ענת לוין: "יש במשק עודפי נזילות מאוד גבוהים"

המשנה למנכ"ל הפועלים: איגו"ח נועד לפנות ולנהל הון, אולם לבנקים בישראל יש עודפי הון עצומים - והמשכנתאות לא מפנות מספיק הון

"איגו"ח נועד לפנות ולנהל הון, ולבנקים בישראל יש עודפי הון עצומים, כאשר המשכנתאות לא מפנות מספיק הון, בטח על רקע העובדה שיש במשק עודפי נזילות מאד גבוהים", כך אמרה ענת לוין, המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, בשיחה על חוק האיגו"ח בישראל אשר נמצא בשלבי התגבשות, בוועידת שוק ההון של "גלובס".

לוין ציינה כי לדעתה "לא בטוח שאיגו"ח משכנתאות יעיל לבנקים בישראל". בהתייחס לאפשרות לאג"ח את תיקי המשכנתאות בתקופה הנוכחית, אמר דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס כי "חשוב שבמדינת ישראל יהיה איגו"ח, ככלי לטיפול בסיכוני אשראי".

ברוך התייחס לקשיים בשוק האג"ח עד היום, והסביר כי "הרשויות והמבנה של המערכת הבנקאית בישראל הקשו על התפתחות של שוק איגו"ח יעיל ומשוכלל כיום. צריך לקחת את הדברים ברצינות לקדם את שוק האג"ח, מה שיגביר גם את התחרות במערכת הבנקאית". עוד ציין ברוך כי כתוצאה מהמצב "ההשקעה בישראל במוצרים מאוגחים קטנה ביחס להיקפה בעולם".

בהתייחס לשאלה מי יהיה המאג"ח הראשון בישראל בהמשך לחוק, אמר ברוך כי "עולם ניהול הסיכונים ניזון גם מהמערכת הבנקאית, אבל גם מהחברות עצמן".

ברוך ציין כי בשנה האחרונה היו בעולם 90 מיליארד איגו"חים, בערך 60% בארה"ב, ולפיהם סביר להניח כי "תחומים מסוימים, דוגמת הליסינג, כנראה יובילו את האיגו"חים. לגבי הבנקים, סביר שחלקם ייכנסו לתחום, בעוד חלקם ייעדו ממנו לפחות בהתחלה".