חיים שני: "אני רק יכול לקוות שמחירי הדירות יירדו"

מנכ"ל משרד האוצר חיים שני בוועידת שוק ההון של "גלובס": "הריבית בישראל היא לא גבוהה כמו שהייתה בעבר - אני יכול רק לקוות שמחירי הדירות יירדו"

"אף אחד לא יכול לחזות איפה נהיה עוד שנה-שנתיים, ולכן אנחנו צריכים כלכלה חזקה בימי שלום לימי גשם. אנחנו רוצים להבטיח את יעד הגירעון אבל אין לנו היערכות ספציפית למצב מלחמה", כך אמר היום (ד') חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר, בשיחה פתוחה עם עורך "גלובס", חגי גולן, במסגרת ועידת שוק ההון של "גלובס" לשנת 2011.

שני התייחס לאי-הוודאות והסיכון שמגיע על רקע האפשרות להכרזה על מדינה פלסטינית בספטמבר הקרוב, ואמר כי "יש חשש ממה שעשוי לקרות מבחינה כלכלית, אבל זה לאו דווקא קשור לספטמבר. אנחנו לא רואים כרגע שום דבר משמעותי".

מנכ"ל משרד האוצר נשאל האם המשרד התקפל בפני ש"ס בעניין סבסוד המשכנתאות, ואמר כי "בנוגע למשכנתאות, ראינו עלייה דרמטית במחירי הדיור בשנים האחרונות וניסינו להבין מהם הגורמים העיקריים הגורמים לעליית המחירים. הרוב מוסבר על ידי הריבית, ועוד גורמים נוספים. סבסוד משכנתאות דומה לריבית נמוכה ואנחנו סבורים שיש לעודד הגירה לפריפריה, ואנחנו מניחים שסבסוד משכנתאות בפריפריה לא ישפיע על רמת המאקרו".

לדברי שני, "הריבית בישראל היא לא גבוהה כמו שהייתה בעבר. קשה מאוד להעריך האם כל הצעדים ימתנו או יורידו את מחירי הדירות, אני רק יכול לקוות שכך יקרה".

שני אמר גם, כי "הממשלה הגדירה לתקציב של 2011-2012 סדרי עדיפויות, כמו עלייה בשיעורי ההשתתפות בשוק העבודה והשכלה גבוהה. על מנת לעודד צמיחה יש להוריד מסים ישירים. הבטחנו אתמול שתקציב המדינה מאוזן - דחינו חלק מהפחתות המסים הישירים בשנה".

באשר לסכסוכים בשוק העבודה, שני אומר כי "ההסכם המרכזי מול ההסתדרות בשוק הציבורי הוא הסכם סביר והוגן. הדיונים מול הרופאים נעשים בעמדה ברורה של האוצר כי יש השלכות של מיליארדים על המשק. אנחנו לא יכולים לרצות את כולם. אני יכול להבין את הרופאים ואנחנו באים לקראתם אבל אין מה לעשות - יש הגבלה על השכר במגזר הציבורי".

לגבי שער החליפין שמטיל קשיים על הייצוא, שני אמר כי "זה נושא מורכב. יש לזכור כי מ-2003 ישראל נמצאת במאזן תשלומים חיובי. אל מול פער ריביות, אין מה לעשות והון זר זורם לתוך ישראל בטווח הקצר. אנחנו עושים צעדים חשובים לעודד את הייצוא הישראלי".

לסיום, שני נשאל האם אנחנו עומדים לאבד את הנגיד פישר לטובת תפקיד של יו"ר קרן המטבע וטען כי "ממש אין לי מושג. אני מקווה בשביל המשק הישראלי שלא".