טרישה על משבר יוון: "לא נאפשר פשיטת רגל סלקטיבית"

(עדכון) - הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית המרכזית ברמה של 1.25% ורמז כי ייתכן שהריבית תעלה בחודש הבא

נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) ז'אן-קלוד טרישה הותיר את הריבית המרכזית בגוש האירו על כנה ברמה של 1.25%, חרף הערכות אנליסטים כי טרישה "ישחק" היום עם הריבית בכדי לאותת לממשלות מדינות הגוש כי עליהן לפתור את משבר החוב בעצמן. עם זאת, טרישה אותת כי ייתכן שהריבית תעלה בחודש הבא.

טרישה הנמיך את תחזית הצמיחה לאיחוד האירופי במסיבת העיתונאים שקיים, מה שהפיל את האירו מול הדולר לרמה של 1.454 דולרים לאירו, לעומת 1.465 ד' לאירו לפני המסע"ת. הוא חתך את תחזיות הצמיחה לשנים 2011-2012 ווהעלה את תחזית האינפלציה השנה לרמה של 2.5%-2.7%, לעומת 2%-2.6% בתחזית הקודמת.

טרישה קרא לשמור על "עירנות" בכל הנוגע לאינלפציה; מדובר באותה מילה בה השתמש לקראת העלאת הריבית בחודש מארס, כך שבשוק מפרשים זאת כרמז להעלאת ריבית בחודש הבא.

"לא נאפשר פשיטת רגל סלקטיבית", אמר טרישה בהתייחסו למשבר החוב של יוון, בתשובה לשאלות העיתונאים על הסדר חוב אפשרי במדינה.

רק לפני יומיים התייחס שר האוצר הגרמני וולפגנג שויבלה לאלטרנטיבה הגרמנית למשבר החוב היווני, לפיה יש להאריך את חיי האג"חים היווניות בכ-7 שנים באמצעות הנפקת אג"ח חדשות תמורת אלה שקיימות במחזור - זאת, בניגוד לעמדת ה-ECB.

הוויכוח העדכני סביב הדרך לפתור את משבר החוב היווני מגביר את המתח בין הבנק המרכזי האירופי לממשלת גרמניה, כאשר הבנק המרכזי מתנגד להצעה הגרמנית, וטוען כי היא עשויה להוביל לתהפוכות פיננסיות, תוך היתעקשות כי ניתן לפתור את המצב על ידי העלאת הריביות.

ברקע נסיבות אלה, העריכו האנליסטים ב"בלומברג" כי טרישה יעלה את הריבית בפעם השנייה מזה שלושה חודשים. מנגד, סקר אנליסטים נפרד קבע כי הריבית דווקא תישאר על כנה, ברמה של 1.25%.

"אם המצב בין הבנק האירופי לגרמניה מחמיר, הבנק האירופי עשוי להתעקש על עצמאות הממשלות", אמר ג'יימס ניקסון, כלכלן ב-SG בלונדון. "הבנק המרכזי הולך לאותת לממשלות אירופה כי החובות הם הבעיה שלהן, ועליהן לנקות בעצמן את הבלאגן".

הריבית בבריטניה ללא שינוי

היום ב-14:00 פרסם הבנק המרכזי של בריטניה את החלטתו להותיר את הריבית המרכזית על כנה, ברמה של 0.5%, בהתאם לציפיות האנליסטים. הבנק גם הודיע על שימור המדיניות המוניטרית שלו והמשך תוכנית רכישות האג"ח, בהיקף 200 מיליארד ליט"ש (328.2 מיליארד דולר).