תוכנית חירום בתעש: פינוי קרקע ברמה"ש מהר

כ-1,000 דונם יפונו בתוך 4 שנים ברמת השרון ובחלק מההכנסות משיווק השטח לבנייה תממן המדינה פיצויים ל-950 עובדי התעשייה הצבאית

בתעש מנסים להכניס את תוכנית החירום שעליה החליט דירקטוריון החברה בשבוע שעבר להליך מואץ: מעיקרי התוכנית עולה כי החברה נערכת לפינוי של מאות דונמים של קרקע שהיא מחזיקה במתחם המרכזי שלה ברמת השרון תוך כ-4 שנים.

לפי מתווה התכנית, שעיקריו הובאו לידיעת "גלובס", עולה כי בתוך חצי שנה מקבלת אישור הממשלה ליישום, תפנה החברה הביטחונית הממשלתית כ-100 דונם ראשונים מהמתחם שברמת השרון. בתעש מסבירים כי התוכנית לפינוי השטח רלוונטית בכל תרחיש עסקי עתידי של החברה, שכן מדובר במאות דונמים שכבר אין לה צורך בהם.

בכל מקרה עתידה תעש להעתיק את פעילותה לנגב, ולדעת בכיריה אין טעם להוסיף ולהחזיק בקרקעות שבהחזרתן למדינה ניתן יהיה לממן חלק מיישום תוכנית ההבראה של החברה. אחד העצבים החשופים של התוכנית הכוללת, פיטורים של כ-950 עובדים שהוגדרו בעבר כ"בלתי נחוצים לפעילותה העסקית של החברה".

קווים בלתי רווחיים

חלק מהעובדים מועסקים ב"קווים אסטרטגיים", קווי ייצור תחמושת שתעש נדרשת להחזיק בשל דרישת מערכת הביטחון, חרף היותם בלתי רווחיים. חלק אחר מהעובדים מועסקים במגוון תפקידים בתוקף הסכמים מהעבר, למרות שאין מדובר בתפקידים משמעותיים לפעילותה השוטפת.

לפי הערכות, עלות הפיטורים של כל אחד מהעובדים הללו היא כמיליון שקל. בתעש סבורים כי עם שחרור מדורג של קרקעות לבנייה, באחד מאזורי הביקוש היקרים בארץ, המדינה תוכל להרוויח כ-2 מיליארד שקל, ובכך גם לשאת במימון של פיטורי העובדים, הנאמד בכמיליארד שקל.

בטרם תשווק את הקרקע, המדינה תצטרך להשקיע בטיהור של חלקים ממנה, שהזדהמו בעבר בשל הייצור של תעש. מדובר בזיהום בכמה נקודות לאורך המרחב שברמת השרון עד לתחילת שנות ה-90. גורמים המקורבים לנושא העריכו כי עלות הטיהור של השטח נאמדת בכ-8% מערך הקרקע, כך שבכל מקרה מדובר במהלך כדאי עבור המדינה.

בתוכנית שהגישה החברה לממשלה נאמר כי בשטח שיפונה בתוך כחצי שנה ויימסר למינהל מקרקעי ישראל ניתן יהיה להקים כ-5,000 יחידות דיור. על כלל השטח, שעתיד להתפנות בשלבים תוך כ-4 שנים, ניתן יהיה להקים לא פחות מ-21 אלף יחידות דיור.

עתיד לוט בערפל

לדעת אנשי תעש, מהלך זה יוכל להתיישב עם מדיניות הממשלה להרחיב את היצע הדירות בשוק. אולם לא המצוקה בשוק הנדל"ן היא שמטרידה את התעשייה הצבאית. תוכנית החירום שהחברה מציעה גובשה כשהעתיד לוט בערפל, הרבה בגלל המיזוג התקוע בינה לבין רפאל.

בתחילת השנה הושגו בין משרדי הממשלה וההסתדרות סיכומים על מיזוג בין שתי החברות, אלא שהמקח והממכר שמתקיימים מאז בין רפאל לבין רשות החברות הממשלתיות באוצר, מונע את קידום התוכנית. כך, באין פתרון ממשי בשטח, תעש ממשיכה לשלם חובות עבר ונאלצת להחזיק עובדים רבים שאינה צריכה.

יש הרואים בתוכנית החירום של תעש אמצעי נוסף להפעלת לחץ על משרדי האוצר והביטחון למהר ולהכריע על גורל החברה. מקורבים לתעש הדגישו כי החזרת הקרקעות ופיטורי העובדים ייעשו בכל מקרה בעתיד, גם במקרה שזו תמוזג, תופרט, או תונפק. "מוטב לעשות זאת כבר עכשיו, כדי שהחברה תוכל לנהל פעילות עסקית עם היגיון כלכלי", כפי שהגדיר אחד הגורמים.