הערכות: אין מנוס מפסילת בצלאל כזוכה במכרז הסלולר

ביום חמישי התמהמה בצלאל בהגשת הערבות שהתחייב לה כשזכה במכרז הסלולר, וזאת כי התקשה להציג בטוחות ■ בצלאל ביקש ארכה של שבוע - ומחר יוחלט אם יקבל אותה

קבוצת "מרתון" שבבעלות חזי בצלאל עוסקת בקדחתנות מאז סוף השבוע בניסיונות לארגן את הבטוחות שדורש בנק דיסקונט כתנאי להעמדת הערבות במסגרת המחויבות שלקח על עצמו בצלאל ב-11 באפריל, עם הגשת ההצעה הזוכה במכרז הסלולר.

ועדת המכרזים תתכנס מחר (ב') לדיון בשאלה האם להיענות לבקשתו של חזי בצלאל לארכה בת שבוע להגשת הערבות, או לפסול את זכייתו במכרז. הדיון שהיה אמור להתקיים היום לא יתקיים בשל בעיות בלוחות הזמנים של חברי הוועדה.

על פי הערכות, אם בצלאל לא יפקיד היום את הערבות, הסיכוי שתינתן לו ארכה נמוך מאד, אם כי הוא קיים. הנטייה בקרב ועדת המכרזים של משרד האוצר היא לפסול את ההצעה של בצלאל ולהכריז על זכייתה של קבוצת סלקט, שהייתה השלישית במרוץ במכרז, כעל הזוכה השנייה במקומו, לצד מירס שבבעלות פטריק דרהי.

דירקטוריון בנק דיסקונט אישר ביום שני שעבר את מתן הערבות לבצלאל אם יעמוד בתנאים שדרש. בניגוד לכל ההערכות שמסתובבות בשוק התקשורת, הבנק לא החמיר את הדרישות מבצלאל בשבוע האחרון והתנאים היו ידועים וברורים, ולכן לבצלאל גם אין טענות כלפי דיסקונט שנהג איתו בצורה הוגנת ושקופה. למעשה, מבחינת הבנק הערבות מוכנה ומופקדת בכספת, אלא שבצלאל לא המציא את כל האישורים שנדרש להם מבחינת אחד הבנקים שאיתם הוא עובד בחו"ל. בהיבט הזה דיסקונט אינו יכול לחרוג או לשנות משהו מתנאי הערבות, שכן הם נקבעו על ידי דירקטוריון החברה.

הבעיה באי העמדת הערבות מקורה בטעויות שנעשו בקבוצה של חזי ובהיערכות פנימית לקויה. הקבוצה עדיין מנסה לשכנע את משרד התקשורת שהיא רצינית ומתכוונת לעמוד במחויבויותיה, ואולם בתוך הקבוצה יודעים היטב שגם למשרד התקשורת ולוועדת המכרזים לא יוכלו לבוא בטענות אם יוחלט לפסול את זכייתה.

דרמה בסוף השבוע

בצלאל אמור היה להגיש את הערבות ביום חמישי האחרון, וכפי שנחשף ב"גלובס", הוא קבע עם משרד התקשורת פגישה בשעה 17:00. אלא שאז הוא הודיע שלא יגיע בשעה 17:00 - והדרמה החלה. במשרד התקשורת החלו להריח שמשהו לא בסדר, כאשר נעשה ניסיון לדחות את הפגישה לשעה 19:00 ובצלאל הודיע שגם בשעה הזאת הוא לא יוכל להגיע, אלא רק למחרת.

על פי תקנות המכרז, בצלאל יכל להציג את הערבות עד יום שישי בחצות, ואולם הוא לא הצליח לעמוד גם בכך. מה שקרה הוא שעורך דינו, יורם בונן, שלח לוועדה מכתב שבו הסביר כי בשל קשיים טכניים החברה מבקשת ארכה של שבוע ימים.

כאמור, מחר תדון ועדת המכרזים בסיכוייו של בצלאל להעמיד את הערבות ובשאלה האם להיענות לבקשתו לארכה, כאשר הנטייה היא לא להיענות לה. החלטה סופית בכל מקרה תתקבל לאחר שהוועדה תיוועץ ותשוחח עם "מרתון" במטרה להבין היכן היא עומדת.

בכל מקרה, עצם העובדה שבצלאל הפקיד 10 מיליון שקל ערבות, בזמן שהוא כבר יודע שיש לו בעיה בהצגת הערבות הגדולה בגובה 710 מיליון שקל, מעידה על כך שהוא רציני בכוונותיו, שכן אותם 10 מיליון שקל מחולטים אוטומטית ואינם מושבים לו במקרה שבו אינו מציג את הערבות הגדולה ונפסל. עניין זה נזקף לזכותו בוועדה, אך עם זאת, חבריה חוששים מאוד לתת לו ארכה, משום שאם הוא לא יעמיד את הערבות במועד החדש, הוועדה תתבזה בצורה קשה.

נזכיר שהתנאים להשתתפות במכרז היו הון עצמי של 200 מיליון שקל ו-300 מיליון שקל מכירות שנתיות בתחום התקשורת.

כשהציגו המתמודדים במסגרת המכרז את התוכנית העסקית שלהם, שני נתונים אלה לא שוקללו ביחד עם גובה ההצעה שהוגשה, כך שהעובדה שזכייתו של בצלאל אושרה כאשר הוא מתחייב לסכום של 710 מיליון שקל, הייתה צריכה להדליק נורת אזהרה כלשהי, גם אם מבחינה משפטית אין מנוס מלאשר את זכייתו.