הצעת ייעול כלכלית מישראל לארה"ב: הפכו חרבות לתוכנות

המגזין בלומברג ביזנסוויק אסף את 9 הרעיונות הטובים ביותר של מדינות מרחבי העולם לדרכים בהם ניתן יהיה לתקן את כלכלת ארה"ב

המגזין בלומברג ביזנסוויק אסף את 9 הרעיונות הטובים ביותר של מדינות מרחבי העולם לדרכים בהם ניתן יהיה לתקן את כלכלת ארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם הנאבקת בשנים האחרונות במשבר שהוביל לאבטלה גבוהה ולתחתית כפולה בשוק הנדל"ן. בין הרעיונות שהוצעו היה גם רעיון ישראלי.

הרעיון שהציעה ישראל היה כי ארה"ב תהפוך חרבות לתוכנות. מאחר שארה"ב הינה המדינה אשר הרבה מעל לכל המדינות בעולם מוציאה כספים על צבא ומודיעין, הרי שהפנטגון יכול ללמוד מישראל כיצד להפוך את הדולרים שמושקעים במוצרים ביטחוניים למוצרים מסחריים שיכולים לתרום לכלכלה הרחבה.

כדוגמאות מביאה ישראל את הניסיון המוצלח שהיו לה עם צ'קפוינט, ICQ ונייס, אשר הוקמו על ידי יוצאי יחידת 8200, יחידת המודיעין המובחרת של צה"ל.

עידו אהרוני, הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, אמר כי הדבר הקרוב ביותר אליו הגיעה עד כה ארה"ב הוא ה-DARPA או הסוכנות הצבאית לפיתוח פרויקטים (the Defense Advanced Research Projects Agency). אך לדבריו עד כה אף אחד בפנטגון אינו לוקח את האחראיות להפקת מוצרים מסחריים מהשקעת הכספים בצבא. זה הופך את הנושא לכר פורה לשיפור.

רעיונות נוספים לשיפור מצבה של כלכלת ארה"ב הגיעו מגרמניה שהציעה למזער את המשכנתאות והציעה לאמץ את המודל הגרמני בו לא עולה השיעור המירבי של מימון המשכנתא על 60%. הרעיון של ברזיל היה להגדיל את השכר הניתן לאוכלוסיה הענייה. ההצעה של טורקיה נגעה לפתיחת הדלתות למשקיעים.

השכנה הצפונית קנדה הציעה לאמריקנים להגדיל את ההכנסות ממסים על ידי מס לאומי. ההצעה של הסינים לארה"ב היתה - ללכת על השקעות בנושאים ירוקים וסביבתיים שבסופו של דבר ימנעו עלויות גדולות יותר. התאלינדים הציעו להפחית את המיסוי על מחירי חדרי המלון ובכך להוזילם ולעודד את האוכלוסיה המקומית לצאת יותר ולצרוך יותר. ההצעה הסינגפורית היתה - תשמרו על כוח העבודה עובד.