"אפטר שוק": יפן שוקעת במיתון - המשק התכווץ ב-3.7%

התמ"ג היפני התכווץ ב-0.9% ברבעון הראשון של 2011, הרבעון בו אירע אסון הטבע במדינה, ובכך השלים התמ"ג היפני ירידה של 3.7% בשני רבעונים

יפן חוזרת למיתון: קצת מעל חודשיים מרעידת האדמה ואסון הצונאמי שפקדו את מדינת האיים, מתפרסמת היום (ה') קריאת התמ"ג לכלכלה היפנית, שהצביעה על התכווצות של 0.9% בחודשים ינואר-מארס - הרבעון בו אירע האסון. אנליסטים ציפו אומנם להתכווצות בתוצר אך בצורה מתונה הרבה יותר - 0.5% בסך הכל.

מדובר ברבעון השני של התכווצות בתוצר הלאומי, אמת המידה המגדירה "מיתון", ובסך הכל מביטים היפנים בעיניים כלות בתמ"ג שהתכווץ ב-3.7% בשני הרבעונים האחרונים. נציין כי זהו המיתון השלישי ביפן בעשור האחרון.

נזקי רעידת האדמה והצונאמי הפריעו קשות לייצור התעשייתי וגרמו לצרכנים היפניים להדק עוד יותר את החגורה ולשמור על ארנקיהם סגורים (ירידה של 0.6% בצריכה הפרטית לעומת הרבעון הרביעי של 2010), עובדה שהובילה לצניחה בצריכה הפרטית. על פי רוב הכלכלנים, סביר מאוד כי הכלכלה תוסיף להתכווץ גם ברבעון השני - הרבעון הנוכחי - לפני שתתחיל להתרחב בחזרה בעיקר הודות להוצאות העצומות הצפויות ברקע מאמצי השיקום באזורים פגועי-האסון.

"סביר להניח שההתכווצות ברבעון הנוכחי עוד גדולה יותר מהרבעון הראשון בצל צניחה בצריכה הפרטית ויצוא מוצרים מהמדינה", ציין Norio Miyagawa, כלכלן ב-Mizuho Securities. "הכלכלה ככל הנראה תחזור לתוואי צמיחה החל מהרבעון השלישי לאחר חידוש שרשרת האספקה ותחילת עבודות השיקום", הוסיף Miyagawa.

שר האוצר: "כיוון הכלכלה לא בהכרח השתנה"

על אף החדשות הרעות, מדד הניקיי היפני לא מתרגש יתר המידה ונסחר ביציבות. נזכיר כי המדד המרכזי ביפן איבד כ-7% מאז ה-11 במארס, יום האסון.

"התכווצות הכלכלה יכולה להיות רק 'תופעה זמנית' ו-2 רבעונים רצופים של ירידה בתוצר לא בהכרח מצביעים כי כיוון הכלכלה היפנית הכללי השתנה", ציין שר האוצר היפני, Kaoru Yosano.