מוטי זיסר נחשף

זיסר הצליח לשמור עד היום על תדמית המצליחן, אך השבוע התגלה שאין זה המצב

שבוע לא קל עבר על היזם מוטי זיסר, שעל ראשו הונחו בעבר כתרים לאור פרויקטים מוצלחים שהקים במזרח אירופה. התשואות שזיסר השיג באמצעות חברת אלביט הדמיה שבשליטתו היו מדהימות, והחברה נסחרה בשיאה לפי שווי של 5.9 מיליארד שקל.

זיסר - שלא מיהר להחזיר חוב של יותר ממיליארד שקל לבנק הפועלים, ונכנס להשקעות בהודו, בארה"ב ובאופנה (GAP) - אמר בזמנו: "נשכפל את המודל של אלביט בהודו". אלא שהמציאות טפחה על פניו.

עם הפסדי ענק של מאות מיליוני שקלים בשנה, ותזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת, שווי החברה נחתך בכמעט 90%. בעוד מניית אלביט הדמיה נרמסה, סדרות האג"ח הצליחו עד לפני שבוע לשמור על יציבות הודות לקופת המזומנים הגדולה של החברה.

את כדור השלג האדום החל לגלגל בית השקעות - לפני כשבועיים התכנסה כהרגלה ועדת ההשקעות של פסגות, ואחת ההנחיות שיצאה משם הייתה למכור את כל האג"ח של אלביט כמעט בכל מחיר. מדובר אמנם בכ-20 מיליון שקל בלבד, אך ההיצע הגדול ש"נזרק" בבת-אחת לשוק הפיל את מחירי האג"ח, וההיסטריה התחילה.

המשקיעים התעוררו והחלו לבדוק אם החברה תוכל להחזיר חובות (במאוחד) של 8.5 מיליארד שקל, מתוך זה 2.6 מיליארד שקל (ע.נ.) למחזיקי האג"ח. מתברר, שזאת משימה לא פשוטה כאשר מרבית הפעילויות של אלביט מפסידות, ולזיסר אין היום אפשרות סבירה לגייס כסף. לזיסר, בניגוד לבעלי שליטה אחרים שנקלעו למשבר, כנראה אין את הכסף להביא מהבית.

זיסר הצליח לשמור עד היום על תדמית המצליחן, אך בתחילת השבוע נחשף שהוא מסובך עד צוואר עם חוב ענק של מיליארד שקל לבנק הפועלים, והוא לא פרע את אחד מתשלומי הקרן בתחילת השנה.

כלפי חוץ זיסר התמיד לשדר "עסקים כרגיל" וגם בשיא המשבר הוא תכנן השקעות ענק חדשות, והבטיח תשואות מדהימות. כעת מסתבר שהמלך אולי בכלל עירום.