התוכנית לשדה סולארי בקטורה של ערבה פאוור - מתקדמת

המועצה הארצית לתכנון ובניה של משרד הפנים אישרה היום את קידום התוכנית ■ היקף ייצור החשמל של השדה (35-40 MW) עשוי לספק כשליש מצריכת החשמל של אילת

המועצה הארצית לתכנון ובניה של משרד הפנים אישרה היום (ג') את קידום התוכנית לשדה PV (סולארי) גדול בקיבוץ קטורה של חברת ערבה פאוור. על פי החלטת המועצה הארצית התוכנית תועבר להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור. מהלך זה יאפשר את אישור התוכנית למתן תוקף עד סוף השנה הנוכחית. מדובר על שדה PV הגדול הראשון בישראל שנמצא בהליכי אישור מתקדמים.

היקף ייצור החשמל של השדה (35-40 MW) עשוי לספק כשליש מצריכת החשמל של העיר אילת. מיקומו של השדה בערבה הדרומית יבטיח מעל 2,200 שעות קרינה אפקטיביות בשנה. כמו כן, כפי שעלה מתסקיר ההשפעה, השדה צפוי לחסוך כ-60 אלף טון בשנה של פחמן דו חמצני.

יצוין כי קיבוץ קטורה אינו מעבד באופן קבוע שטח בהיקף זה בשל מחסור במים באיכות מתאימה לגידולים חקלאיים.

התוכנית מקודמת במשותף על ידי קיבוץ קטורה וחברת ערבה פאוור מזה כשנתיים וחצי כתוכנית מתאר ארצית. התוכנית כבר נדונה במספר דיונים בפני המועצה הארצית לתכנון ובניה וזכתה לתמיכה גורפת של חברי המועצה הארצית.

במסגרת תהליכי קידום התוכנית, התוכנית תואמה עם שורה ארוכה של גורמים ובכלל זה משרד החקלאות, משרד הביטחון, רשות התעופה האווירית, רשות המים, ועוד. לפני מספר חודשים אושר 'תסקיר השפעה על איכות הסביבה' על ידי המשרד להגנת הסביבה ובעקבות כך אישר צוות עורכי תמ"א 10 בראשותו של יורם רונדשטיין, סגן מנהל מינהל החשמל במשרד התשתיות, את המשך קידום התוכנית לדיון בולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) ובמועצה הארצית לתכנון ולבניה. היום כאמור אישרה המועצה הארצית את העברת התוכנית להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור.

השדה המיועד ממוקם בשטחים החקלאים בקיבוץ קטורה ממזרח לכביש מספר 90 בשטח של כ-600 דונם ובהיקף יצור של כ-35-40 MW. מיקומו של השדה נבדק על ידי צוות משנה משותף למשרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים בראשותו של רענן אמויאל ממשרד החקלאות. הצוות גיבש את מיקומו של השדה בהתייחס להיבטים חקלאים וסביבתיים.