צונאמי של חדשות רעות: פיץ' חותכת תחזית החוב של יפן

סוכנות הדירוג פיץ' הורידה ביום ו' האחרון את תחזית דירוג החוב של יפן ל"שלילי" מ"יציב" ■ החוב הממשלתי היפני היווה 210% מהתוצר הלאומי גולמי בסוף שנת 2010

סוכנות הדירוג פיץ' הורידה ביום ו' האחרון את תחזית דירוג החוב של יפן ל"שלילי" מ"יציב", על רקע הנזקים שספגה כלכלתה המקומית ברקע אסון רעידת האדמה שפקד המדינה, ב-11 במארס. בנוסף, ציינו בפיץ' כי הורדת הדירוג מתבצעת על רקע הצורך בביצוע שינויים מבניים מרחיקי לכת במשק היפני, אשר יהיו קשים להשגה לאור המבנה הפוליטי הנוכחי במדינה.

האנליסטים בפיץ' ציינו כי גידול בחוב הממשלתי, היעדר מדיניות אגרסיבית ותקיפה בהתמודדות עם בעיית הריבוי הטבעי ביפן, כמו גם חוסר הוודאות סביב העלויות הכספיות של המאמצים לשיקום כלכלת יפן מאסון הצונאמי - כל אלה מובילים להורדת התחזית.

בפיץ' ממשיכים להחזיק בדירוג "AA" לאשראי היפני לטווח הארוך, אולם האנליסטים בסוכנות ציינו את העובדה כי החוב הממשלתי היפני היווה 210% התמ"ג בסוף שנת 2010, היחס הגבוה ביותר המצוי במדינות אותן מדרגת פיץ'.

האנליסטים בפיץ' מסרו כי היחס בין החוב של יפן לתוצר הלאומי גולמי צפוי לעלות ב-56% מסוף 2007 ועד סוף שנת 2012, היחס הגרוע ביותר שמציגה מדינה אחריה עוקבת הסוכנות, פרט לכלכלותיהן הנחשלות של יוון ואיסלנד.

הפגישה הקשה בכלכלת יפן מתרחשת על רקע אסון רעידת האדמה והצונאמי שפקדו המדינה ב-11 במארס השנה, תוך גרימת הרס רב ופגיעה בתחנת הכח הגרעינית בפוקושימה, במסגרת האסון הגרעיני שהוכרז כקשה ביותר מאז אסון צ'רנוביל, ב-1986. נציין כי בעקבות האירועים האחרונים, גם סוכנות הדירוג S&P והבנק המרכזי ביפן הורידו את תחזיות הצמיחה ודירוג האשראי של כלכלת יפן.