גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם אפשר להמציא שוב את האייפון או את פייסבוק?

איך מוצאים נישות ריקות בעולם שבו לכולם יש הכול מהכל? ■ האם אפשר בכלל להמציא עוד צורך שלא ידענו שיש לנו כמו עשו ג'ובס וצוקרברג?

מרבית אנשי העסקים גדלו על התובנה שאיתור צורך אמיתי בשוק - Find a need and fill it - הוא לב לבו של הביזנס, והיום תובנה זו חזקה יותר מתמיד. למנהלי פירמות, שחשים מאוימים מהמהפכות ומהתנודות המהירות במרחב העסקי, התהליך של אפיון צרכים חדשים - גם אצל לקוחות קיימים וגם אצל לקוחות בפוטנציה - נחשב כקריטי מתמיד לצמיחה ולשרידות עסקית.

יחד-עם-זאת, יש כאלו ששוחטים את הפרות הקדושות וקובעים כי "חפירה" - בחיפוש אובססיבי - אחר צורכי הלקוחות כמתכון להצלחה עסקית אינו אלא פרדיגמה שגויה שהתקבעה במחוזותינו. מנהיג עסקי, אומרים המקטרגים, לא מובל על-ידי צרכים קיימים בשוק - אלא ממציא טרנדים, מייצר צרכים חדשים ומוביל את השוק, בדיוק כמו שעושים סטיב ג'ובס עם אייפון, מרק צוקרברג עם פייסבוק או מה שעשה בשעתו ביל גייטס עם מיקרוסופט.

כך או כך, עדיין איתור צרכים חדשים הוא תהליך שמטריד את מנוחתם של טובי המוחות בפירמות הגדולות. מהי המתודולוגיה האפקטיבית ביותר? האם באמת כדאי לכוון את החיצים דווקא לשווקים המתפתחים? מדוע כל-כך קשה לזהות צרכים חדשים, ואילו כלים חלופיים יש לסקרים שמכזיבים? אילן כהן, יזם ואיש עסקים, ממייסדי POC ולשעבר מנכ"ל משרד רה"מ; לייזי ינאי, מנכ"ל וריפון; ואילן גרינבוים, מנכ"ל נוקיה מסבירים.

1. "מצא צורך ומלא אותו" - זאת קלישאה?

"ברוב הפרויקטים שבהם הייתי מעורב, הלכתי לחפש צרכים ולמלא אותם. אבל, בסופו של יום, הדברים מתגלגלים לרמת הבטן: לאינטואיציה ולאומץ"

אילן כהן, לשעבר מנכ
אילן כהן, יזם ואיש עסקים, ממייסדי POC ולשעבר מנכ"ל משרד רה"מ

כהן: "ישנו פולמוס מקצועי האם שיטת ה'מצא צורך ומלא אותו' בכלל נכונה. המתנגדים לה אומרים שכמנהיג, אתה לא מובל על-ידי צרכים קיימים, אלא מביא את העתיד אל הצרכן וממציא עבורו צורך עתידי שהיום הוא בכלל לא יכול לדמיין.

"אבל, גם אם תובנה עסקית זו - 'מצא צורך ומלא אותו' - נכונה, עדיין אין בה ערובה להצלחה עסקית משני טעמים. ראשית, כי הצרכים של הלקוח חבויים אפילו מפניו ולא יתבטאו בהכרח בסקר או בקבוצת מיקוד. שנית, כי גם אם כבר זיהית צורך חדש, עדיין לא טריוויאלי למלא אותו עם הכלים והטכנולוגיה שיש בידיך.

"בענפים מסורתיים כמו מזון, קמעונאות אופנה, הנטייה של הפירמה העסקית תהיה ללכת ולהתייעץ עם הצרכן ולתשאל אותו על צרכיו. בהיי-טק, לעומת זאת, הרבה פעמים הגישה הניהולית תהיה 'מכיוון שהטכנולוגיה מקדימה את הצרכן, ומכיוון שממילא הוא לא מבין בתחום, אנחנו כבר נמציא לו את הצורך'".

- באיזו גישה מן השתיים אתה מאמין?

כהן: "ברוב הפרויקטים העסקיים שהייתי מעורב בהם, תמיד הלכתי לחפש צרכים (טבעול, לחם קל, הביטוח הישיר) ולמלא אותם. אבל בסופו של יום הדברים מתגלגלים לרמת הבטן: לאינטואיציה ולאומץ. מנכ"ל שיבוא רק עם מתודה, יגלה שבתוך אלפי הרעיונות שהוא איתר הוא לא מצליח להוציא את המוץ מן התבן. מנכ"ל אחר שילך רק עם אינטואיציה הוא סוג של מהמר, אם כי יש הברקות-פוקס וייתכן שישחק לו קלף.

"לדוגמה. כשהתחלנו את 'המכרז של המדינה' ואת 'הדקה ה-90', פעלנו עוד הרבה לפני eBay. כלומר, עלינו על הצורך של הלקוחות 'לסדר את השיטה', לטוס ספונטני, לקנות בזול, לקנות ישיר. בשעתו זיהינו צורך לא חזק במיוחד, אבל הייתה לנו אינטואיציה חזקה ללכת על זה. היום אני מאמין ששילוב מתודות סדורות לזיהוי צרכים יחד עם 'תחושות בטן' היא נוסחה מנצחת".

"למעט יוצאים מהכלל, מוצר מצליח הוא לעולם מוצר שנוצר על קרקע של צורך אמיתי בשוק, לא מוצר קיים שהפירמה מפתחת ומחפשת לו לקוחות"

אילן גרינבוים / צילום: עינת לברון
אילן גרינבוים, מנכ"ל נוקיה

גרינבוים: "אמנם מי שטבעה את האמרה 'מצא צורך ומלא אותו' הייתה סופרת אמריקנית, אבל ללא ספק היא הבינה את הביזנס. למעט מקרים יוצאים מן הכלל, מוצר מצליח הוא לעולם מוצר שנוצר על קרקע של צורך אמיתי בשוק, לא מוצר קיים שהפירמה מפתחת ומחפשת לו מאוחר יותר לקוחות.

"יחד-עם-זאת, ישנם פתרונות שנוצרו מתוך זיהוי צורך אחר אבל התפתחו והלכו כברת דרך כל-כך ארוכה, עד כדי כך שהם התחילו לענות על צרכים אחרים שבכלל לא יכולת לשער שיהיו קיימים. פייסבוק הוא דוגמה מובהקת: מי שפיתח מוצר זה בא לענות על הצורך של האנשים לבנות מערכת חברתית דרך האינטרנט, אבל כבר מזמן הרשת הזאת חצתה גבולות עסקיים-כלכליים, ואני בטוח שצוקרברג לא חשב בזמנו בכיוון הזה בכלל".

2. למה כל-כך קשה בימינו לזהות צורך?

"אנשי הפיתוח העסקי של הפירמות לא מצליחים להגיע לנבכי מוחו של הצרכן, כי הוא עצמו לא יודע לזהות, לבטא ולהגדיר את הצרכים שלו, אפילו לא לעצמו. כל שכן בהיי-טק, שם הצרכן אפילו לא יכול לדמיין מה הוא צריך"

כהן: "ראשית, בגלל הספיד המטורף שבו מתנהלים הדברים. אם פעם זיהית צורך ולקח לך שנתיים לפתח עבורו את הרעיון, ואחר כך היה לך עשור שלם נוסף ליהנות מיתרון החלוציות שלך; הרי שהיום המהירות והשינויים כל-כך אדירים, כך שגם אם זיהית צורך ופיתחת לו פתרון לפני שנתיים, היום הפתרון הזה כבר אנכרוניסטי ולפירמה לא נותר אלא רק זמן קצר מאוד ליהנות מיתרונותיו של המוצר החדשני.

"היבט נוסף מונח במישור הפסיכולוגי. אנשי הפיתוח העסקי של הפירמה לא מגיעים לנבכי מוחו של הצרכן, כי הוא בעצמו לא יודע לזהות, לבטא ולהגדיר את הצרכים שלו, אפילו לא לעצמו. למשל, בסקרים הוא עשוי לומר משהו כמו 'אני רוצה להיות לבוש יפה יותר', אבל האם נגזר מכך שעליי לפתח לו חליפה של שלושה חלקים או מוצר כמו בלייזר (שעד לפני עשורים ספורים לא היה קיים בכלל)?

"יתר-על-כן, כשמדובר בזיהוי צרכים בעולם הטכנולוגי, אתה אף פעם לא יודע מה לשאול את הצרכן, כי יש מוצרים שהוא בכלל לא מדמיין שיכולים להיות קיימים. אחרי הכול, מי יכול היה לדמיין את האייפון של סטיב ג'ובס?".

"זיהוי צורך שוק הוא לא תורה מסיני, הבעיה היא במישור הניהולי, בתהליך קבלת ההחלטות של המנכ"ל, בקושי שלו להחליט על איזו מבין תריסר ההזדמנויות הפנטסטיות שעומדות בפניו עליו להמר"

לייזי ינאי, מנכ
לייזי ינאי, מנכ"ל וריפון

ינאי: "זיהוי צורך שוק הוא לא תורה מסיני ולתהליך הזה יש הרבה מתודולוגיות סדורות. הבעיה נמצאת להערכתי במישור הניהולי, בהוצאה לפועל, ובעיקר בתהליך קבלת ההחלטות של המנכ"ל. מנכ"ל של פירמה גדולה לוחץ על הצוותים המוכשרים שלו כעניין שבשגרה, לזהות נקודות גידול פוטנציאליות וצרכים לא ממולאים בשוק.

"היכן נקודת התורפה? בקושי להחליט על מה הוא מניח את ההימור הכספי (לעתים מדובר בהשקעה של מיליונים לצורכי פיילוט בלבד, רק כדי לבדוק כדאיות שוק). כך, למשל, צוות הפיתוח העסקי שלו מביא לו תריסר הזדמנויות פנטסטיות, ועל השולחן הכול נראה מצוין. אלא מה? יש לו משאבים לשחק עם שתיים בלבד ועכשיו הוא צריך להחליט על מי להמר. התהליך המאתגר הזה של קבלת ההכרעה משתרך לעתים ונסחב כשמבחוץ זה נראה כמו 'כשל בזיהוי צרכים'.

"מעבר לכך, חברות בתחום ה-B2C יודעות לעשות היטב תהליכים של זיהוי צרכים, בין השאר כי לרשותן עומדים תקציבי ניתוח שוק נדיבים, עד כדי יכולת לפלח תת-קבוצות מגדריות (מה צריך ילד בן 16 ומה צריכה ילדה בת 12). לעומת זאת, בעולם ה-B2B תהליך זיהוי הצרכים מסובך הרבה יותר, כי קהל המטרה (שווקים תעשייתיים, ארגוניים ומקבלי החלטות במדינות) שונה בתכלית וקשה הרבה יותר לפילוח".

3. האם בכלל נותרו עוד צרכים לא ממומשים?

"די בשינוי עולמי קטן כדי שיתפתחו עשרות צרכים חדשים. כך הוליד המחסור באנרגיה את הפריחה בקלינטק"

כהן: "מי שחושב שיש לעולם את הכול ושכבר לא ניתן למצוא צורך אמיתי, מוטב לו שלא יהיה בעולם העסקים. צרכים חדשים נוצרים כי האדם מטבעו תאב לריגושים ונוטה להשתעמם מהר. שנית, די בשינוי עולמי קטן כדי שיתפתחו איתו עשרות צרכים. כך למשל, המחסור באנרגיה הוליד את הפריחה בקלינטק.

"שלישית, עצם הקיום של המקצבים המהירים הוליד צרכים אחרים, גם אם מדובר בטרנד של 'רטרו' או 'סימפליסיטי'. כל ענף הספא, למשל, נולד על בסיס זה. במילים אחרות, הצרכים לא נעלמים והיום יותר אקוטי לזהות אותם מהר, כי יש לך פחות זמן לממשם".

"אני שולל מכל וכל את התפיסה ש'לא נותרו כבר צרכים בעולם רווי'. להיפך, ככל שהעולם שופע יותר כך נולדים יותר 'חוסרים'"

גרינבוים: "אם האדם הקדמון הסתפק בציד, בבשר ובקורת גג; הרי שהיום, בתוך השפע, כל שינוי טכנולוגי קטן מייצר עשרות יכולות וצרכים חדשים. די שתצא לשוק אפליקציה חדשה, לכאורה לא נחוצה, כדי שהצרכן שהתפתה לטעום ממנה ירגיש שהוא כבר לא יכול בלעדיה. כלומר, אני שולל מכל וכל את התפיסה ש'לא נותרו כבר צרכים בעולם רווי'.

"להיפך, ככל שהעולם שופע יותר כך נולדים יותר 'חוסרים'. הרי לפני עידן האינטרנט בכלל לא יכולנו לעלות בדעתנו פונקציות כמו פייסבוק וטוויטר, כשם שלפני האייפון אף אחד לא חשב על אפליקציות בסלולר".

4. אז איפה לחפש: בשווקים לא רוויים?

"תלוי מה מחפשים: מסות של אנשים עם צרכים בסיסיים נמצאים בשווקים הלא רוויים, פריצות דרך שמשנות סדרי עולם נמצאות בשווקים הרוויים"

גרינבוים: "תלוי מאוד מה המנכ"ל מחפש. בשווקים לא רוויים ניתן לזהות ולמלא צרכים שנוגעים יותר לפן הקיומי-בסיסי וליהנות מיתרון המספרים הגדלים (מסות של אנשים). לעומת זאת, פעילות של איתור צרכים בתחומים הרוויים-תחרותיים עשויה להניב פריצות דרך שמשנות סדרי עולם.

"דוגמה לאיתור צרכים בשווקים לא רווים היא הודו. כמות הבנקים שם קטנה באופן יחסי, ועל כן פתרון של תשלומים דרך הסלולר עונה על צורך של מסות של אנשים המתגוררים בעיירות נידחות שאין בהן בנקים. למנכ"ל שרוצה ללכת על אסטרטגיה של חדשנות, כדאי לחפש את צרכים לא ממולאים דווקא בשווקים תחרותיים רוויים".

"הנהלה חכמה תחפש צרכים לא-ממומשים בכל מקום, כי גם שווקים רוויים זקוקים כל הזמן לפתרונות חדשניים"

ינאי: "הנהלה חכמה תחפש צרכים לא-ממומשים בכל מקום. קיימת 'אגדה', שעדיף לפירמה לפנות לחפש צרכים דווקא במקומות לא רוויים. זוהי טעות ביסודה, כי גם שווקים רוויים זקוקים כל הזמן לפתרונות חדשניים. לא בכדי מירס נכנסה עכשיו כמפעיל סלולר רביעי. יש להניח שהיא זיהתה צרכים לא ממולאים בשוק שנחשב רווי לעייפה".

עוד כתבות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף