זעם ברשות המים על היו"ר לשעבר שבישר על סוף המשבר

הרשות: "אורי שני מנסה לנכס לעצמו הישגים בתחום המים בתקופה שכיהן בתפקיד, אך הוא גרם לנו נזק אדיר בכמה מישורים"

שלושה חודשים אחרי שפרש מתפקידו כיו"ר רשות המים, הודיע שלשום (ד') פרופ' אורי שני על סוף משבר המים בישראל ועורר את זעמם של בכירי הרשות. לטענת שני, הרחבת ההתפלה של מים ים, לצד הגשמים שירדו בחורף האחרון, הרחיקו את ישראל מסכנה ממשית של קשיים בהספקת המים לציבור בשל מחסור.

שני הצהיר כי ישראל נחלצה מהמשבר החמור, ואף העריך כי נוכל לשוב ולהשקות גינות ושהמדרגה השלישית בתעריפי המים, שנועדה להחליף את מס הבצורת, לא תמומש.

בדרך לטווח השחור

ברשות המים התקשו לשאוב עידוד מדבריו של היו"ר לשעבר. "אנחנו אמנם בכיוון הנכון לטיפול בבעיה, אבל אנחנו עדיין בעיצומו של משבר חריף ורציני. כבר בקיץ הקרוב אנחנו חוזרים ויורדים מתחת לקווים האדומים התחתונים בשלוש מקורות המים העיקריים שלנו ונהיה כבר בטווח השחור. ישראל תלויה מאוד בכמות הממטרים של החורף הבא", נמסר מרשות המים.

ברשות מוסיפים כי החורף האחרון היה גשום והתקרב לממוצע השנתי, אך הוא בא אחרי שש עונות שחונות. בגין הבצורת הזו חסרים למשק המים כמיליארד קוב. "חייבים להמשיך לפעול במלוא התנופה כדי להקים מכוני התפלה נוספים ולהקפיד על המשך החיסכון במשק המים", אמרו ברשות.

בכירים ברשות המים ביקרו בחריפות את פרופ' שני. "הוא מנסה לנכס לעצמו הישגים בתחום המים בתקופה שכיהן בתפקיד, אך הוא גרם לנו נזק אדיר בכמה מישורים: משרד האוצר עלול להפסיק מימון של תוכניות פיתוח למתקני התפלה, וגם הציבור יחזור להתנהג בצורה בזבזנית, אחרי שהשקענו הון בחינוכו למשמעת מים. זה נזק בכל קנה מידה והכל כדי ששני יוכל להציג קבלות. יש כאן אנשים ששמעו את הדברים וחטפו הלם. איך הוא בכלל מייצג את עמדת הרשות וקובע שלא יהיו התייקרויות?", אמר גורם בכיר בשיחה עם "גלובס".

יש שיפור בעירבון מוגבל

פרופ' שני בתגובה: "התכוונתי בדברי לכך שיצאנו מהסכנה שלא נוכל לספק מים לציבור ובארבע השנים האחרונות, הסכנה הזו הייתה אמיתית, אקוטית ורצינית. סכנה הזו נגמרה, אך בעירבון מוגבל. אם יפלו טילים על מתקני התפלה, או אם תהיה בצורת קשה, נחזור למצב הזה. המצב עדיין לא טוב. אם משרד האוצר יעצור תקציבים בגלל שחל שיפור - זה יהיה נורא".

במענה על השאלה מדוע הצהיר על סוף המשבר, אמר: "לא יזמתי את זה. שאלו אותי אם המשבר נגמר ופשוט עניתי. אני מבין את הבעייתיות בהודעה כזו כשאנחנו בין הקו האדום לקו השחור. אני לגמרי בעד רשות המים ואוהב אותה וכשהיא תחליט שהמשבר נגמר, שתודיע בעצמה".