נבחרת החלומות הישראלית של יו"ר גוגל אריק שמידט

יו"ר גוגל הקים את Innovation Endeavors להשקעות בסטארט-אפים ■ 4 חברות מתוך 8 הן בעלות קשר ישראלי

בחודש מארס השנה אריק שמידט, יו"ר גוגל והמנכ"ל היוצא שלה, ציין את שנתו העשירית לעבודתו בשורות ענקית החיפוש ופינה את כיסאו לטובת לארי פייג', אחד משני המייסדים של חברת האינטרנט הגדולה בעולם כיום.

אחת המטרות שמאחורי הצבת אחד המייסדים בעמדת המפתח המשמעותית ביותר בחברה היא החזרת גוגל להתנהלותה בימיה הראשונים כסטארט-אפ. בעוד שגוגל חוזרת לימיה כסטארט-אפ, לשמידט חוזר התיאבון ליזמות.

בשנה האחרונה קרן ההון סיכון שיזם - Innovation Endeavors - פועלת נמרצות כדי למצוא את הסטארט-אפים החמים של עולם הטכנולוגיה. למרות ששמידט הוא מומחה בתחום החיפוש משנותיו בגוגל, את האיתור מבצע עבורו דרור ברמן הישראלי, מנהל הקרן.

אין קווים מקשרים ברורים בין שמונת הסטארט-אפים שבהם משקיעים שמידט וברמן מיליוני דולרים בודדים דרך הקרן. אך מעניין שלמחצית מהם יש מכנה משותף - הזווית הישראלית.

אולי אלה הקשרים הטובים של ברמן עם ישראל, ואולי אלה הכישרונות שגדלים כאן - אך המסקנה מתבקשת: שמידט מאמין במוחות הישראליים ובטכנולוגיות שחלקן יכלו להיות מוצר מוביל מבית גוגל בגלגול אחר.

Gogobot - "מוזר לטייל בעולם עם ספר ביד"

מי שטס לחו"ל מכיר את התסכול שבגלישה ארוכה ואינטנסיבית ברשת כדי למצוא את המלון המתאים, את המסעדה הכי טעימה וגם כמה מסלולים מהנים. הרעיון של Gogobot עונה על צורך זה.

את החברה הקימו הישראלי אורי זלצמן ושותפו האמריקני טרוויס כץ, המכהן כמנכ"ל. "מסלול שכתבו עליו בלונלי פלנט לא יתאים לכולם. זה גם מוזר שבעידן האינטרנט צריך ספר כדי לטייל בעולם", אומר זלצמן.

גוגובוט מאפשרת לגולש לשתף את חבריו במסלולים, במסעדות ובמלונות במקומות בעולם. לפי זלצמן, אתרי המלצות על טיולים אחרים, דוגמת TripAdvisor, מלאים בממליצים שמטרתם לקדם את העסק שלהם או לפגוע במתחרה, ואילו בגוגובוט ההמלצות מתבססות על החברים של המשתמש. "גוגובוט תסדר את ההמלצות לפי הטעם של החברים ושל אנשים שיש לך איתם דברים במשותף", הוא אומר.

האתר מציע גם דרכון וירטואלי, שבו כל אחד יכול לתייג את המקומות שבהם ביקר בעולם. חודשיים בלבד לאחר שהאתר עלה לאוויר, גוגובוט זכתה בפרס של תחרות Crunchies של הבלוג TechCrunch על עיצוב האתר לשנת 2011.

הסטארט-אפ נשען על שני מודלים עסקיים: עמלה על הפניית גולשים לאתרי השוואת מחירים ומודעות בצדי העמוד. גוגובוט גייסה 4 מיליון דולר, ועל משקיעיה נמצאים כריס דה וולף, מייסד מייספייס; אורן זאב; ובטרי ונצ'רס. מחצית מעשרת העובדים הם ישראלים, ולדבריו "ישראל בין הראשונות בעולם בכמות הגולשים שנכנסים לאתר שלנו".

EyeView - "נבנה חברה של מיליארד דולר"

חברת EyeView הפכה להיות אחד הסטארט-אפים המועדפים על אריק שמידט. לאחר השקעה של 500 אלף דולר בסיבוב הראשון, בחודש שעבר גייס הסטארט-אפ הישראלי מיליון דולר נוספים. בסך הכול גייסה החברה 6 מיליון דולר מ-Innovation ומקרנות ההון סיכון ג'מיני ולייטספיד וכן מהמשקיע ומנכ"ל 888 לשעבר, גיגי לוי.

את EyeView הקימו אורן הר-נבו, המנכ"ל; טל ריזנפלד, סמנכ"ל הטכנולוגיות; וגל ברנע, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי ב-2007, מה שהופך אותה לאחד מהסטארט-אפים הוותיקים בפורטפוליו של שמידט. החברה עוסקת בפיתוח טכנולוגיה שעושה פרסונליזציה לפרסומות וידיאו, ומאפשרת למפרסמים להתאים אותן למשתמשים בזמן אמת ובאופן אישי. כך, כל גולש נחשף לגרסה אחרת של אותה הפרסומת בהתאם לפרופיל שלו, להעדפותיו ואף למיקום שלו.

"שוק הפרסום הדינמי קיים כבר הרבה שנים בתחומי הבאנרים ומודעות החיפוש", אומר הר-נבו. "אנחנו הראשונים שהבאנו את זה גם לתחום הווידיאו וכבר יש היענות גבוהה מצד התעשייה". בין הלקוחות של EyeView נמצאים AOL, פייסבוק, יו-טיוב, ג'ונסון אנד ג'ונסון ומקדונלדס.

"חברה ששילבה את הטכנולוגיה שלנו בקמפיין שלה קיבלה 300% יותר הקלקות על הפרסומת", אומר הר-נבו.

את המודל העסקי מבססת EyeView על תשלום לפי חשיפה לפרסומות (CPM), כשהחברה אחראית הן למתן גישה לטכנולוגיה והן לשידור הפרסומות באתרים השונים. "המטרה שלנו היא להפיץ את בשורת הפרסום הפרסונלי. הכיוון הוא לבנות חברה גדולה של מיליארד דולר", אומר הר-נבו.

Quixey - שמידט השקיע בגוגל הקטנה

מי שיגלוש לאתר הבית של Quixey, עלול לחשוב שאריק שמידט השקיע 400 אלף דולר במתחרה של גוגל, שכן גם קוויקסי היא בבסיסה מנוע חיפוש.

החברה נוסדה לפני שנה וחצי, והיא מפתחת מנוע חיפוש שמאתר אפליקציות מכל הסוגים. אם עד היום החיפוש אחר אפליקציות נעשה דרך החנויות של אפל או של אנדרואיד מבית גוגל, בקוויקסי מנסים לעשות סדר בכל סוגי האפליקציות - כולל אלה לפיירפוקס, למחשבי מק ולאינטרנט אקספלורר. בהמשך מתוכננות גם אפליקציות לדפדפן כרום ולפייסבוק.

"הרעיון הוא להבין את מה שהמשתמש מחפש ולא לנסות לנפק לו תשובה מובנית ורגילה", אומר תומר כגן, מנכ"ל קוויקסי ומייסד-שותף לצד לירון שפירא, המשמש גם כמנכ"ל טכנולוגיות.

"החיפוש בקוויקסי עובד בצורה שונה לגמרי", אומר כגן. לדבריו, מנוע החיפוש של קוויקסי אוסף מידע בצורה אוטומטית על כל אפליקציה מעשרות בלוגים, אתרי ביקורות, פייסבוק וטוויטר, ומנתח אותו כך שהחיפוש נהפך החיפוש לטוב יותר.

"האפליקציות היום לא עושות רק דבר אחד, וקשה להסביר את מטרתן בפסקה או שניים. איך תסביר, למשל, מה אפליקציה של פוטושופ מסוגלת לעשות? היא הרי מאפשרת לבצע עשרות פעולות". בדומה לגוגל של שמידט, המודל העסקי של קוויקסי טמון במודעות טקסט מבוססות חיפוש ותוצאות ממומנות.

קגן מספר כי כיום קיימים 1.5 מיליון אפליקציות במנוע החיפוש, והמטרה היא להגיע ל-2-2.5 מיליון אפליקציות עד סוף השנה.

any.do - שהטלפון ילך לסופר במקומנו

המטרה של any.do טמונה בשם החברה, שרוצה להפוך את הסלולרי למשרת אישי. "החזון שלנו הוא שניתן יהיה לדבר אל הטלפון והוא ימלא עבורנו משימות יומיומיות", מסביר עומר פרצ'יק (26) מנכ"ל any.do ואחד משלושת מייסדיה, "הטלפון יוכל לקבוע לנו פגישות, לשלם חשבונות חשמל ולעשות קניות בסופר".

מלבד פרצ'יק הקימו את החברה איתי כהנא, המכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות, ויוני לינדנפלד, סגן הנשיא למו"פ. החברה גייסה עד כה מיליון דולר מקרן ההשקעות של שמידט, וכן מג'נסיס, בלמברג קפיטל וג'ו לונסדייל, מייסד חברת התוכנה Palantir. בינתיים החברה עובדת בעיקר באמצעות אפליקציית אנדרואיד, שמטרתה לארגן יומן למשימות יומיומיות. "אחת המטרות הייתה להבין מה האנשים עושים ביומיום, ואילו משימות הם כותבים לעצמם", מסביר פרצ'יק.

החברה מריצה בימים אלה גרסת בטא סגורה בקרב עובדיה ועוטה סביבה ערפל כבד בנוגע ליישום הסופי. "החוכמה אצלנו היא לא הזיהוי הקולי של הפקודות, אלא ההבנה של מה המשתמש רוצה לעשות", אומר פרצ'יק.

את המודל העסקי של any.do פרצ'יק לא חושף בינתיים, אך מציין שהוא מתבסס על תשלום לכל פעולה (CPA) והמפרסמים ישלמו על-מנת לשרת את הלקוחות.

שתי דמויות מפתח בעולם הטכנולוגיה כבר נשבו בקסמה של any.do: אריק צנג, מנהל המובייל של פייסבוק, ואלעד גיל, מנהל תחום החיפוש והשירותים מבוססי המיקום בטוויטר. "עבדנו קשה כדי להגיע אליהם. היום אנחנו מדברים על בסיס שבועי", מספר פרצ'יק.