פשרה בתביעה הייצוגית נגד הבנקים: ישלמו 23 מיליון שקל

14 שנה לאחר שהוגשה התביעה בטענה כי הבנקים פעלו בניגוד לדין כשערכו ביטוחים ללווי משכנתאות, הוסכם: הבנקים יתרמו 20 מיליון שקל לעמותות וישלמו 3 מיליון שקל לתובעים

14 שנה אחרי שהוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הבנקים, בטענה כי פעלו בניגוד לדין כסוכני ביטוח וגבו עמלות שלא כדין, הודיעו היום (ב') הבנקים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כי הגיעו להסדר פשרה עם התובעים הייצוגיים, בעקבות הליך גישור שנערך בפני המשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר, תיאודור אור.

בבקשה לאישור הסדר הפשרה, שהוגשה על-ידי עו"ד גד טיכו ממשרד כספי ושות', שייצג את בנק מזרחי-טפחות, עולה כי לפי ההסדר, יעבירו בנק הפועלים, הבנק הבינלאומי, בנק לאומי למשכנתאות, בנק מזרחי-טפחות ובנק ירושלים תרומה בסך כולל של כ-20 מיליון שקלים לעמותות נבחרות, ובנוסף ישלמו לתובעים הייצוגיים הוצאות משפט בסך של 3 מיליון שקל.

במסגרת ההסדר תסולק גם תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברות הביטוח כלל ומגדל, באותו עניין.

"הסכם מוצלח"

הסדר הפשרה מביא לסיומה תביעה ייצוגית שהוגשה עוד בשנת 1997, בטענה כי הבנקים למשכנתאות לא נתנו גילוי מלא ונאות לכך שהינן מעורבות בביטוחים שנערכים ללווי משכנתאות, וכי היה אסור עליהם לעסוק בתחום זה כלל.

העיסוק בנושא הוסדר באופן פורמלי כבר לפני שנים רבות, ונקבע בצורה מפורשת גם על-ידי בית המשפט העליון כי אין כל פסול שהבנקים יהיו מעורבים בעריכת הביטוחים ללווים, וכי הדבר אפילו מקל על הלווים המעוניינים בכך ומפשט עבורם הליכי נטילת המשכנתא.

עם הגשת הסדר הפשרה לבית המשפט מסר עו"ד גד טיכו כי "מדובר בהסכם מוצלח לכל הצדדים, כאשר סכום כספי לא מבוטל מגיע לעמותות הנותנות שירות חשוב לציבור, וזאת במקום המשך התדיינות בהליכי-סרק של שנים ארוכות ובעלויות כבדות לבנקים".

התובעים הייצוגיים, עו"ד גיל פלד, אסתר דוד, משה בצר ונעמה אדר, יוצגו בידי עורכי הדין אורי שטנדל ויובל שטנדל.