עתירה לבג"ץ נגד חוק האכיפה המינהלית: "פוגע בחופש העיסוק"

לטענת ‎‎איגוד הנאמנים בשוק ההון, חלק מההסדרים החדשים בחוק הם פוגעניים ובלתי מידתיים ■ דורש לבטל את האיסור הגורף על שיפוי וביטוח של הפעילים בשוק מפני עיצומים כספיים

‎‎איגוד הנאמנים בשוק ההון עתר אתמול (ד') לבג"ץ בדרישה לבטל חלקים מחוק האכיפה המינהלית בשוק ניירות הערך, שאושר בכנסת לפני 4 חודשים.

לטענת העותרים, חלק מההסדרים החדשים הם פוגעניים ובלתי מידתיים ופוגעים בחופש העיסוק ובזכות לשוויון. בין היתר דורש האיגוד לבטל את האיסור הגורף על שיפוי וביטוח של הפעילים בשוק מפני עיצומים כספיים המוטלים במסגרת החוק, אף אם פעלו בתום-לב.

‏עוד מוחים העותרים נגד היעדרה של זכות ערעור על החלטת ועדת האכיפה המינהלית, שהוקמה במסגרת ההסדר; מנגנון הקביעה של סכומי העיצום הכספי המוטלים על-ידי רשות ניירות ערך, המעניק משקל מכריע לסך הכולל של הנכסים הנמצאים בנאמנות אצל נאמן לקרנות נאמנות, במקום לקבוע מנגנון בו יינתן משקל לשווי נכסיה של הקרן, שלגביה נעשתה ההפרה; וכן כנגד מתן סמכות לרשות לשנות את רשימת ההפרות עליהן חל ההסדר לפי שיקול-דעתה, ולא במסגרת הליך חקיקה.

‏לדברי יו"ר איגוד הנאמנים, דן אבנון, "חוק האכיפה המינהלית הוא מבורך בפני עצמו, חשוב ונחוץ. העתירה מכוונת נגד הוראות ספציפיות בחוק בלבד, שהנזק הצפוי מהן לשוק גדול מהתועלת שצפויה מהן".

‏העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין גיורא ארדינסט, רן שפרינצק, אבי סתיו והגר פלגי-הקר ממשרד ארדינסט בן נתן ושות'.

השופט חנן מלצר הורה למדינה להשיב לעתירה בתוך 3 שבועות. ‏‎‎(בג"ץ 3803/11).