היקף המיזוגים ורכישות בעולם זינק 29% ל-672 מיליארד דולר

מדובר על נתוני הרבעון הראשון המשקף היקף פעילות שנתי של 2.7 טריליון דולר ■ הפעילות הנוכחית עדיין לא מדגדגת את רמות השיא שנרשמו ב-2000 וב-2007

קונסולידציה הייתה מאז ומתמיד חלק בלתי נפרד מפעילות שוקי ההון - בתקופות גאות כמו בתקופות שפל. חברות ענק רוכשות חברות קטנות מהן, בין היתר כדי למנף את שיעורי הצמיחה שלהן, ולקטנות אין הרבה ברירה: עתידן מוטל בספק, ועדיף להן להירכש ולא להיעלם. בשנה האחרונה, כששוקי ההון גאו, קופות המזומנים של תאגידי הענק המשיכו להיערם, והריביות נפלו לרמות שפל היסטוריות, מספר הרכישות והמיזוגים (M&A) העולמי גדל, והיקפו במונחים כספיים שוב מרים את ראשו.

עם זאת, הפעילות הנוכחית בשוק המיזוגים והרכישות עדיין לא מדגדגת את רמות השיא שנרשמו ב-2000 וב-2007 - שתי השנים שקדמו למשברים הפיננסיים הדומיננטיים ביותר של העשור האחרון. כך עולה ממחקר של המכון לעסקאות של מיזוגים ורכישות (XMBA) מיסודן של אוניברסיטת ניו-יורק, אוניברסיטת קיימברידג' ואוניברסיטת שנחאי.

לפי המחקר, ברבעון הראשון של השנה עמד היקף המיזוגים והרכישות הגלובלי על 671.8 מיליארד דולר - גידול שנתי של 29% לעומת הרבעון המקביל אשתקד - ונתון רבעוני המשקף היקף פעילות שנתי של 2.7 טריליון דולר. לשם ההשוואה, אשתקד בוצעו רכישות ומיזוגים בהיקף של 2.5 טריליון דולר.

בין הגורמים לגידול במספר המיזוגים והרכישות מציין המחקר את הביטחון הגובר של תאגידי הענק, קרנות פרייבט אקוויטי וקרנות השקעה ממשלתיות; המזומנים הפנויים להשקעה של שלושת סוגי הגופים (לפי המחקר - שוויין נע סביב 6.4 טריליון דולר), ועלויות גיוס הון וחוב נמוכות.

מטבע הדברים, ארה"ב חתומה על חלק ניכר מהמיזוגים והרכישות שהתבצעו ברבעון הראשון - בשבעה מתוך עשרת המיזוגים הגדולים ביותר, הרוכש והנרכש הם גופים אמריקניים. היקף שבע עסקאות אלו עמד על 122 מיליארד דולר, 18% מסך היקף העסקאות באותו רבעון.

כמו כן, רוב החברות הנרכשות הן אמריקניות אך חלקן של חברות משווקים מתעוררים בשוק המיזוגים והרכישות הולך וגדל. ברבעון הראשון של השנה, 47% מהחברות שנרכשו היו אמריקניות, 23% היו אירופיות, 7% באו ממרכז אסיה, 5% מסין, 3% מדרום אמריקה, 3% מיפן, 2% מהודו ואחוז אחד בודד מאפריקה והמזרח התיכון.

עם זאת, היקף המיזוגים והרכישות בין חברות ממדינות שונות נותר בעינו, ובמילים אחרות - חברות אמריקניות נוטות לרכוש חברות מקומיות וכך באירופה ובשאר מדינות העולם. ברבעון הראשון של השנה 38% מהמיזוגים בוצעו בין 2 גופים שמקורם במדינות שונות - די דומה לנתון ברבעון המקביל אשתקד.

המחקר אף בדק את היחס בין התרומה של כל מדינה להיקף המיזוגים והרכישות העולמי לבין תרומתה לתמ"ג העולמי. ארה"ב שוב התמקמה במקום הראשון, וחלקה בשוק המיזוגים (47%) היה גבוה מתרומתה לתמ"ג העולמי (24%). חלקן של סין ויפן בשוק המיזוגים, לעומת זאת, עמד רק על כשני שלישים מתרומתן לתמ"ג העולמי, וכך גם במקרה של אירופה.

לעומת זאת, התרומה של קנדה ואוסטרליה לשוק המיזוגים והרכישות - כל אחת בנפרד - הייתה כפולה מתרומתן לתמ"ג העולמי, וכותבי המחקר טוענים כי הסיבה היא מספר מיזוגים גבוה יותר של חברות משאבי טבע קנדיות ואוסטרליות.

קדחת של מיזוגים ורכישות
 קדחת של מיזוגים ורכישות