הראל פיננסים נקנסה על אי-עמידה בחוק איסור הלבנת הון

בעקבות ממצאי ביקורת שערכה רשות ני"ע נקנסה הראל פיננסים בסכום של 150 אלף שקל ■ בשנת 2006 בוצעו העברות כספים לצד ג' מחשבונו של לקוח החברה - אך לא דווחו

רשות ניירות ערך מדווחת היום (ב') כי בעקבות ממצאי ביקורת שערכה הרשות נקנסה חברת הראל פיננסים בסכום של 150 אלף שקל על אי-עמידה בהוראות חוק איסור הלבנת הון.

העיצום הכספי הוטל לאחר שביקורת שביצעה הרשות במהלך החודשים נובמבר 2009 עד מאי 2010 הראתה כי החברה לא עמדה בהוראות חוק איסור הלבנת הון וצו איסור הלבנת הון בנושא חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של חבר בורסה.

הממצא העיקרי של הביקורת היה מקרה של אי-דיווח על פעולה בלתי רגילה לרשות איסור הלבנת הון, שאותו ראתה הוועדה בחומרה. בשנת 2006 בוצעו העברות כספים לצד ג' מחשבונו של לקוח החברה, פעולות שעליהן יש לדווח לרשות איסור הלבנת הון, אך החברה לא דיווחה עליהן. כמו כן, במהלך הביקורת נמצאו הפרות של חובות הזיהוי הקבועות בהוראות לפי חוק איסור הלבנת הון.

טענות החברה הובאו בפני ועדת עיצום כספי של הרשות, ונציגיה הופיעו בפני הוועדה. לאחר שמיעת כל החומר בנושא, החליטה הוועדה כאמור להטיל את הקנס.

בהחלטת הוועדה נאמר כי "חובות הזיהוי, הרישום והדיווח הינן מהותיות ביותר לצורך יישום הוראות החוק ולאיתור ואכיפה כנגד פעילות הלבנת הון וכנגד הפשיעה המאורגנת, שכן אלה הם הכלים העומדים בידי הרשויות לבקר את הפעילות הפיננסית המתבצעת אצל נותני שירותים פיננסיים בכלל, ובמקרה הנדון של חבר הבורסה, ולהתחקות אחר פעילות של הלבנת הון. משהפר חבר הבורסה הוראות אלה, סיכל למעשה את היכולת לבקר ולפקח את הפעילות הפיננסית המתבצעת בעסקו".

יחד עם זאת, הוועדה התחשבה בהיקף הנמוך של ההפרות בתחום זיהוי הלקוחות ביחס למספר התיקים שנבדקו ובפעולות בהן נוקטת החברה לצורך יישום הוראות החוק והצו במהלך העסקים השוטף, לרבות קיום הדרכות לעובדים בנושא איסור הלבנת הון, חידוש נהלים, קביעת רשימה של "דגלים אדומים" במטרה להטמיע את נושא הדיווחים בקרב עובדי החברה, בתיקון הליקויים שהועלו בדוח הביקורת וכן בשיתוף-הפעולה לו זכו המבקרים בעת ביצוע הביקורת.

לפיכך החליטה הוועדה להטיל עיצום כספי רק בנוגע להפרה החמורה של חובת הדיווח לרשות לאיסור הלבנת הון לפי סעיף 9 לצו.

בהתאם לתקנות איסור הלבנת הון (עיצום כספי), מועברים כספי הקנסות שגובה הרשות בשל הפרות דיני איסור הלבנת הון לקרן החילוט המיועדת למלחמה בסמים ובהלבנת הון.

מהראל נמסר בתגובה: "כפי שמצאה לנכון הרשות לציין, מדובר על תקלה טכנית בודדת מתוך אלפי פעולות שנבדקו על פני 6 שנים. מערכות הבקרה והמיכון של הראל פיננסים כיום מונעות הישנות תקלה טכנית מסוג זה, וכדברי הרשות - הראל פיננסים נוקטת בכל הפעולות הנדרשות לצורך יישום הוראות החוק".