"המערכת הפיננסית עדיין יכולה לקרוס כפי שקרה ב-2008"

דבריו של פרופסור ג'ון קופי בכנס של הקריה האקדמית אונו ■ קופי: "הבנקים ממשיכים לקבל אשראי זול מתוך הנחה שהבנקים גדולים מכדי ליפול, ושהממשלה תציל אותם"

"הרגולציה בארה"ב ובעולם עוד לא פתרה את החשיפה לסיכון סיסטמי של המערכת הפיננסית", אמר פרופסור ג'ון קופי מאוניברסיטת קולומביה. "המערכת עדיין יכולה לחוות קריסה כפי שקרה בשנת 2008".

קופי אמר את הדברים בכנס המשותף של הקריה האקדמית אונו ואוניברסיטת קולומביה, בו השתתפו גם יו"ר הרשות לניירות ערך פרופסור שמעון האוזר, פרופסור זוהר גושן ומומחים נוספים.

"הבנקים ממשיכים עדיין לקבל אשראי זול המתבסס על העובדה שהבנקים גדולים מכדי ליפול והממשלה תציל אותם", דברי קופי, המווה אחד המומחים המובילים בעולם לדיני ניירות ערך ורגולציה פיננסית. קופי הוסיף כי "גם הרגולטורים טרם הציבו פיקוח אפקטיבי על שכר הבכירים הגורם למנהלים לגלגל סיכונים של המערכת הפיננסית אל המדינה".

עוד התארח בכנס פרופסור רון גילסון, מאוניברסיטת קולומביה וסטנפורד, מומחה לממשל תאגידי. "בעלי שליטה יוצרים חשש לפגיעה בבעלי מניות המיעוט או לפגיעה בצמיחה במשק. עדיף לפקח באפקטיביות על עסקאות הנעשות תוך ניגוד עניינים, מלנסות לפקח על מבני האחזקות של בעלי השליטה", לדבריו.

"כדי להצדיק התערבות חזקה יותר בפעילות של בעלי שליטה, צריך להוכיח קיומה של פגיעה בכלכלה או בצמיחה. צריך להראות למעשה שבעלי השליטה אינם מנסים למקסם את התשואה על השקעתם אלא משהו אחר". גילסון הוסיף כי הממצאים מראים "שדור שני ושלישי של משפחות שליטה אכן מניבים תשואה נחותה יותר, אך הממצאים מראים גם שעל פני זמן משפחות השליטה מתפרקות מעצמן".