קחו פסק זמן משוק המניות

הבורסה לא עומדת לקרוס, אבל יותר מדי ספקולציות הופכות ל"השקעה לטווח ארוך"

‎‎רק לפני חודשיים שמענו אינספור המלצות חמות לגבי שוק המניות הישראלי. אנליסטים ומנהלי בתי השקעות הבטיחו שיא אחר שיא; מנהלי מחלקות המחקר של הבנקים התחרו ביניהם בתחזיות אופטימיות; "מדד המעו"ף יגיע ל-1,700 נקודות עד הקיץ", הבטיח איש השקעות ידוע.

‏הניסיון מלמד שזה היה בדיוק הזמן הנכון לקחת פסק זמן משוק המניות. כעת, כשהירידות מתחילות לצבור תאוצה, אנו שומעים את אותן המנגינות המוכרות אודות ההזדמנויות שנוצרות עכשיו, ואת המנטרה שלפיה כדאי להשקיע בבורסה לטווח ארוך. איך נוהגים לומר חברי בשוק המט"ח? כל ספקולציה שכשלה הופכת להשקעה לטווח ארוך.

‏‏נתחיל, אם כן, מהסוף: אינני סבור כי שוקי המניות עומדים בפני קריסה, בטח לא שוק המניות הישראלי. הנתונים הכלכליים של מדינת ישראל בכלל, ושל רבות מהחברות המקומיות בפרט, טובים, והדבר מעניק מידת מה של חוסן לבורסה.

‏‏אולם יש לזכור כל העת כי ישראל אינה אי בודד. גורמי סיכון רבים גורמים לאנליסטים, בעיקר בארה"ב, להיות פסימיים ביותר, ולצפות קריסות של 50% ואפילו 80% בשוקי המניות. לדעתי, אנחנו לא שם, ולא סביר שנגיע לשם, אולם כשגורמי סיכון כה רבים חוברים יחדיו, יש מקום לקחת פסק זמן, ובוודאי שלא להתפתות להבטחות בדבר הזדמנות קנייה לטווח ארוך, ולהגדיל החזקות.

‏‏החסכונות כבר במניות

‏‎‎החשש הגדול הוא המספר הרב של גורמי סיכון שונים שחברו להם יחדיו. נמנה כאן את העיקריים שבהם:

‏ארה"ב: השוק האמריקני סובל מסדרה של נתוני מאקרו חלשים, וחשש כבד מהיום שאחרי סיום תוכנית ההקלה הכמותית, שמעשית כבר הסתיימה. כעת ניטש שם ויכוח של ממש בין מצדדי תוכנית נוספת ובין המתנגדים.

‏נוסף על כך, חברות הדירוג מאיימות בהורדת דירוג למדינה אם לא תוגדל תקרת החוב, כשהמועד הסופי להגדלת התקרה הוא אוגוסט 2011. להערכתי התקרה תוגדל בסופו של דבר כי אין דרך אחרת (אף אחד לא באמת מאמין שארה"ב תהפוך לחדלת פירעון), אולם בדרך ייתכן שזמנית ימומש האיום על ידי אחת מחברות הדירוג, ואז ייווצר תוהו ובוהו בשווקים.

‏‏גוש האירו: ז'אן קולד טרישה, נשיא הבנק המרכזי של אירופה, נתון בין הפטיש לסדן: "תספורות" ביוון; שיאי אבטלה בספרד; חשש מאינפלציה שמהולה בידיעה שהעלאת ריבית תחריף עוד יותר את הבעיות במדינות החלשות של הגוש ותקשה על מיחזור החובות שלהן. בנוסף, חוסר הסבלנות שמגלה הציבור הגרמני כלפי קברניטיו ונכונותם לסייע בכל מחיר - על חשבונו כמובן - לא יכול להוביל למחוזות טובים.

‏‏בריטניה: התמונה שם דומה למה שקורה בארה"ב, וכמובן שהתוצאות בהתאם. ריבית אפסית, רכישות אג"ח, נתונים לא טובים וכלכלה שמתקשה להתאושש מהמשבר.

‏‏סין: עיני כל העולם נשואות לעבר הקטר הסיני בתקווה שימשיך להוביל את הצמיחה העולמית. אבל הסינים נוקטים צעדים קשוחים לבלימת האינפלציה, והנתונים האחרונים מלמדים שהקטר הזה מאט משמעותית את קצב דהירתו, למגינת לב העולם.

‏‏יפן: עד שכבר נדלק זיק של תקווה לגבי התאוששות המשק היפני, הגיע הצונאמי ובעקבותיו אסון הכורים שכיבו חיש מהר את התקווה, וקבעו לפחות עוד שנה אבודה. משם לא תגיע הישועה.

‏‏ישראל: צעדי רגולציה בשוק ביולי, איום ההכרזה החד צדדית על מדינה פלסטינית בספטמבר וכל מה שקורה בסוריה ובעולם הערבי לא ממש מוסיפים ליציבות האי הקטן שלנו.

‏מסקנה: אל תמהרו לחפש הזדמנויות בשוק המניות. זכרו כי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות של כולנו כבר עושות זאת, ואם נרצה או לא נרצה למעלה מ-30% מכספי החיסכון ארוך הטווח שלנו מושקעים במניות. ייתכן שהשוק נוגע עכשיו ברצפה, אולם חשוב לזכור כי מתחת כל רצפה יש מרתף. ‏‎‎

‏הכותב הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.