הצעת חוק: להקפיץ את תקרת המס על שכר הבכירים ל-60%

ח"כ אקוניס במכתב לנתניהו: "המגמה להעניק לבכירי החברות משכורות שערורייתיות ו'מצנחי זהב' - גם כאשר ביצועי החברות מצביעים על דוחות מאכזבים - חייבת להפסק"

יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, ח"כ אופיר אקוניס, שיגר הבוקר מכתב לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר המשפטים ובו הבהיר כי בכוונתו לקדם יוזמה לבחינה מחודשת של נטל המס על שכר הבכירים במשרות הציבוריות. "בעוד נטל המס של בעלי השכר הגבוה ירד באופן עקבי בין השנים 2003-2009, נטל המס בקרב מעמד הביניים נותר גבוה יחסית בהשוואה למעמד המקביל במדינות ה-OECD ותרם להיעלמותו של מעמד הביניים.

המגמה שהתפתחה בקרב החברות הציבוריות להעניק לבכיריהן משכורות שערורייתיות, אופציות נדיבות ומצנחי זהב, גם כאשר ביצועי החברות בפועל מצביעים על דוחות מאכזבים חייבת להפסק", כותב אקוניס לנתניהו, שטייניץ ונאמן ומציע כפתרון קידום יוזמה לבחינה מחודשת של נטל המס, תוך התמקדות במעמד הביניים והמעמד הגבוה.

אקוניס מסביר שהצעתו מגלמת בתוכה פתרון לשלוש בעיות: טיפול בשכר הבכירים באמצעות מיסוי פרוגרסיבי שיעלה את תקרת המס המקסימאלית מ-45% כיום ל-60%, תיקון עיוות המס שנוצר כתוצאה מקיומה של הוראת השעה בדבר העלאת תקרת התשלום לביטוח לאומי לרמה של פי 10 מהשכר הממוצע במשק, ותיקון שיעור המס הגבוה והבלתי פרופורציונאלי על מדרגות השכר השלישית והרביעית.

"הפחתת שיעורי המס על השכר בישראל בין 2003 ל-2009 הקטינה משמעותית את שיעור המס הממוצע ברמות השכר הגבוהות. שיעורי המס האפקטיביים במדינות המפותחות כמעט ולא הופחתו וכתוצאה מכך ירדו שיעורי המס בישראל בהשוואה למדינות ה-OECD וכיום הם נמוכים יותר מהממוצע והחציון ברמות ההכנסה בהן מצויים יותר מ-90% מהעובדים", מסביר אקוניס במכתבו ומוסיף: "נטל המס הישיר בישראל (פחות מ- 18%) הנמוך בהרבה מרוב מדינות אירופה וסל הבריאות השופע-יחסית אצלנו בנוסף לחוק פנסיית חובה - מצביעים כולם כי ניתן לשנות ולהעלות את נטל המס בקרב בעלי השכר הגבוה, מתוך שאיפה לריסון השתוללויות השכר בחברות הציבוריות".