מעסיקים, שולחים עובד לרילוקיישן? אתם חשופים לסיכון

החוק לא מאפשר למעסיקים ששולחים עובדים לרילוקיישן בחו"ל לדעת את מצבם הבריאותי - מה שעלול לעלות להם לא מעט כסף בהמשך

מרבית עובדי חברות ההיי-טק שיוצאים לעבודה מעבר לים במסגרת רילוקיישן מכוסים במסגרת ביטוח רפואי לשהייה ארוכת טווח בחו"ל, הממומנת על-ידי המעסיק, בין אם במסגרת ביטוח פרטי או בביטוח קבוצתי. הבעיה היא שהחוק אוסר על חברות הביטוח למסור למעסיק מידע רפואי שהגיע לידיהן במסגרת בקשת ההצטרפות של העובד המיועד לצאת לשליחות. לפיכך, המעסיק אינו מודע בדרך כלל למצבם הרפואי של העובד ובני משפחתו שנשלחים לרילוקיישן בחו"ל.

אלון קצף, מנכ"ל קבוצת DavidShield, המספקת פתרונות ביטוח לישראלים השוהים בחו"ל, אומר כי לא אחת חברת הביטוח מעריכה באופן מקצועי שמצבו הרפואי של העובד עלול לפגוע ברצף שהותו בחו"ל או ביעילות תפקודו, כמו גם השפעת מצב בריאותם של בני משפחה נלווים, אך אין היא יכולה לשתף את המעסיק בסיכונים הצפויים. "ברוב המכריע של המקרים, המעסיק נדרש לשלם את החשבון מבלי שידע על הסיכון טרם יציאת העובד לחו"ל", אומר קצף.

עינת גז, מנכ"לית רילוקיישן ג'ובס, העוסקת בהשמה לרילוקיישן, מספרת על מקרה של עובד שהוצב בחו"ל אך החליט כי אין זה מעניינה של חברת ההיי-טק בה הוא עובד לדעת כי הוא חולה בסוכרת ומטופל בצורה קבועה.

לאחר המעבר למדינה אחרת, בה שירותי הרפואה אינם מתקדמים כמו בעולם המערבי, חלה החמרה במצבו והוא נדרש לקבל טיפול רפואי שלא היה זמין באותה מדינה.

עקב כך, נדרש העובד להקדיש זמן רב בנסיעות הלוך ושוב לישראל לצורכי מעקב רפואי וביקורת אצל רופא. החברה שילמה לעובד גם את השכר שסוכם עבור הרילוקיישן וגם נשאה בעלות מימון הטיסות לישראל וחזרה. בסופו של דבר, החברה ספגה הפסד ניכר לא רק על הוצאות השכר והטיסות אלא גם על כך שמצבו הרפואי לא איפשר לו לבצע את עבודתו ולכן החברה לא עמדה בהתחייבויותיה כלפי לקוחותיה.

במקרה אחר, עובד שנשלח לחו"ל קיבל במסגרת הכיסוי הקבוצתי של החברה, כיסוי רפואי ראשוני עד לסיום בדיקת חברת הביטוח. לאחר שנחת במדינת היעד, התברר לחברת ההיי-טק כי חברת הביטוח אינה מוכנה לבטח אותו מאחר שהוא סובל ממחלת מעיים.

העובד, שטען כי לא היה מודע לחומרת המצב, נשלח חזרה לישראל מאחר ולא היה לו כיסוי ביטוחי. גז אומרת כי נוסף על הנזק שנגרם לחברת ההיי-טק בשל החזרתו לישראל, הוא דרש ממנה כי תפצה אותו בשל אובדן מקום העבודה בארץ.

לא בכל המקרים העובד מודע למצבו הרפואי ומסתיר זאת בכוונה. פעמים רבות גם לעובד מתבררת התמונה הקלינית המלאה רק לאחר ביצוע שורה של בדיקות שנעשות מטעם חברת הביטוח קודם לקבלתו לביטוח או לאחר אירוע ביטוחי. בכל אופן, ידי חברות הביטוח כבולות והן לא רשאיות להעביר ללקוח - חברת ההיי-טק - נתונים קריטיים אודות מצבו הרפואי של העובד.

קצף, שישתתף יחד עם גז בכנס שמארגן החודש האיגוד הישראלי לרילוקיישן, אומר כי לאור המשמעויות של כישלון שליחויות לחו"ל בשל נסיבות רפואיות שונות, רוב הגופים הציבוריים החלו להחתים עובדים על טופס ויתור סודיות רפואית בשלב בחינת מועמדות לנסיעה. לדבריו, המגזר הפרטי עוד מפגר מאחור בנושא זה.