תותר העסקת רו"ח מעבר למכסה הקבועה בחוק בתקופת הדוחות

לשכת רואי החשבון ושר התמ"ת שלום שמחון הגיעו להבנה בנוגע להתרת העסקת רואי חשבון בשעות נוספות מעבר למכסה הקבועה בחוק בתקופות הכנת הדוחות השנתיים

לשכת רואי החשבון ושר התמ"ת שלום שמחון הגיעו להבנה בנוגע להתרת העסקת רואי חשבון בשעות נוספות מעבר למכסה הקבועה בחוק בתקופות הכנת הדוחות השנתיים.

בטרם נוסחה ההבנה טענה הלשכה כי עמידת רואי החשבון בלוחות הזמנים להכנת הדוחות אינה מתאפשרת מכוח הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, שכן בתקופות הללו הם מחויבים בשעות עבודה מרובות החורגות מהמותר.

בשל פניית הלשכה הוחלט להקים צוות שכלל את נציגי מינהל האכיפה וההסדרה, הלשכה המשפטית במשרד התמ"ת ונציגי הלשכה שגיבשו טיוטת היתר.

בהתאם לטיוטה שתעבור בימים הקרובים לשלב הערות הציבור, הוחלט כי ההיתר יכלול שתי תקופות עבודה תחת לחץ בשל הדוחות: התקופה הראשונה תחל ב-1 בינואר ותסתיים ב-31 במארס. התקופה השנייה מתייחסת להכנת דוחות רבעוניים, והיא חלה בחודש מאי, אוגוסט ונובמבר.

עוד הוחלט כי תקרת העסקת רואי חשבון בשעות נוספות במהלך התקופה הראשונה תעמוד על 30 שעות בשבוע ו-210 שעות במהלך כל התקופה. בתקופה השנייה תותר העסקת בשעות נוספות עד 30 שבעות בשבוע ולא יותר מ-60 או 75 שעות בחודש.

הוסכם כי אורך יום העבודה במהלך שתי התקופות לא יעלה על 16 שעות, והוצע כי ההיתר יחול רק על רואי חשבון ולא על מתמחים.

בטיוטה צוין כי ההיתר לא מתייחס לקבוע בחוק, לפיו ניתן להעסיק רואה חשבון עד 4 שעות נוספות ליום ועד 100 שעות לשנה לצורך הכנסת מאזן שנתי.

"הבנות היסטוריות"

לדברי השר שמחון, מדובר בטיוטת הבנות היסטוריות המחברת בין המציאות התעסוקתית של רואי החשבון בישראל לבין החקיקה הקיימת: "מדובר בהסדר שיאפשר לרואי החשבון המעסיקים שכירים להתנהל לפי החוק, יאפשר לעובדים השכירים להגן על זכויותיהם ביתר קלות, ויגדיל את יכולת האכיפה של משרד התמ"ת.

"כיום משרדי רואי החשבון מתנהלים בהוויה של יחסי עבודה שבה החוק אינו מותאם למציאות ולכן אינו נאכף. זה מזיק לכל הצדדים - למעסיקים שמבקשים להיות נורמטיביים, ולעובדים שזכויותיהם מופרות.

"בנוסף, מתן אפשרות למעסיק ליתר גמישות בארגון שעות העבודה מחד, תוך שמירה על היקף הפנאי של העובד מאידך, משיג גם שמירה על החוק וגם יתר אכיפת זכויות העובד.

"נדאג להגן על ציבור רואי החשבון בישראל, שיטו את כתפיהם ויתגייסו לשעות עבודה מרובות וחריגות בתקופות הלחץ, כך שיזכו בקצת נחת בתקופות הרגיעה".

הסדר עבודת רוח בתקופת הדוחות
 הסדר עבודת רוח בתקופת הדוחות