המאגר שהתייבש

לא רק לברצלונה יש אקדמיית כישרונות נדירה: גם ריאל מדריד עמלה שנים על פיתוח כזה, עם הצלחות אדירות בדמות ראול, מיצ'ל, בוטרגניו, קסיאס. אבל כשהרצון להצלחה מיידית הפך לבלתי נשלט, העדיפו הבלאנקוס לפתוח את פנקס הצ'קים ולראות איך הילדים שגדלים אצלם ב"מכרה" ממלאים את הסגלים של הקבוצות בספרד

הדוגמה האידיאלית להצלחה של פיתוח נוער באקדמיה היא ברצלונה, שפותחת בדרך כלל עם שמונה מבוגרי האקדמיה שלה בהרכב. הערב (ג') תפגוש בארסה בקלאסיקו החמישי והאחרון לעונה זו את הדוגמה ההפוכה. ריאל מדריד ידועה כקבוצה המבוססת על כוכבים שהצליחו במועדונים אחרים ונרכשו עבור הבלאנקוס. איך זה שפיתוח הנוער בברצלונה מנצח את נבחרת שאר העולם? ולמה לא עלו על זה במדריד?

***

ובכן, זה לא תמיד היה כך. דווקא ריאל היתה ידועה תמיד בפיתוח שחקנים צעירים. האתוס ההתקפי של המועדון דרש גם שהקבוצה תהיה על טהרת הספרדים, או לפחות תתקרב לכך. התוצאה של זה היתה נהירה ואיסוף של שחקנים צעירים מרחבי ספרד, בעיקר חלוצים, בקבוצות המשנה של ריאל. מאז שנות ה-20' של המאה הקודמת יש לריאל קבוצות כאלה, וההצלחה שלהן היתה גדולה. מאז 1972 קבוצת המשנה הראשית של ריאל היא קסטיליה CF, שהגיעה ב-1980 לגמר הגביע הספרדי והפסידה רק לריאל מדריד עצמה בגמר. ב-1984 זכתה הקבוצה באליפות ליגת המשנה.

התדמית של האקדמיה ממדריד השתנתה בעשור האחרון. עכשיו היא נחשבת כמי שמכשירה שחקנים "עבור כלל ספרד" ולא עבור המועדון. דווקא תוכנית "הזידאנים והפאבונים" של הנשיא פלורנטינו פרז, שכללה רכש של גלאקטיקוס במקביל להעלאת שחקנים אפורים מהאקדמיה, סגרה את ברז הכישרונות. קודם כל, כל שחקן בעל כישרון חשב פעמיים אם הוא רוצה להיות שחקן אפור כמו פאבון. דבר שני, עם הרכש הנוצץ ביד, העדיפו מאמנים את ההצלחה המהירה וכמעט לא שיתפו יותר את בוגרי האקדמיה מהליגה השלישית.

הכישרונות הגדולים עזבו את ריאל. ודווקא הכוכבים של הקבוצות המתחרות הגיעו לעתים קרובות מה"קאנטרה" של ריאל מדריד. כך מכנים בספרד את האקדמיה של הנוער: מכרה. ב-2006 היו, על-פי נתוני הליגה, 101 שחקנים שעברו במחלקות של ריאל מדריד בליגות הראשונות של ספרד. היום אלו רק קסיאס, ארבלואה וגראנרו ששייכים לסגל המצומצם ומגיעים מה"קאנטרה" של ריאל. הבלם דויד מטאוס והשוער המחליף אנטוניו אדן משלימים חמישייה.

***

בזמן שבעונה שעברה 26% בלבד מדקות המשחק של שחקני ריאל היו של שחקנים שעברו את ה"קאנטרה", היו אלה יותר מ-60% דקות בברצלונה. והעונה המספר צפוי לעלות. שישה שחקנים מה"קאנטרה" של ברצלונה פתחו בגמר המונדיאל, ושלושת השחקנים שהיו המועמדים האחרונים לתואר שחקן השנה של פיפ"א הם יוצאי האקדמיה. העיתונאי רורי סמית' כתב ב"דיילי טלגרף" שהאקדמיה של ברצלונה "החליפה את אייאקס כאקדמיה המובילה בעולם". וזה לא מקרה. שכן ה"קאנטרה" של ברצלונה הוקמה ב-1979 על-ידי הנשיא הסולידי לואיס נונייז, בעצתו של כוכב הקבוצה יוהאן קרויף. קרויף ראה את הדוגמא של אייאקס וידע שהוא חייב להכניס גם את האלמנט הזה כדי להצעיד את אהבתו הקטאלונית החדשה קדימה.

"לה-מאסיה" (החווה), הוא השם המתאים כל כך לאקדמיה של ברצלונה. בית חווה מתחילת המאה ה-18 הפך לסמל להכשרה המודרנית בעולם לכוכבים צעירים. מדי שנה מתמודדים 2,000 ילדים בגיל שש עד שמונה על כניסה לאקדמיה. ברחבי ספרד יש קבוצות חווה בהן מתאמנים ולומדים שחקנים צעירים עד שיבשילו להגיע לאקדמיה עצמה, בתמורה לכסף, אימון וסיוע טכני. כ-5 מיליון אירו עולה לברצלונה השנה הפעלת ה"לה-מאסיה", לא כסף קטן, אבל פפ גוארדיולה אומר: "זו ההשקעה הזולה ביותר בטווח הארוך".

בסך הכל כ-60 בני נוער מגיל 11 ועד 18 מגיעים מדי שנה לשלב שבו הם חלק מ"לה-מאסיה". 90% מהם ספרדים, מחציתם קטאלונים. קצת יותר מ-500 כבר עברו את הסף של בית החווה במהלך השנים, וכ-10% מהם הגיעו ללבוש את מדי הקבוצה הבוגרת של ברצלונה. ב-12 קבוצות הגילאים של ברצלונה יש בסך הכל 300 שחקנים כרגע. מה שמכניס את ההישג הכביר של גיא אסולין לפרופורציות המתאימות.

כדי למצוא את השחקנים המתאימים, לא מספיק שכל ילד שמשחק כדורגל בספרד מחוץ למדריד שואף להגיע לשם. 15 סקאוטים ברחבי קטאלוניה, 15 בשאר ספרד, ועוד 10 בשאר העולם מחפשים את המסי הבא. חמישה בתי ספר במקסיקו ועוד אחד במצרים הוקמו עבור איתור כישרונות. את מסי הם מצאו בארגנטינה, את אינייסטה באלבאסטה, ואת פדרו בטנריפה.

אלא שחלק עיקרי בעניין הוא הסבלנות. צריך לפעמים כ-30 שנה לפני שקוצרים את הפירות. לתשומת לב הקורא ארסן ונגר, שבנה בארסנל אקדמיה על-פי הדוגמא הקטאלונית עם תכני כדורגל דומים. גם מנצ'סטר יונייטד, צ'לסי, טוטנהאם, וויגאן, בירמינגהאם, שטוטגרט ובורדו שלחו נציגים מטעמם ללמוד את השיטה.

שחקני ברצלונה, פדרו, אנדרס אינייסטה, ליונל מסי / צלם: רויטרס
 שחקני ברצלונה, פדרו, אנדרס אינייסטה, ליונל מסי / צלם: רויטרס

פדרו (מימין), אינייסטה ומסי. כולם תוצרת האקדמיה (צילום: רויטרס)

***

לא פלא שבוגרי השיטה מתקשים בקבוצות המשחקות אחרת. כי ב"לה-מאסיה" שיטת המשחק אחידה לאורך השנים. יש עקביות ומחויבות לשיטה, מה שנותן לשחקנים בהירות מלאה באשר למה שצפוי להם, ומה שמצפים מהם. בעוד שבאקדמיות אחרות יוצרים כדורגלנים מעולים ואינדיבידואליים מכישרונות, ומקווים לשלב אותם בסגל, בברצלונה יוצרים שחקנים לברצלונה. עבור העבודה עצמה לוקחים בברצלונה מאמנים שהם בלי יוצא מן הכלל שחקני עבר, בלי פוזות. המאמנים אחראים לקבוצה מסוימת ועולים איתה במעלה הגילאים.

מאז לקח עליו גווארדיולה את הפיקוד שופרו תנאי האימון, כרי הדשא ב"עיר הספורט ע"ש ז'ואן גאספאר" הם ברמה הגבוהה ביותר, כמו גם המעבדות מסביב. 80 עובדים קבועים יש לאקדמיה, מהם 24 מאמנים, והשאר מורים, רופאים, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים, טבחים ותזונאים. שיטת האימון מיוחדת לברצלונה, ומבוססת על תיאוריות חדישות בתחום חקר המוח. נוירולוגים גילו, שבני אדם לומדים מהר יותר כשהם נמצאים במצבים משתנים. יותר מכך, האימון של בארסה מבוסס על הקשיית התנאים באימון עד כדי כך, שמשחק רגיל נדמה לשחקנים כקל הרבה יותר.

זה לא שבוסקטס או פדרו הם שחקנים חד-פעמיים, אבל השילוב שלהם עם כוכבי העל מסי, צ'אבי ואינייסטה, כמו גם רכש חכם באגפים ובחוד, מעלה גם אותם לרמה הגבוהה ביותר בעולם.

כשז'וזה מוריניו חיפש חלוץ אמר לו פלורנטינו פרז להתרכז ב"קאנטרה". העונה רשמו אצל הפורטוגלי לא פחות משבעה שחקני אקדמיה את הופעת הבכורה שלהם בבוגרים של ריאל. כך שהמטוטלת עשויה שוב לנטות למדריד בעתיד.