יובל לפסטיבל ישראל עם שלל מופעים מגוונים ומסקרנים

מחול, תיאטרון, מוזיקה קלאסית וג'אז ■ כל המלצות למופעי פסטיבל ישראל, שייפתח בשבוע הבא, שכדאי לעלות עבורם לבירה

הוא הולך בשדות: "שדה 21", בת שבע

במופע הפתיחה של הפסטיבל תעלה "שדה21" יצירה חדשה של אוהד נהרין ולהקת בת-שבע, אפופת מסתורין ומעוררת סקרנות. 19 שנים אחרי הפתעת "אנאפאזה" בפסטיבל ישראל, המופע שעורר מחאה (בעקבות השימוש האוונגרדי בשיר "אחד אלוהינו") וגרף תשומת לב פוליטית וציבורית חסרת תקדים, נהרין חוזר ל"זירת הפשע" של הפסטיבל היוקרתי.

"אנאפזה" חולל מהפיכה בתרבות המחול הישראלית, לא פחות. זהו המופע שמשך לאולמות המחול קהל שלא שיער שהוא "מבין בזה", שפגש יצירה מלאה, מתוחכמת, חוצת גבולות, מערבת קהל ומוזיקה חיה. "אנפאזה" המריא והפך למעין קאלט-אליטיסטי ישראלי - לא מעט בזכות הפקות הענק בפארק תמנע. נהרין היה ב-2005 לחתן פרס ישראל ועל איכות המחול והרמה המקצועית של להקת בת-שבע אין צורך להכביר מלים. נותר רק לצפות.

תיאטרון ירושלים, אולם שרובר, 25.5, 26.5, 21:00; 27.5, 13:00. מחיר כרטיס: 100-150 שקלים

מחול אחרון ופרידה: מרס קנינגהאם במוזיאון

פסטיבל ישראל הוא אחד היעדים האחרונים בטור העולמי שעורכת להקת המחול של מרס קנינגהאם לזכר מייסדה, מגדולי הכוריאוגרפים של המחול החדש, שנפטר ביולי 2009. הלהקה הקדישה את השנתיים האחרונות למסע עולמי של מורשתו ויצירותיו, ובסיומן, על-פי צוואתו, תפורק הלהקה. מופע הסיום הרשמי ייערך ב-31 בדצמבר בניו-יורק.

בפסטיבל ישראל תעלה הלהקה שני אירועים: ערב בתיאטרון ירושלים המורכב מהיצירות "Split Sides" (למוזיקה שכתבו עבור המופע להקת רדיו-הד ולהקת סיגר-רוס האיסלנדית) ו"Soundance" שעלה לראשונה בדטרויט ב-1975 בהשתתפותו של קנינגהם עצמו.

במוזיאון ישראל תרקוד הלהקה בשישה מופעים ייחודיים, שמותאמים במיוחד לחללי המוזיאון. מופעים אלה מתקיימים בשיתוף עם עונת התרבות הירושלמית, ומנצחת על התיאום עם הלהקה נעמי פורטיס, בעבר המנהלת האמנותית של להקת בת-שבע.

תיאטרון ירושלים, אולם שרובר, 6.6, 21:00; מחיר כרטיס 100-280 שקל מוזיאון ישראל, ירושלים, 9.6, 19:00; 21:00; 10.6, 14:00, 16:00; 11.6, 22:30; מחיר כרטיס 280 שקלים

חוזרים לארמון: המלט

מדובר בעיבוד נוסף לטרגדיה הקלאסית פרי עטו של וויליאם שייקספיר, המוצגת מזה 50 שנה (ככה לפחות זה מרגיש) בתיאטרון הקאמרי של תל-אביב בכיכובו של איתי טיראן. סיפורו של נסיך דנמרק החוזר לארמונו לגלות שאביו מת, אמו נשאה מחדש לדודו המושחת, ובדיעבד מתברר שהאב נרצח והמלט נדרש לנקום את דמו כאשר בדרך אל המטרה ייערמו על הבמה הרבה גופות. הבמאי הנוכחי, תומאס אוסטרמאייר, הפקיד את המחזה המורכב ורב הדמויות בידי שישה שחקנים בלבד מתיאטרון שאובינה מברלין. קלאסיקה ברור שיש כאן. האם זה גם יחדש? ראו הוזהרתם, זה נמשך שעתיים וחצי.

3.6, 13:00; 4.6, 21:00, אולם שרובר בתיאטרון ירושלים. מחיר כרטיס: 100-200 שקלים

פורץ דרך: האיש שהאכיל פרפרים, סינ סנגרה

בעולם שבו התיאטרון המסורתי מתמזג בפלאי הטכנולוגיה והמולטי-מדיה, קבוצת תיאטרוסינמה מצ'ילה היא מהמובילות בתחום הייחודי של שילוב שחקנים חיים בסרט קולנוע המצולם במיוחד להצגה. שתי הפקות פורצות דרך של הקבוצה, "האיש שהאכיל פרפרים" ו"סינ סנגרה" (ללא דם) יחשפו לראשונה את הקהל המקומי לעולם הוויזואלי המורכב והמופלא. "האיש שהאכיל פרפרים" בנוי כשלושה סיפורים שונים המתמזגים לעלילה אחת ומתאים לילדים מגיל עשר, בעוד "סינ סנגרה" הוא סיפור נקמה אפל המתאים לקהל מבוגר.

"האיש שהאכיל פרפרים": 26.6, 17:00, אולם רבקה קראון בתיאטרון ירושלים, מחיר כרטיס: 100-120 שקלים "סינ סנגרה": 27.6, 15:00; 28.6, 21:00, אולם רבקה קראון בתיאטרון ירושלים. מחיר כרטיס: 150-180 שקלים

בעקבות מקבת: ליידי טוויסטד

ג'ייסון דנינו הולט, בעברו האפל מנחה בערוץ MTV אירופה, ממשיך לחזק את מעמדו כילד הפלא החדש של הפרינג' המקומי ומביים מחזה בתוך מחזה שבו הגבולות בין מציאות ודמיון הולכים ומטשטשים, ובמהלכו כמה דמויות נשיות מנסות לתעד בצורות שונות יחסים הרסניים עם הגברים בחייהן. בת מנסה לסיים את הקשר המעוות עם אביה, במאית קולנוע אוונגרדית עושה סרט על חייה, במאית תיאטרון מנסה ליצור בתקציב אפסי הצגה חדשה ואיכשהו הכול קורה בהשראת דמותה הטרגית של ליידי מקבת.

30.6, 21:30, תיאטרון ירושלים. מחיר כרטיס: 85 שקלים

קונצרט תיאטרלי: התאומות

השחקנית הדס קלדרון, נכדתו של המשורר האידי חתן פרס ישראל אברהם סוצקבר, חברה לבמאית דורונה בן דור לעיבוד והעלאה בימתית ראשונה לסיפור קצר פרי עטו. הפרויקט מועלה כשילוב של תיאטרון וקונצרט (בניהולו המוזיקלי של גיל שוחט) ובליווי מיצג וידיאו ארט. בבית קפה קטן בתל אביב מגוללת ניצולת שואה בפני משורר את סיפור מותה של אחותה התאומה, כנרית מחוננת שהייתה גם אהובת נעוריו, במחנות ההשמדה. קליל ומבדר זה לא.

5.6, 21:00, תיאטרון ירושלים. מחיר כרטיס: 85 שקלים

דובדבני הדרך: ארץ שיר

כמעט 20 שנה אחרי המופע המצליח משירי המשוררות רחל ולאה גולדברג חוזרת אחינועם ניני לפסטיבל ישראל, מלווה בשותפה הנצחי הגיטריסט גילי דור, ומבצעת כמה מהדובדבנים בקצפת של הזמר העברי הקלאסי. בליווי תזמורת סימפונית היא מעבדת קלאסיקות כמו "יש אי שם", "בראשית", "מקום לדאגה", "היו לילות" ועוד לצד ביצועים עדכניים לשירים מהרפרטואר העצמאי המשובח שלה. למרות הארומה הקלאסית-מעונבת, שירה בציבור בהחלט תתקבל בברכה.

9.6, 20:30; 11.6, 21:30, אולם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים. מחיר כרטיס: 100-190 שקלים

נותנים בארוק: פלורילגיום

"פלורילגיום" (Florilegium) הוא הבולט מבין ההרכבים הקלאסיים מחו"ל שיופיעו בפסטיבל השנה. ההרכב האנגלי מתמחה במוזיקה מתקופת הבארוק, וחבריו מנגנים בכלי תקופה באיכות ביצוע גבוהה מאד.

התוכנית שיבצע ההרכב כוללת יצירות מופת מהבארוק האיטלקי (ויואלדי ופרגולזי), האנגלי (פרסל והנדל) והגרמני (באך). מפרי עטו של באך יבוצע הקונצ'רטו הברנדנבורגי מס' 5, שבו אפשר יהיה לשמוע את מוביל ההרכב, אשלי סלומון, מנגן בחליל בנוסף לניצוח. עוד משל באך תבוצע הקנטטה היפהפייה מס' 82 ("רב לי"). לביצוע היצירות הקוליות תצטרף להרכב זמרת הסופרן ג'יליאן קית'.

5.6, 20:30, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים. מחיר כרטיס: 100-180 שקלים

עם הפוגה: רביעיית האגן וקיריל גרשטיין

רביעיית האגן (Hagen) האוסטרית מציינת השנה 30 שנה להיווסדה, והגעתה לארץ היא חגיגה לאוהבי המוזיקה הקאמרית. הרביעייה כוללת שלושה אחים לבית משפחת האגן (בכינור ראשון, ויולה וצ'לו), ואיתם הכנר ריינר שמידט. הרביעייה נחשבת מהמובילות בתחומה בעולם, ומוכרת היטב מהקלטותיה לחברת "דויטשה גרמופון" היוקרתית.

התוכנית בארץ מגוונת ואטרקטיבית במיוחד: רביעיות מיתרים של היידן, פוגות מתוך "אמנות הפוגה" של באך, רביעייה מהמאה העשרים (ברטוק או שוסטקוביץ'), והשיא - חמישיית הפסנתר הנפלאה של ברהמס, שלביצועה יצטרף להרכב הפסנתרן קיריל גרשטיין (Gerstein). גם גרשטיין מוכר בארץ היטב, בין היתר בזכות הופעותיו בפסטיבל הקאמרי בירושלים.

רביעיית האגן וקיריל גרשטיין. תיאטרון ירושלים, אולם הנרי קראון, 24.6, 20:30. מחיר כרטיס: 100-180 שקלים

מקום לסערה: הירומי אוהרה

למי שרוצה ללכת על בטוח בסעיף הג'אז השנה מומלץ ללכת למופע של המתופף הוותיק בילי קובהאם, שיופיע עם הרכב בן חמישה נגנים. למי שרוצה להמר מומלץ לבדוק את המופע של הירומי אוהרה - פסנתרנית ילידת יפן, בת 32, שמתגוררת בארה"ב כבר שנים ארוכות.

למה להמר? כי מצד אחד, אוהרה היא פסנתרנית אנרגטית, וירטואוזית ומוזיקלית להפליא. מצד שני, שפת הגוף שלה מוגזמת ורגשנית. גם המוזיקה שהיא עושה יפה, אך נוגעת לעיתים בקיטש.

בארץ תבצע אוהרה את המופע החדש שלה, Place to Be. זהו מופע סולו, שבו היא מראה את יכולותיה ליד הפסנתר. כדי להתרשם אם ההימור הזה מתאים לכם נסו ביו-טיוב את הצירוף Hiromi Uehara, וצפו בכמה קטעים מייצגים.

31.5, 21:00, תיאטרון ירושלים, אולם שרובר. מחיר כרטיס: 100-230 שקלים

הנסיכה מישראל: יסמין לוי מארחת את יאניס קוציראס

יסמין לוי היא הנסיכה הישראלית של קטגוריית "מוזיקת העולם". היא התחילה את דרכה כזמרת לדינו, שביצעה את השירים המסורתיים עם טוויסט בועט שבא ישר מהלב ומהבטן. זה עבד: תוך שנים ספורות היא הפכה לאחת הזמרות האתניות המבוקשות בעולם.

מאוחר יותר התנסתה לוי גם בשירת פלמנקו, שלטעמי נשמעה הרבה פחות מוצלחת. למרבה השמחה, בשנים האחרונות היא חוזרת לשורשים - שירי לדינו בביצוע אישי. גם המופע שלה בפסטיבל ישראל יהיה מבוסס על רפרטואר זה.

אורח מיוחד במופע יהיה יאניס קוציראס (Giannis Kotsiras), מהחשובים בזמרי הדור הצעיר ביוון. את השניים ילוו להקתה המצוינת של לוי ונגנים אורחים.

28.6, 21:30, הרציף, מתחם הרכבת הישנה. מחיר כרטיס: 140-210 שקלים

געגועים מענגים: אנטוניו זמבוג'ו במופע פאדו

אנטוניו זמבוג'ו נחשב לאחד המובילים שבזמרי הדור הצעיר של שירת הפאדו בפורטוגל. הפאדו (Fado) עוסק בגעגועים וכאב, ובביצוע טוב יכול לרגש עד דמעות.

הופעה זו במסגרת פסטיבל ישראל תהיה הופעתו הראשונה של זמבוג'ו בארץ. המופע מבוסס על אלבומו החדש, Guia, שמנסה לשלב בין פאדו מסורתי לבין השפעות מודרניות כמו ג'אז ובוסה-נובה. זמבוג'ו יופיע בשירה ונגינה בגיטרה קלאסית, וילווו אותו שלושה נגנים במגוון גיטרות.

לאוהבי פאדו, המופע מומלץ בחום. למי שלא מכיר את הסגנון, מומלץ לדגום מראש ביו-טיוב את הצירוף Zambujo Antonio יחד עם שם המופע (Guia) כדי לבדוק את ההתאמה לטעם האישי.

8.6, 22:00, אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים. מחיר כרטיס: 120-140 שקלים