שכר הדירה לא חייב לעלות

מחיר הדירות יהיו אג'נדה מרכזית בבחירות, ונתניהו חושש להגיע לשם עם בועה מפוצצת

כולם בישראל רואים את הצעדים שנקטו באחרונה בנק ישראל, האוצר, משרד השיכון וראש הממשלה - בל נשכח את הסופרטאנקר שהבטיח לנו. לכול הצעדים מטרה אחת: לעצור את טירוף המחירים בשוק הנדל"ן.

אני טוען הרבה זמן שמי שעיניו בראשו ולא ממש חייב, כדאי שימתין למחירי הדירות שירדו. מחירי הדירות יהיו אג'נדה מרכזית בבחירות הבאות. נתניהו יודע שאם יגיע לבחירות עם בועה מפוצצת ושוק דיור במחירים שפויים, ישתפרו סיכוייו להיבחר באופן משמעותי. לכן הוא מגייס בולדוזר וסופרטאנקר ופטיש חמש קילו ובתרמיל גם פטיש עשר קילו והאמינו לי - יש גם גרזן.

צעדים רבים ננקטו. לחלקם, כמו הריבית, השפעה מיידית, השפעת האחרים תורגש בהמשך. חסרים עדיין צעדים נוספים שישפיעו על ההיצע כמו שחרור קרקעות וסנקציות על קבלנים שלא בונים על קרקעות שרכשו ואושרו לבניה (ולחילופין -תמריצים למי שיאיצו).

אין ספק שלצעדים שננקטו כבר יש השפעה בשטח והם באים לידי ביטוי בירידה משמעותית בנכונות הקונים לקנות ברמת המחירים הנוכחית ובלחץ הרב שנוצר אצל הקבלנים ובסביבתם.

עד כה התאפיינו תגובות הגורמים האינטרסנטיים ביחס של ביטול לגבי כל צעד שננקט - "זה לא יעזור" ו"זה לא יעצור". בשבוע האחרון אנו עדים להסטת האש למוקד חדש: מחיר השכירות. תרגיל יחצ"ני חכם שנועד לאיים על בנק ישראל והממשלה מפני התפרצות האינפלציה כתוצאה מעליית מחירי שכר הדירה שכידוע מהווים משקל משמעותי במדד המחירים לצרכן.

ברור לכל בר דעת שהצעדים שננקטו כבר מתחילים לתת את אותותיהם. פה ושם עדיין מצליחים מוכרים לקבל מחיר מופקע עבור נכסיהם, בעיקר ממי שמאמינים שמחירי הדיור רק עולים, אולם גם הקבלנים וגם מוכרי הדירות כבר מבינים שעל מנת למכור עכשיו, יש להוריד במחיר.

הנה הסיבות שבגללן לדעתי אין סיכוי של ממש שמחירי השכירות יעלו באופן משמעותי, אם בכלל.

  1. רוב השוכרים חיים תחת מגבלת תקציב משמעותית. הם לא חשים בעליה ברמת החיים. המעבר מחוזים דולריים לשקליים מתח עד לקצה את יכולתם לעמוד ברמת המחירים הנוכחית. עליית מחירים נוספת תאלץ את רובם לתור אחר אלטרנטיבות זולות יותר כי פשוט לא יהיה ביכולתם לעמוד בתשלום. הם יתפשרו על גודל, איכות ומיקום אבל לא ישלמו יותר.
  2. אם משקיעם יזדרזו למכור דירות להשקעה על מנת ליהנות מפירות צעדי האוצר האחרונים מי יקנה את הדירות? או משקיעים אחרים שירכשו אותן במחיר נמוך יותר ויוכלו כתוצאה מכך להשכירן ללא העלאת מחיר או שוכרים לשעבר שירידת המחיר מאפשרת להם לעבור משכירות לרכישה ואז על דירה שנרכשת יש דירה מושכרת שמתפנה. כמו כן סביר מאד שירידת מחירי הדירות תגדיל את הביקוש לרכישה על חשבון הביקוש לשכירות.
  3. החשש מתחתית כפולה בכלכלה העולמית או לכל הפחות מהאטה חריפה בצמיחה הולך וגובר וכבר אי אפשר לראות תרחיש כזה בהסתברות נמוכה. במקרה כזה תוחרף מגמת הירידה במחירי הדיור ויחד עימה סביר מאד שנראה גם ירידה במחירי שכר הדירה.
  4. השנה אנו מתבשרים על גידול משמעותי בהתחלות הבניה. יחד עם הקיטון בביקוש לדירות להשקעה ייווצר סוף סוף מצב בו יהיה עודף היצע. אם הגורמים הרלוונטיים ישכילו לשמר מצב זה לאורך זמן, סביר מאד להניח כי מחירי השכירות לא יעלו.

יחד עם זאת אני סבור כי אם הממשלה רוצה להבטיח יציבות מחירים בתחום הדיור להשכרה עליה להוסיף לתכניותיה גם סעיף עידוד לבנייה להשכרה. סעיף כזה יבטיח קרוב לודאי היצע מספק שיימנע לחצי העלאת מחירים.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל