צפו: התפרצות הר הגעש - נסגר שדה התעופה באיסלנד

(עדכון) - ביממה האחרונה התפרץ הר הגעש גרימסבותן באיסלנד ובעולם התעופה חשש כבד שהאפר יביא לשיבושים בטיסות ■ "אנחנו מצפים שענן האפר יגיע למרחב האווירי של נורווגיה במהלך הלילה"

הר הגעש הפעיל ביותר באיסלנד החל להתפרץ ביממה האחרונה והביא לסגירתו של נמל התעופה הבינלאומי באיסלנד. כך דווח בסוכנות הידיעות בלומברג. נזכיר כי מדובר בהתפרצות השנייה ב-13 חודשים שגורמת לשיבושים בטיסות בשמי אירופה. נציין כי בשלב זה לא ידוע על נפגעים או על נזק.

מדובר בהר הגעש גרימסובותן, הפעיל ביותר באי. התפרצותו האחרונה הביאה להתפרצות של חלקיקים מההר לגובה של יותר מ-17 קילומטרים. בעולם התעופה והתיירות חוששים שהעשן והאפר הרב יביאו לכאוס שנגרם לפני קצת יותר משנה כתוצאה מהתפרצות הר געש אחר במדינה, מה שהוביל לשיתוק רבים משדות התעופה באירופה לימים רבים.

"אנחנו מצפים שענן האפר יגיע למרחב האווירי של נורווגיה במהלך הלילה", אמר ג'נס פטרדואסטד, האחראי על מרכזי השליטה בשדה התעופה בנורווגיה. שינויים בקצב ההתפרצות וכיווני האוויר עלולים להוביל לאיום על מערך התעופה האירופי.

נזכיר כי התפרצות הר הגעש באיסלנד בחודש מארס 2010 גרמה למשבר חמור שנמשך מספר שבועות, לאחר שיצרה ענן אפר וולקני אימתני שהתפזר מעל צפון אירופה. שדות תעופה רבים באירופה נסגרו לחלוטין, וטיסות רבות בוטלו או נדחו בעקבות ההתפרצות במדינות נוספות בסביבתה של איסלנד. גם טיסות רבות מישראל לאירופה בוטלו באותה התקופה.

הלבה שפרצה מההר המיסה את הקרחונים שמצפים אותו, אך ההפרעה העיקרית נוצרה בעקבות האפר שנפלט והפך לענן אבק גדול, ששיבש את הראות בטווח של עשרות ואף מאות קילומטרים ממקום ההתפרצות.