כשכיר עדיף לך להיות מועסק בחברה גדולה. למעשה, זה כנראה מהווה מנבא טוב יותר להביא הביתה משכורת שמנה - ובעל חשיבות גדולה יותר מכמה מהווה חבילת השכר הזו ביחס לשווי החברה, להון העצמי שלה או לרווח שהצליחה לייצר.