השקל בכוננות ספיגה

למה מחכה סטנלי פישר: לאפקט יולי בעקבות רגולציית זרים, לספטמבר המדיני הקרב ובא?

סדרת נתונים חלשים שפורסמו לאחרונה בארה"ב, הגבירה את החשש שהתאוששות הכלכלה האמריקאית איטית מהרצוי. הספקולציה שהנה או טו טו יוצאת לדרך תכנית הרחבה כמותית נוספת-QE3 לא אחרה להגיע וגררה כמובן התאוששות מרשימה במחיר הסחורות, בשווקי המניות ובכל מטבע שאינו דולר.

לא ברור כיצד מתיישבים הנתונים הלא מחמיאים עם הזחיחות שהופגנה בפגישת ראשי מדינות G8 בסוף השבוע בדוביל, צרפת. כנראה שאווירת העושר של עיירת הקיט המקסימה השפיעה על הדוברים שנטו לצבוע את המציאות בוורוד אופנתי. הגדיל לעשות הנשיא אובאמה, כנראה בהשפעת פגישתו עם נתניהו שלנו, שהבטיח תכנית ברורה ומוגדרת לצמצום הגירעון האמריקאי המפלצתי.איך ומה בדיוק הוא מתכוון לעשות לא בדיוק דיברו שם ועל כך נאמר: המיקרופון סובל הכול.

לעומתו, שר האוצר שלו גייתנר ממשיך לשחק את המשחק הכפול ולאחר שהבטיח לנו שהאינטרס של ארה"ב הוא דולר חזק, הוא יוצא כנגד "כוחות האופל" שמאיימים על כלכלת העולם. מי הם אותם כוחות האופל? נשאל גייתנר שכמובן התחמק וענה תשובה דיפלומטית- אלו שמנסים למנוע מאיתנו את הידוק הרגולציה. כמה אירוני שבדיוק באותו שבוע מסתבר לעולם כי הפד חילק בזמן המשבר כמה מנות אשראי בגובה 30 מיליארד דולר כל אחת מתוך תכנית החירום בריבית 0 לכמה שמות המוכרים גם לנו - גולדמאן זאקס, רויאל בנק אוף סקוטלנד וקרדיט סוויס מבלי שהקונגרס או הציבור ידע על כך. מעניין כמה כסף המשיך הפד לחלק אחר כך ולמה יש לי הרגשה שחלק מהכסף הזה נמצא כאן בישראל?

השווקים, כך נראה בסוף השבוע, מאמינים יותר לספקולציות מאשר למנהיגים. הדולר נחלש, מחירי הסחורות שבים ומתחזקים והבורסות מתעלמות מהבעיות ונצבעות בירוק.אולם כש-QE3 בפתח נכנסת הכלכלה הריאלית לכוננות ספיגה.

בשוויץ,שעוצמת המטבע המקומי שלה שוברת שיאים חדשים מדי יום, מתכוננים לנפילה ביצוא ולעונת סקי שנייה ברצף בה יביטו בקנאה על אתרי הסקי המתחרים בצרפת,אוסטריה ואיטליה, שיהיו זולים משמעותית וימשכו את רוב קהל חובבי הסקי.

ביפן שנעזרה לא מזמן בהתערבות מתואמת ראשונה מזה עשור של הבנקים המרכזיים לטובת המטבע שלה נכנסים לכוננות ספיגה. לראשונה מזה שנים רבות סובלת יפן מגרעון מסחרי. נכון שלאסונות שפקדו אותה יש משקל רב בכך, אולם היין המתחזק שבסוף השבוע שוב איים לפרוץ את סף 80 יין לדולר, לא מוסיף ליפנים בריאות.

גם מדינות השווקים המתעוררים לא ישבעו נחת. שילוב של גל נוסף של כסף חם שיזרום אליהן ומחירי סחורות מאמירים הם לא בדיוק המתכון לשגשוג כלכלי. לפחות את זה ראו ראשי ה-G8 כאיום אבל מה הם עומדים לעשות בנדון לא שמענו.

גם ישראל לא תשבע נחת. פישר הפתיע רבים בשבוע שעבר באומרו שאין כלכלה חזקה עם מטבע חלש. טעות מר פישר! יש כלכלה כזאת וקוראים לה סין. כלכלה מאד חזקה שלא נותנת לכוחות האופל להשתעשע עם המטבע שלה. משום מה נראה כי בכל פעם שסל המטבעות מצליח להתאושש,באים פישר או מי מבכיריו ובועטים בדלי החלב.

הכותרות הבליטו באופן טבעי את דבריו בזכות הכלכלה החזקה והיצוא החזק למרות עוצמת השקל.את שתי המילים החשובות בדבריו - לעת עתה,אף אחד לא טרח להבליט. פישר יודע היטב מה המשמעות של יצוא בשער 3.5 שקלים לדולר לעומת יצוא בשער 3.2.

לצערנו ישנן כבר אינדיקציות לפגיעה של השקל החזק בצמיחה וביצוא. הצמיחה נמוכה מההערכות, הגירעון המסחרי מתרחב לשיא חדש ונתונים ראשונים מצביעים על גידול תפוקת חברות התעשייה הישראליות בחו"ל, מה שאומר שנהיה זול יותר לייצר בחו"ל מאשר בארץ.בנוסף אנו שומעים יותר ויותר לאחרונה על מפעלים ישראליים שמעדיפים יבוא שהפך זול יותר ביחס למוצר מקומי.

אז למה מחכה פישר? האם הוא מחכה לאפקט יולי, מועד כניסת הרגולציה על הזרים לתוקף? האם הוא ממתין לאפקט ספטמבר בזירה המדינית? או שאולי באמתחתו ובאמתחת האוצר הפתעות חדשות שישנו את כללי המשחק. ימים יגידו. בינתיים ייכנס גם השקל שלנו לכוננות ספיגה.

יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.