אוניברסיטה או מכללה?

תנו לשוק העבודה להחליט איפה עדיף ללמוד, גם ככה דעתו היא זו שקובעת

טור זה לא נכתב במטרה להכריע בסוגיה האקדמית "מה יותר טוב - אוניברסיטה או מכללה". אין לי כל רצון להיכנס לגופם של הטיעונים בעד ונגד, כל שכן לשוב ולדשדש בשאלות הרגילות: איפה הרמה גבוהה יותר, איפה הלימודים פרקטיים יותר, איפה המרצים טובים יותר, איפה כיף יותר ללמוד - ממילא בוגרי אוניברסיטאות ימשיכו להאמין שעדיף אוניברסיטה וחבריהם מהמכללות ימשיכו לצדד במכללות, כל אחד מהם מבוצר בטיעוניו המלומדים.

טור זה נכתב במטרה להבהיר שהתשובות לשאלות הללו לחלוטין אינן רלוונטיות להחלטה מה עדיף, שממש לא חשוב אם מדובר באותם מרצים, ועוד פחות חשוב אם תכני הלימוד זהים, והכי פחות חשוב - כמה משועי הארץ למדו באיזה מוסד. הדבר היחיד שרלוונטי להחלטה היכן עדיף ללמוד הוא: מה שוק העבודה חושב ומעדיף - בוגרי אוניברסיטה או מכללה?

לבדוק בגוגל

החכמולוגים שבחבורה בטח קופצים עכשיו: "ואם השוק טועה?" - אז הוא טועה. מאחר שהוא זה שקובע, הוא גם זה שצודק - גם כשהוא טועה. מי שמסכים לטענה זו ימצא שעכשיו קל יותר לקבל את ההחלטה, או לפחות להכיר את העובדות באם ההחלטה כבר נלקחה.

אז מה השוק באמת מעדיף? הדרך הקצרה והיעילה לענות על השאלה הזאת היא לבדוק את תמונת המצב בחברות המובילות. למשל, אם אתה שוקל ללמוד מדעי המחשב, תבדוק מה מעדיפים בגוגל; או אם אתה שוקל לימודי משפטים, תבדוק מה מעדיפים משרדי עורכי-הדין המובילים; וכן הלאה.

החכמולוגים יקשו וישאלו: "ואם אני בכלל לא רוצה לעבוד בגוגל?", "ואם לרגע לא עולה בדעתי לעבוד במשרד עורכי-דין גדול?". זה לא משנה, הבדיקה היא אותה הבדיקה. החברות הגדולות הן הסמן הימני, שהרי הן אלו שמצוידות בפריווילגיה "לצוד" את הטובים ביותר (או ליתר דיוק, את אלה שהן מאמינות שהם הטובים ביותר).

איך בודקים? אל תטרחו לשאול את מנהלי הגיוס, הם לא בהכרח יגידו את האמת - אם משיקולי פוליטיקלי קורקט, אם משיקולי אינטרסים כלכליים או אחרים, ואולי כי פשוט לא מתחשק להם להסתכסך עם הרכיימנים למיניהם. זה לא מסובך למפות איזה אחוז בוגרי אילו מוסדות עובדים בארגון מסוים. העצלנים יכולים להסתפק ברשת לינקדין, למשל, החרוצים יפעילו מודיעין קצת יותר יסודי בתוך החברות. רק אל תתבייתו על דוגמאות בודדות שמתאימות לכם לתיאוריה ותבנו על זה את הנוסחה להצלחה.

גודל החורים במסננת

מניסיוני רב השנים התשובה לשאלה - אוניברסיטה או מכללה? היא חד-משמעית: עדיף מכללה - אך ורק אם לא התקבלת לאוניברסיטה. האוניברסיטה, למרות שהיא מוסד "כבד", מתנשא ומאוד לא ידידותי למשתמש, שלא לדבר על זה שהרבה-הרבה יותר קשה ללמוד שם, בכל זאת עדיפה על מכללה.

בוגר אוניברסיטה שיוצא לשוק העבודה נהנה מיתרון יחסי מובהק, ההסתברות שיגיע לראיונות עבודה גבוהה יותר (גם אם הציון שלו נמוך לעומת חברו מהמכללה), כמוה ההסתברות שיתקבל לתפקידים האיכותיים, ומין הסתם הסיכוי שיגיע רחוק יותר בקריירה.

כמובן שלא כל בוגרי האוניברסיטאות מצליחים יותר מכל בוגרי המכללות, ובוודאי שהם אינם טובים מהם בהכרח. גם שוק העבודה יודע את זה, אבל למרות זאת הוא מעדיף בוגרי אוניברסיטה, איתם הסיכוי לטעות נתפס בעיניו כנמוך יותר. האוניברסיטה משמשת סוג של "תו איכות", ולו משום שהמסננת שם אמיתית, בניגוד למכללות שמסננות גם (או בעיקר) לפי כובד הארנק.

הכותבת היא יועצת לניהול קריירה. לתגובות: orna@rudi-cm.com